Renault Clio gasar av sig själv...
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 29
- Joined: 05 Feb 2009, 21:58
- Location: Stockholm
Renault Clio gasar av sig själv...
Min Renault Clio är från 98 men endast gått 2000 mil.
När det är fuktigt ute så vill bilen gasa av sig själv. Motorn rusar till mellan 2-3000 varv, efter ett tag går den ner igen.
Ibland hackar motorn när man kör, ungefär som om den inte tänder på ett tändstift eller två. Detta händer dock mkt sällan.
Ngn som har ngt tips på vad jag kan göra med bilen? Tror ni felen hänger ihop?
När det är fuktigt ute så vill bilen gasa av sig själv. Motorn rusar till mellan 2-3000 varv, efter ett tag går den ner igen.
Ibland hackar motorn när man kör, ungefär som om den inte tänder på ett tändstift eller två. Detta händer dock mkt sällan.
Ngn som har ngt tips på vad jag kan göra med bilen? Tror ni felen hänger ihop?
Anders Norder
-
- Posts: 29
- Joined: 05 Feb 2009, 21:58
- Location: Stockholm
STort tack för svar Figgesoft
Är lite lost på vad exakt jag ska göra. Är det möjligt att beskriva var kablaget går, hur det ser ut etc (vet liksom inte alls vilket kablage du beskriver). Kan man byta kablarna själv?
Likaså, var jag hittar slangen till map sensorn? Känner inte till den heller. Kan man byta slangen själv?
om du vill kan du maila direkt (om du har en bild eller liknande)
Ännu en gång, stort tack
Är lite lost på vad exakt jag ska göra. Är det möjligt att beskriva var kablaget går, hur det ser ut etc (vet liksom inte alls vilket kablage du beskriver). Kan man byta kablarna själv?
Likaså, var jag hittar slangen till map sensorn? Känner inte till den heller. Kan man byta slangen själv?
om du vill kan du maila direkt (om du har en bild eller liknande)
Ännu en gång, stort tack
Anders Norder
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
vevaxelgivaren sitter mellan motor och växellåda. kan vara värt att ta isär kontakten och spraya rent med 5-56 samt se till att kabeln ser allmänt fräsch och torr ut.
Givaren ser ut ungefär såhär.
Map-sensorn sitter på en slang som går från insugsröret
slangen överst i bild går till map-sensorn. Även den går att byta själv.
Givaren ser ut ungefär såhär.
Map-sensorn sitter på en slang som går från insugsröret
slangen överst i bild går till map-sensorn. Även den går att byta själv.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
-
- Posts: 29
- Joined: 05 Feb 2009, 21:58
- Location: Stockholm
är nog något med tomgångsjusteringen, 2000mil på 11år rengör "tomgångsmotor" smörj upp,, lär ju kärva igen när det knapp används..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 29
- Joined: 05 Feb 2009, 21:58
- Location: Stockholm
Hm...
Tomgången brukar fungera fint när det är tort ute. När det är fuktigt varvar motorn ibland, annars ligger det runt 900 varv.
Tack för tips, var sitter "tomgångsmotor", är inte helt vass på var allt sitter. Men händig är jag, så hittar jag bara prylarna så ska jag nog se till att smörja!
Tack för tips, var sitter "tomgångsmotor", är inte helt vass på var allt sitter. Men händig är jag, så hittar jag bara prylarna så ska jag nog se till att smörja!
Anders Norder
Re: Hm...
tomgången justeras av ett spjäll som bypassar luften över det stängda gasspjället, på äldre bilar sitter utanför insugsröret med slangar, men på senare tid sitter det integrerat med insugsröret ibland tom i gasspjället.. hoppas du hittar..andersnorder wrote:Tomgången brukar fungera fint när det är tort ute. När det är fuktigt varvar motorn ibland, annars ligger det runt 900 varv.
Tack för tips, var sitter "tomgångsmotor", är inte helt vass på var allt sitter. Men händig är jag, så hittar jag bara prylarna så ska jag nog se till att smörja!
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 29
- Joined: 05 Feb 2009, 21:58
- Location: Stockholm
Fortfarande ingen lösning...
Bilen har blivit sämre än den var innan. Numerar varvar den varje gång jag startar bilen, sen när den är varm blir det bättre.
Jag tror att jag hittat vad som gör att bilen gasar. Det ser ut som om en fjäder vi gasreglaget (se 2 bilder, en närbild och en lite längre ifrång)
Vet ngn vad detta är och om ni haft problem att denna gasar av sig själv? Det börjar bli obehagligt att starta...
Ev vet ngn vad det kan tänkas kosta om man lämnar in bilen? (bör man i så fall välja en märkesverkstad?)
Anders
Jag tror att jag hittat vad som gör att bilen gasar. Det ser ut som om en fjäder vi gasreglaget (se 2 bilder, en närbild och en lite längre ifrång)
Vet ngn vad detta är och om ni haft problem att denna gasar av sig själv? Det börjar bli obehagligt att starta...
Ev vet ngn vad det kan tänkas kosta om man lämnar in bilen? (bör man i så fall välja en märkesverkstad?)
Anders
Anders Norder
-
- Posts: 29
- Joined: 05 Feb 2009, 21:58
- Location: Stockholm
.
Gasspjället (om det är den ljusa halvcirkeln överst i min första bild) går ner i botten ibland. Det intressanta är att spjället går ner när motorn är varm. Jag antar att tomgången är ok eftersom motorn går som den ska när den är varm...
Kan lägga till att motorn drar mkt bensin, nästan en liter milen.
Visst är det märkligt?
Kan lägga till att motorn drar mkt bensin, nästan en liter milen.
Visst är det märkligt?
Anders Norder
-
- Posts: 29
- Joined: 05 Feb 2009, 21:58
- Location: Stockholm
Tackar...
figgesoft wrote:Låter lite som tempgivaren eller lambda om den dricker mycket soppa.
Alternativt glapp någonstans (i.om. känslig vid kallt/fuktigt väder).
Kan man byta tempgivare eller lambda själv? var sitter de?
Anders Norder
Re: Tackar...
lämna in bilen istället för att hålla på med någon gissningslekandersnorder wrote:figgesoft wrote:Låter lite som tempgivaren eller lambda om den dricker mycket soppa.
Alternativt glapp någonstans (i.om. känslig vid kallt/fuktigt väder).
Kan man byta tempgivare eller lambda själv? var sitter de?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Renault Clio gasar av sig själv...
Hej jag har samma problem. Finns det någon lösning? Jag måste köra iväg med min bil för att den ska "släppa" rusningen. Om jag gasar upp i 2ans växel o sen släpper. Sjukt problem. Är det lambdasonden ?
Robin Svensson Renault Clio 1 -96 1.4l E7J