Clio, start problem.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
hammar77
Posts: 8
Joined: 20 Feb 2009, 18:56
Location: Kristianstad

Clio, start problem.

Post by hammar77 »

Hej! Behöver verkligen hjälp nu! Har läst samtliga inlägg nu om start problem här, men hittar inget som hjälper mig,
har en clio-00 1.4
Har ingen gnista och bränslepumpen går inte, har mätt upp tändläges givaren 220ohm så den är hel, start motorn går runt när nyckeln vrids runt men service lampan och abs lampan lyser när jag kör runt motorn med nyckeln, start spärren släpper i tändningslåset, lampan lyser som den ska i instumentpanelen, kamremen är hel,
min fråga är kan man bygla knappen som sitter i motor rummet , som slår i från pumpen om man krockar?
Tar tacksamt emot tips om detta problem.
Thomas Lagerquist
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Prova att förstärka jordningen. Koppla en startkabel mellan minuspolen på batteriet och motorgods för att testa. Jordflätan sitter sedan i vänster hjulhus framför hjulhusplasten.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
hammar77
Posts: 8
Joined: 20 Feb 2009, 18:56
Location: Kristianstad

Post by hammar77 »

Dennis wrote:Prova att förstärka jordningen. Koppla en startkabel mellan minuspolen på batteriet och motorgods för att testa. Jordflätan sitter sedan i vänster hjulhus framför hjulhusplasten.
Har testat det också utan resultat. ska testa med ett nytt batteri. kommer att berätta resultatet.
Thomas Lagerquist
hammar77
Posts: 8
Joined: 20 Feb 2009, 18:56
Location: Kristianstad

Post by hammar77 »

hammar77 wrote:
Dennis wrote:Prova att förstärka jordningen. Koppla en startkabel mellan minuspolen på batteriet och motorgods för att testa. Jordflätan sitter sedan i vänster hjulhus framför hjulhusplasten.
Har testat det också utan resultat. ska testa med ett nytt batteri. kommer att berätta resultatet.
Ingen förändring på start fronten, vad kan det vara?
Thomas Lagerquist
azezer
Posts: 14
Joined: 24 Feb 2009, 14:43
Location: Orust

Post by azezer »

Ta bilen till närmaste verkstad som kan läsa ut felkoder, kan ge dig bra ledtrådar.

jag hade samma sympton på min Megane.

Jag testade väldigt mycket utan resultat, läste sedan ut felkoderna och fick felkod: 5D, ingen motorvarvsignal.

Så jag gav mig på tändläges givaren ( vid svänghjulet, nere till höger om blocket ) och det är den som glappar.

Kollade med volvo och dom sa att de haft problem med dom där givarna och hade en ny typ att köpa, samt att man får byta kontaktdon och kablage till den.

pris: 400:- för utläsning och 950:- för givare+kablage.
Peter Antonsson - Orust
hammar77
Posts: 8
Joined: 20 Feb 2009, 18:56
Location: Kristianstad

Post by hammar77 »

azezer wrote:Ta bilen till närmaste verkstad som kan läsa ut felkoder, kan ge dig bra ledtrådar.

jag hade samma sympton på min Megane.

Jag testade väldigt mycket utan resultat, läste sedan ut felkoderna och fick felkod: 5D, ingen motorvarvsignal.

Så jag gav mig på tändläges givaren ( vid svänghjulet, nere till höger om blocket ) och det är den som glappar.

Kollade med volvo och dom sa att de haft problem med dom där givarna och hade en ny typ att köpa, samt att man får byta kontaktdon och kablage till den.

pris: 400:- för utläsning och 950:- för givare+kablage.

hej! nu är bilen på volvo, en felsökning kostade 1600:- oavsett om det tar 20min eller 2dagar att hitta felet, så funkade det där, antingen går de plus eller minus för dom, snackade med gubben som var expert på renault, han sa att med 99% säkerhet var det ett kabel brott, men vart? så jag berättar när de meddelat mig, så ni andra får veta!
Thomas Lagerquist
Post Reply