Jag har allvarliga planer på att byta ut min BMW 323 Compact mot en Clio Sport 2,0 under våren. Jag siktar på en PhII på men utbudet är inte så stort så jag tittar även på PhI. Mitt problem är passagerarairbagen för PhI (PhII har ju nyckelurkoppling). Jag har frågat Bilia och dom säger att den inte kan kopplas bort men jag tänkte inte ge mig riktigt än... Jag tycker att det borde gå att montera bort airbagen och ersätta den med ett motstånd med lämligt antal ohm. Finns det någon som har någon information kring detta? Erfarenheter, instruktioner, antal ohm mm?
ior69 wrote:Hej! Enligt Renault får man inte koppla ur airbagen om inte det finns nyckel eller vred till den.
Jag förstår att Renault säger så, det var ju också vad Bilia sa. Min fråga är snarare om det är tekniskt möjligt och genomförbart även om det inte är godkänt av Renault/Bilia. Jag skulle ju så klart vilja att övriga airbags i bilen funger efter ingreppet därav förslaget med ett ersättningsmotstånd.
det går utmärkt att koppla ur den i tyskland är det ok för renault man ersätter den med en dummy för att elektroniken skall tro att den är kvar kostar ca 400kr
mer hästar ännumera åkkomfort Vel Satis 3.5 V6 Nisse Åberg veda
Anledningen att man inte får koppla ur säkerhetsutrustningen permanent är att när man inte har barnstol monterad och transporterar vuxen så skall airbagen vara inkopplad. Har man glömt att vrida igång den med vredet så påminns man av varningslampan "AIRBAG OFF". Den funktionen saknas om man kopplar in ett motstånd istället för airbag och utföres alltså INTE av seriös verkstad.
Bilen är helbilsgodtjänd MED passagerarairbag.
Så det är en Ph II som blir ditt val om du skall ha barnstol fram.
Besök gärna min hemsida! http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Det är alltså tekniskt möjligt att koppla ur airbagen på PhI men inte godkänt i Sverige. Jag antar att plånboken i kombination med en säkerhetsbedömning för passagerare som inte sitter i barnstol fram får avgöra valet mellan PhI och PhII.
En fråga till (till Dennis kanske?): Varför godkänner inte Renault Sverige manuell urkoppling av airbagen på passagerarsidan när flera andra tillverkare gör det? På vår Saab 9-5 vi hade tidigare kopplades passagerarairbagen ur mekaniskt av auktoriserad saabverkstad. Självklart blir inte skyddet detsamma för en vuxen passagerare på den platsen men det var ändå en möjlig åtgärd på verkstaden.
Jag vet inte. Kanske av den enkla anledningen att just krockskyddet blir sämre eftersom bilen då SAKNAR krockkudde och den bevisligen gör stor nytta vid ev. krock.
Besök gärna min hemsida! http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem