Hjälp! topp paknings byte och kamrems byte på renault 5 gte.

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
collin_racing

Hjälp! topp paknings byte och kamrems byte på renault 5 gte.

Post by collin_racing »

Hej jag skulle vilja ha hjälp med att ha reda på hur hårt man ska dra topploksbultarna elr om man ska byta dom vid topp paknings byte? och om de är något annat man ska tänka på vid ett sånt ingrepp?
Och en sak till, hur ser man när motorn är noll stäld? finns de några märkninga elr nåt?

tacksamm för hjälp! :D
Simon Collin
Bengt

Post by Bengt »

En värkstadshandbok kan du hitta åtdragnings moment till motorn .samt var nollan är på motorn .
Du har väl ett biblotek på byn där du bor börja där att söka ,
Gör kopia över de sidor du behöver .
Byta bultar i en STD motor är väl lite över kurs .
collin_racing

Post by collin_racing »

okej, tack.. men vet inte om dom har de här på vårat, tänkte om de var någon som viste elr har en länk till där man kan kolla vad de ska vara och så. men ´tack ändå :D

Bengt wrote:En värkstadshandbok kan du hitta åtdragnings moment till motorn .samt var nollan är på motorn .
Simon Collin
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

collin_racing wrote:okej, tack.. men vet inte om dom har de här på vårat, tänkte om de var någon som viste elr har en länk till där man kan kolla vad de ska vara och så. men ´tack ändå :D

Bengt wrote:En värkstadshandbok kan du hitta åtdragnings moment till motorn .samt var nollan är på motorn .
bultarna skall faktiskt bytas eftersom det är sträckbultar, men jag har tullat på det.
åtrdragningsmoment och ordning stog på en lapp som följde med till min sotningssats fast det kanske är olika mellan tillverkarna.
är man osäker kan det vara bra att ha en verkstadshandbok så man inte får huvudvärk :wink: .
sist jag bytte på en gte målade jag nollningsmärken där dreven stog och hängde på remmen, tog några min annars sitter det ett märke på kamdrevet som skall matcha ett märke i kamkåpan om jag inte minns fel..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
collin_racing

Post by collin_racing »

okej, dom ska de. de är ju bra att veta de. okej, nja man vet ju inte de om de förljer med en sådan lapp i alla. var kan man få tag på en sådan där verkstadshandbok? okej, få kolla de där med märkena.. Tackar för deta..
Simon Collin
Post Reply