Megane -99 startar ej

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

azezer
Posts: 14
Joined: 24 Feb 2009, 14:43
Location: Orust

Megane -99 startar ej

Post by azezer »

Hej, jag har spenderat de senaste 2 timmarna med att söka igenom posterna här för att kunna hitta en lösning på mitt problem.

En Megane -99 startar ej, bilen kördes nästan helt tom på bränsle igår, ett par timmar senare ville den inte starta även efter påfyllning av 10L soppa.

* hör inte att pumpen surrar vid tändning på.

* Inte en tillstymmelse till att den tänder.

EDIT: Borde ju ha någon gnista iallafall om nu startspärren är aktiverad.

* Startspärren är av , ingen blinkande lampa på panelen.

* Resettat krock sensorn, byglat den, vart ingen skillnad

* Kollat alla säkringar jag kunnat hitta ( kupe, vänster sida i mototrummet, dom större säkringarna vid batteriet,) alla hela.

* Tändstiften är torra, provat med startgas, men inget resultat ( hade lite svårt att kolla gnista då jag vart själv och lyckades inte nå nyckeln och samtidigt se stiftet, filmade med mobilen, men tyckte mig inte se nån gnista.

* Mätt kablaget till Bensinpumpen ( under sätet ) får vid tändning påslagen, 9Volt.

* dragit och pillat på alla sensorer och kablage jag kan tänka mig ha med tänd/bränsle att göra.

Har jag missat något?

Vad kan göra så att jag inte får varken gnista eller att pumpen går på?

Hur samverkar dom i systemet?

Tacksam för hjälp

// Peter
Last edited by azezer on 25 Feb 2009, 19:40, edited 1 time in total.
Peter Antonsson - Orust
azezer
Posts: 14
Joined: 24 Feb 2009, 14:43
Location: Orust

Post by azezer »

Jag har nu mätt upp vevaxelgivaren ( tror den heter så ) sitter nere på vänster sida om blocket. fick värdet 179 Ohm, så den verkar inte vara fel på. Fast man kanske borde kolla så den ger en växelspänning när jag kör vevaxeln oxå, eller?

Provade med starthjälp ifall nu batteriet skulle varit dåligt på någotvis, men det vart ingen skillnad.

Har haft en polare som gett mig ett handtag och kolla stiften och jag har ingen gnista alls. vi kollade 2 stift, en från vardera tändspole.

Inget bränsle kommer det fram heller.

Kollade boxen och det såg snyggt, torrt och rent ut i kontakten.

Det sitter 2 jordpunkter till chassit under boxen och dom såg inte vidare vackra ut, kan någon vetas vad som jordas där, får göra rent dom imorgon.

Någon med systemkunskap?, då jag inte är bilmekaniker, om hur systemet fungerar gällande gnista och bränsle.

Vad kan göra att ingedera uppkommer?

// Peter
Peter Antonsson - Orust
azezer
Posts: 14
Joined: 24 Feb 2009, 14:43
Location: Orust

Post by azezer »

Finns det ingen här på forumet som har några tips alls?
Peter Antonsson - Orust
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Vevaxelgivaren styr gnista, men har inget med bränsle att göra. Om det kommer ström till pumpen och den inte går verkar det ju vara fel på den. Har du provat att koppla 12v direkt på den?

Vilken motor var det förresten?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
azezer
Posts: 14
Joined: 24 Feb 2009, 14:43
Location: Orust

Post by azezer »

Motorn är K7M

Men om pumpen är trasig, varför finns det ingen gnista?

Provade hot koppla 12v på pumpen men det händer ingenting.

En tanke är att om pumpen inte släpper till jord så kanske det e nåt mer som inte får jord och därav ingen gnista.

Vet du varför det är 3 jord pinnar på pumpen?
Peter Antonsson - Orust
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

Du har provat =Provade att koppla 12v på pumpen men det händer ingenting ..Då är pump trasig byt.

