Felkod: Insug - tryckgivare *LÖST* Med bilder!
Moderator: Forumpolisen
Felkod: Insug - tryckgivare *LÖST* Med bilder!
Min granne har haft problem med sin Renault Scenic -01.
Den går lite taskigt på tomgång och svarar inte riktigt när man trycker till på gaspedalen.
Efter en stunds körning på motorväg blir det bättre.
Men efter man stängt av den så är det likadant igen en stund.
Han har nu gjort en felsökning och fått felkod: Insug -tryckgivare.
En sådan kostar runt 900 - 1000 :- efter lite surfande på nätet.
Men är det nån som vet om kan komma åt och byta den själv???
Vart sitter den?
Den går lite taskigt på tomgång och svarar inte riktigt när man trycker till på gaspedalen.
Efter en stunds körning på motorväg blir det bättre.
Men efter man stängt av den så är det likadant igen en stund.
Han har nu gjort en felsökning och fått felkod: Insug -tryckgivare.
En sådan kostar runt 900 - 1000 :- efter lite surfande på nätet.
Men är det nån som vet om kan komma åt och byta den själv???
Vart sitter den?
Last edited by wegen_76 on 17 Mar 2009, 20:11, edited 1 time in total.
Johan Wegerstam - Rävlanda
Renault Laguna II 2.0T -04
Renault Laguna 1.8 16V -99
Ja insug tryckgivare måste, betyda mapsensor i mina öron då den mäter trycket i insuget och reglerar bränslet efter det, vet inte hur den sitter men antagligen på en slang som är ansluten i insuget, det kan räcka med en liten spricka i slangen så blir det fel..
Mapsensorn har både slang och elanslutning...
Mapsensorn har både slang och elanslutning...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Hmm, hittar ingen givare med både slang och elanslutning. Däremot sitter det nån platt rektangulär kontakt uppe till vänster om man står framför motorrummet. Enligt bild på en reservdelsfirma på nätet så skall det vara map-sensorn. Den sitter lite löst men det gör den även på min Laguna -99.
Om man kopplar bort elkontakten på denna givare och sedan startar bilen så blir det ingen skillnad. Okej tänkte jag, då måste det vara den då. Men när jag testade att koppla ur den även på min bil så blev det heller ingen skillnad. Konstigt, nåt måste väl den givaren göra. Då kopplade jag även bort nån grå givare lite längre fram på insuget, och även där blev det heller ingen skillnad när jag startade bilen.
Tror ni man kan ta map-sensorn från min 1.8 16V och pröva att koppla in den på grannens 1.6 16V ?
Bara för att slippa köpa en sådan sak i onödan om det nu inte är den...
Om man kopplar bort elkontakten på denna givare och sedan startar bilen så blir det ingen skillnad. Okej tänkte jag, då måste det vara den då. Men när jag testade att koppla ur den även på min bil så blev det heller ingen skillnad. Konstigt, nåt måste väl den givaren göra. Då kopplade jag även bort nån grå givare lite längre fram på insuget, och även där blev det heller ingen skillnad när jag startade bilen.
Tror ni man kan ta map-sensorn från min 1.8 16V och pröva att koppla in den på grannens 1.6 16V ?
Bara för att slippa köpa en sådan sak i onödan om det nu inte är den...
ja och den svarta rektangulära saken har inte den en slanganslutning ??? prövade du att gasa och köra lr bara starta ??? kolla slangen för det skall sitta en på mapsensorn dom kan spricka..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Nu har vi testat att byta map-sensorn från min bil till grannens.
Och det funkade klockrent!
Vi satte även hans defekta på min och min motor uppförde sig precis lika dåligt som på scenicen.
Nu blir det till att ringa Autofranc imorgon och kolla pris
Bifogar även lite bilder vart denna lilla plastgrej sitter som kanske kan hjälpa andra med liknande problem.
[/url]
Och det funkade klockrent!
Vi satte även hans defekta på min och min motor uppförde sig precis lika dåligt som på scenicen.
Nu blir det till att ringa Autofranc imorgon och kolla pris
Bifogar även lite bilder vart denna lilla plastgrej sitter som kanske kan hjälpa andra med liknande problem.
[/url]
insugsröret går över motorn och det är mapsensorn som visas...figgesoft wrote:insuget sitter väl "framåt" ? Ser nästan ut som en givare på fuelrailen?