Byte / påfyllning av växellådsolja Laguna II v6 aut
Moderator: Forumpolisen
-
Byte / påfyllning av växellådsolja Laguna II v6 aut
Hej på er alla Renault-experter Jag kör en Laguna II v6 med automatlåda och undrar om det finns någon här som har upplevt följande problem:
När man kopplar in 1:an eller backen, så "väntar" lådan ett par sekunder innan den kopplar på växeln. Sedan "går växeln i" med ett litet ryck, som känns så där inte överdrivet trevligt. Som sagt sker detta endast vid ettan och backen. "Väntetiden och rycket" känns mest när bilen/lådan är kall t.ex. på morgonen när man ska iväg. När lådan är varm så blir det något bättre.
Jag pratade med en mekaniker på Bilia Almedal i Göteborg och han tyckte att man skulle kolla oljenivån i automatlådan och fylla på vid behov. Jag misstänker också att det kan handla om antingen nivån eller oljans kvalité. Renault anser ju att växellådsoljan inte behöver bytas överhuvudtaget, men jag undrar om detta kan stämma?
Finns det någon vänlig Renault-människa här som vet hur man fyller på eller byter växellådsoljan på en Laguna II v6 och kan tänka sig att dela med sig av kunskaperna?
När man kopplar in 1:an eller backen, så "väntar" lådan ett par sekunder innan den kopplar på växeln. Sedan "går växeln i" med ett litet ryck, som känns så där inte överdrivet trevligt. Som sagt sker detta endast vid ettan och backen. "Väntetiden och rycket" känns mest när bilen/lådan är kall t.ex. på morgonen när man ska iväg. När lådan är varm så blir det något bättre.
Jag pratade med en mekaniker på Bilia Almedal i Göteborg och han tyckte att man skulle kolla oljenivån i automatlådan och fylla på vid behov. Jag misstänker också att det kan handla om antingen nivån eller oljans kvalité. Renault anser ju att växellådsoljan inte behöver bytas överhuvudtaget, men jag undrar om detta kan stämma?
Finns det någon vänlig Renault-människa här som vet hur man fyller på eller byter växellådsoljan på en Laguna II v6 och kan tänka sig att dela med sig av kunskaperna?
Marko Koistinen
-
Automatlådan
Hej, det låter som om man måste lämna in kärran på verkstan så får dom läsa av koderna - fast det var inte så länge sen det gjordes och då hittade de inget på lådan. Retsamt, när man trodde att det skulle kunna vara relativt enkelt att genomföra ett oljebyte för att kolla till att börja med om felet berodde på det.chh wrote:Resetta lådan först + läs ev felkoder. Fel oljemängd = lådan skrot. Förfarandet att fylla är lite komplext. Det kan vara tempgivaren eftersom när lådan är kall, kör den utan lockup. Vi drifttemp så låser den alla växlar...
Kollade lite hos Mekonomen om de hade en verkstads/mek bok för Laguna II v6 - men icke. Fanns en bok endast för 4-cylindriga moppelagunor - och sådana vill man ju inte köra...hehe.
Marko Koistinen
-