Pump har inget med gnista att göra (Men om pumpen är trasig, varför finns det ingen gnista ) =byt styrenhet .

kolla jord anslutningar och relän
azezer
Posts: 14
Joined: 24 Feb 2009, 14:43
Location: Orust

Post by azezer »

Jag antager ju att pumpen är sönder, men jag kan inte förstå att flera komponenter går sönder bara helt plötsligt samtidigt.

Hittade 2 jordpunkter under styrenheten i chassit, såg inte frächa ut, börjar där.

Jag har lyckats hitta ett polskt elshema på systemet, dålig upplösning på bilen , men det ser det ut som att fler komponenter jordas igenom pumpen.

Visst kan jag byta pump och styrenhet, men det blir ju mycker pengar och jag vill ju försöka undvika det så mycket som möjligt.
Peter Antonsson - Orust
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

Det finns inga genvägar , en dålig jord kan skapa många följdfel.
1: Låna pump samt prova. kör den då över egna kablar ,så du vet att den går och ger soppa fram. och prova med org kontakt .blev det bra ? annars sök vidare.

2: låna Styrsystem , men fixa jord fel FÖRST.
azezer
Posts: 14
Joined: 24 Feb 2009, 14:43
Location: Orust

Post by azezer »

Något fel har jag ju gjort när jag testat pumpen direkt från batteriet

för nu gjorde jag rent de 2 jordpunkter som sitter placerade under styrenheten.
och till min glädje så startade pumpen när jag slog på tändningen, även bilen startade när jag vred om helt :D .

Mätte spänningen på kablaget till pumpen, där jag tidigare hade 9V, nu hade jag 9,5V.

Jag tror att jag fortfarande har dålig gjord då bilen stannar när jag låter den gå på tomgång och pumpen jobbar hårt när bilen dör.

Men jag är helt klart på rätt spår.

Borde jag inte ha 12 Volt till pumpen när tändningen är påslagen?

Teorin är att vid tomgång får pumpen inte tillräckligt med kräm för att hålla varvet och när jag ger gas så ges det mer kräm till den, detta pga av fortfarande dålig gjord.
Peter Antonsson - Orust
azezer
Posts: 14
Joined: 24 Feb 2009, 14:43
Location: Orust

Post by azezer »

Bilen går, men dör nu efter en stund

Om jag låter tändningen vara på så kommer så hoppar pumpen igång efter nån minute, sen e det bara att starta igen, skumt.

Testade att koppla bort pumpen när bilen gick, då gick motorn tills soppan tog slut, så jag gissar att det inte är fel på pumpen.

Vart finner jag alla reläer? hittar bara ett växelrelä på vänster sida i mororummet.
Peter Antonsson - Orust
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

jag gissar att det inte är fel på pumpen. Har du kollat Tryck då ? Sen hade du mätt spänning till 9,5volt där ska du ha 12volt . Så kolla med en riktig pump. nu får du jobba på själv .
azezer
Posts: 14
Joined: 24 Feb 2009, 14:43
Location: Orust

Post by azezer »

Tack Bengt, men jag jobbar på hela tiden.

Inte så duktig på bilar bara =)
Peter Antonsson - Orust
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

azezer wrote: Borde jag inte ha 12 Volt till pumpen när tändningen är påslagen?
.
jo om du har 12volt i batteriet
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
azezer
Posts: 14
Joined: 24 Feb 2009, 14:43
Location: Orust

Post by azezer »

Då har jag en jäkla massa jordpunkter att gå igenom riktigt grundligt igen.

långt till 12v från 9.5v, har 3 stift till jord utav 4 i pluggen till pumpen, där har jag, 1ohm, 5ohm,3ohm.

känns som det inte borde vara mer än 0.5ohm om jag minns rätt från skolan.
Peter Antonsson - Orust
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

Helt rätt så nära 0 ohm som möjligt . Du tar dig på el sidan :lol:
Post Reply