Airbaglampan lyser
Moderator: Forumpolisen
Airbaglampan lyser
Har en Clio -00 och för ett tagsen började airbaglampan lyssa men rörde då lite på kablarna under förarsättet och då lös lampan inte på ett bra tag förrän igår. Kan de var glapp under stolen eller var det bara slumpen som gjorde att den släckte sig när jag ryckte i dom? Om du skulle vara glapp, kan man då plocka isär dom och spruta i kontaktspray? Ska besikta bilen på måndag och hade vart skönt om lampan inte lysser då.
Anders Karlsson
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Glappet under stolen är väl ett känt problem på clion. Borde finnas flera trådar om det på forumet.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Japp finns fler trådar på forumet om detta... jag plockade isär och gjorde rent och sedan på med elektronikkontaktspray... då försvann problemet (jag plockade inte bort batteripolen men det kan kanske vara läge att göra det och vänta en stund innan man börjar)
På verkstaden så löder de ibland ihop sladdarna
På verkstaden så löder de ibland ihop sladdarna
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
aerbag, bältessträckare
att inte koppla bort batteriet är att spela rysk rolett med 5 skott i magasinet det är sprängladdningar i grejorna att rota med dessa grejor utan nödvändig kunskap är som att springa på ett minfält med förbundna ögon vll man spela med livet som insats finns det roligare sätt än att bli jordgubbe av en exploderande aerbag
mer hästar ännumera åkkomfort Vel Satis 3.5 V6 Nisse Åberg veda
jo visst men man dör ju normalt inte av kudden om man krockar, har tex aldrig förstört någon data komponent pga esd, kan bero på att jag aldrig kopplar i fleecetröja och syntetkläder..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
- Stymie
Jag tror inte att man ska överdriva risken. Airbags kan vara farliga i vissa sammanhang (bakåtvända barn, äldre kvinnor nära ratten, felkonstruerade airbags etc). Dessutom utlöses inte airbags om inte hastigheten på bilen är minst 10-30 km/h (beroende på modell och utförande).
När det gäller säteskontakten så finns det väl två funktioner som den kan ha.
1. Känna av om någon sitter i sätet
2. Känna av hur tung personen är (detta är fortfarande rätt ovanligt tror jag).
Om det är 1 så torde en kontakt slutas då man sätter sig i sätet. Därmed torde det inte vara någon fara att ens kortsluta kontakterna, men lite respekt skadar inte. Nåja, lite spekulationer ... Men better safe than sorry, koppla loss batteriet först.
När det gäller säteskontakten så finns det väl två funktioner som den kan ha.
1. Känna av om någon sitter i sätet
2. Känna av hur tung personen är (detta är fortfarande rätt ovanligt tror jag).
Om det är 1 så torde en kontakt slutas då man sätter sig i sätet. Därmed torde det inte vara någon fara att ens kortsluta kontakterna, men lite respekt skadar inte. Nåja, lite spekulationer ... Men better safe than sorry, koppla loss batteriet först.
___
Nä! inga sådana belastningskontakter sitter i sätena(ytterligare en felkälla till glappkontakt).Kabel från pyroteknikstyrdonet via kopplingstycke under sätet sedan anslutning i bältessträckaren.
Vanligt med glapp i kontaktstycket under sätet.
Man skall akta sig för statisk elektricitet när man fixar med dessa kablar, lossa batteripol och ta bort anslutningen vid bältessträckaren. Montera ur stolen underlättar.
Jag vet en kund till mig som blev "uppväckt" i sin sköna crusingresa när plötsligt passagerar bältessträckaren fick försej att skrämmas
Han är jägare och inte skotträdd men fy fan va det small var hans komentar.
Fanns inga registrerade felkoder och ny bältessträckare monterades, så det måste varit just statisk elektricitet.
Man skall akta sig för statisk elektricitet när man fixar med dessa kablar, lossa batteripol och ta bort anslutningen vid bältessträckaren. Montera ur stolen underlättar.
Jag vet en kund till mig som blev "uppväckt" i sin sköna crusingresa när plötsligt passagerar bältessträckaren fick försej att skrämmas
Fanns inga registrerade felkoder och ny bältessträckare monterades, så det måste varit just statisk elektricitet.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
- Stymie
Det var bra att det klargjordes vad kontakten går till. Bältesförsträckaren alltså.Dennis wrote:Nä! inga sådana belastningskontakter sitter i sätena(ytterligare en felkälla till glappkontakt).Kabel från pyroteknikstyrdonet via kopplingstycke under sätet sedan anslutning i bältessträckaren.
Vad gäller en lilla skrämselhändelsen jägarn råkade ut för så hände detta då bilen var i rörelse om jag tolkade det rätt, alltså aktiveras skyddet (airbag och bältesförsträckare) vid en given hastighet. Hade bilen stått stilla hade nog inget hänt i alla fall. Spännande resa i alla fall!
Definitivt bra med ESD-skydd, koppla ur batteri samt kontakt vid bältesdelen alltså.
___
Det var ENDAST bältessträckaren på passagerarsidan som spelade ett hyss, klart fall av statisk elektricitet i sätesklädseln som jag tolkar det.
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem