Hög bränsle förbrukning

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

jokk
Posts: 15
Joined: 13 Mar 2009, 17:29
Location: uppsala

Hög bränsle förbrukning

Post by jokk »

Hej Nu har tjejen köpt en Renault 19 1,4 1995.
Vi skulle ha en bränslesnål bil men den här är allt annat än snål.

Den dricker 1,4l/mil.
Tomgång ligger på ca 1300

Var ska jag börja leta efter problemet????
Finns det någon som kan guida mig?

Mvh Jocke
Joakim Söderqvist
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

vacumläckage / slangen till mapsensorn är en bra början.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
jokk
Posts: 15
Joined: 13 Mar 2009, 17:29
Location: uppsala

Post by jokk »

Okej Vart sitter mappsensorn på den här bilen?

Jag har även gjort ett komptest det visade 12 på alla cylindrar.
Ett av tändstiften var det väldigt mycket olja på vad innebär det?

Mvh Jocke
Joakim Söderqvist
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

luktade oljan bensin?
det kan vara dålig gnista som orsakat att stiften grötats igen.
dålig gnista kan bero på dåliga stift, dåliga kablar, dålig rotor/fördelarlock.

Luktar avgaserna mycket bensin?


Mapsensorn är en svart liten låda med slang, precis "framför ratten" i motorrummet. slangen går till insugsröret. Kolla slangen så den inte är sprucken.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
jokk
Posts: 15
Joined: 13 Mar 2009, 17:29
Location: uppsala

Post by jokk »

Okej Nu har jag varit ute och kollat slangen till mapsensorn men den verkar vara helt okej.Det luktar inte bensin om avgaserna.

Har kollat stiften igen och det är 3 som är svartsotiga 1 är oljigt.

Vad gör jag här näst?

Mvh Jocke
Joakim Söderqvist
jokk
Posts: 15
Joined: 13 Mar 2009, 17:29
Location: uppsala

Post by jokk »

Jag har även sprutat en hel flaska startgas på vacumslangarna för att kolla läkage men utan framgång.

Mvh Jocke
Joakim Söderqvist
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

figgesoft wrote: det kan vara dålig gnista som orsakat att stiften grötats igen.
dålig gnista kan bero på dåliga stift, dåliga kablar, dålig rotor/fördelarlock.
Har du kollat det också?

Anliggande bromsar har iof inget med tomgång och oljiga stift, men påverkar ju bränsleförbrukning.

När du gjort det så kan du kolla om den kuggat någon kugg på kamremmen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
jokk
Posts: 15
Joined: 13 Mar 2009, 17:29
Location: uppsala

Post by jokk »

Hej Jag ska försöka hinna med att byta stift och tändkablar i dag.

Hur mycket bensin ska bilen egentligen dra????

Mvh Jocke
Joakim Söderqvist
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

jokk wrote:Hej Jag ska försöka hinna med att byta stift och tändkablar i dag.

Hur mycket bensin ska bilen egentligen dra????

Mvh Jocke
0,6-0,7
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
jokk
Posts: 15
Joined: 13 Mar 2009, 17:29
Location: uppsala

Post by jokk »

Okej Nu har jag bytt stift och tändkablar men tomgången ligger fortfarande på 1400-1600.
När jag tog bort kablarna från fördelarlocket so var det ärgit på en av polerna.
Ska byta fördelar lock snarast.

Men kan det ha med bensinförbrukningen att göra?
Hur ser jag att kamremmen har kuggat över??

Som ni förstår så är jag ingen bilmekaniker jag hoppas ni står ut med mina frågor. Övning ger färdighet.

Mvh Jocke
Joakim Söderqvist
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

jokk wrote:Jag har även sprutat en hel flaska startgas på vacumslangarna för att kolla läkage men utan framgång.

Mvh Jocke
sprutat runt insugsröret, och sådana anslutningar där luften kan sugas in mellan gasspjället och motorn..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
jokk
Posts: 15
Joined: 13 Mar 2009, 17:29
Location: uppsala

Post by jokk »

Ok Nu har jag bytt fördelarlock,rotor,tändkablar,Luftfilter Kollat slangen till mapsensorn. Sprutat startgas överallt men utan framgång. Tomgången är likförbannat på 1400-1500 varv och biljävel drar likförbannat 1,5l mil.

Vad göra!!!!!!!!!!!!!!

Mvh jocke
Joakim Söderqvist
bo johansson
Posts: 96
Joined: 19 Mar 2008, 21:17
Location: karlskrona

Post by bo johansson »

Hej!
Eftersom din flickvän köpt bilen finns det en säljare. Tag kontakt med denne! I vilket fall som helst bör det finnas information att hämtas som kan underlätta en lösning av problemet!
Bo J
Bo Johansson
jokk
Posts: 15
Joined: 13 Mar 2009, 17:29
Location: uppsala

Post by jokk »

Hej igen Nu har jag kollat stiften igen efter bytet. Oljan på stiftet har försvunnit (Det är väl positivt ?????)
Bilen drar nu 1,18 något bättre men på tok förmycket.

När jag startar bilen på morgonen så går bilen på 3burkar en liten stund sen kommer den igång efter några min.

Går det att läsa av datorn?????

Mvh Jocke
Joakim Söderqvist
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

Tycker du ska göra ett kompprov ,för att se hur mycket det skiljer . Kan vara en ventil som är otät eller kolvringar.

kollat Tändkablar är ok ?
Post Reply