CD-växlar kabel

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
LENN

CD-växlar kabel

Post by LENN »

Hej,
Har kommit över en begagnad cd-vävlare, VDO Dayton CH 0400. Kabeln mellan cd-växlaren och bilens orginal CD har jag inte och det är denna jag letar efter. På kartongen till CD-växlaren sitter en klisterlapp att det är en Renault Orginal del och artikelnummer finns med. Tänkte då att detta var enkelt, bara åka till Volvo och köpa denna kabel.

När jag är hos min lokala Volvo handlare säger dom att både bil och CD-växlare är för gamla så en sådan kabel är omöjlig att få tag på... Bilen är 6 år och växlaren 5 år. Man brydde sig inte ens att titta efter kabeln för man "visste" att den inte fanns.

Jag skulle behöva hjälp med att få fram ett artikelnummer på denna kabel (skulle vara kul att åka till Volvo och hänvisa till ett artikelnummer), tips på var man kan handla en sådan kabel eller pinkonfigurationen på VDO-kontakten (8 polig DIN-kontakt) för att göra en egen kontakt. Jag har redan pinkonfigurationen för orginal CD´n

Mvh Fredrik
Fredrik Lenngren
Norrköping

Laguna III 2,0 dCi
figgesoft
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm

Post by figgesoft »

har du kollat ebay.fr ?

kjell & co har säkert din-kontakt om du själv vill löda ihop en kabel :)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
LENN

Post by LENN »

Nej, har inte titta på Ebay, ska göra det.

Det är inga problem att hitta kontakter, det är värre med att hitta hur växlarens kontakt är konfigurerad. Det vore olyckligt att skicka in 12 v på fel ställe...
Fredrik Lenngren
Norrköping

Laguna III 2,0 dCi
figgesoft

Post by figgesoft »

finns ganska mycket info på nätet.

här tex.

http://www.mp3car.com/vbulletin/hardwar ... ls-35.html

google är också en bra källa :)
LENN

Post by LENN »

Info ang. hur anslutningen på Renault Cd´n ska vara är enkel at hitta, t.ex. här: http://tlcdcemu.sourceforge.net/hardware.html

Hur VDO har satt kablarna på den 8-poliga DIN-kontakten är svårare. Flera tillverkare använder sig av en 8-polig DIN men har olika konfigureringar. Har hittat hur Alpine har gjort men det betyder inte att VDO har gjort likadant. Samma saker gäller för Blaupunkt som använder exakt samma anslitning.
Fredrik Lenngren
Norrköping

Laguna III 2,0 dCi
LENN

Post by LENN »

Nu kan jag avsluta ämnet då cd-växlaren fungerar nu som den ska. Jag hittade en kabel hos en firma i Stockholm, dock ville dom ha 695:- för den vilket är ung. dubbelt så mycket jag gav för växlaren. Som tur var fann jag en Fransman som har haft samma bekymmer som mig. Han hade en bild på hur DIN-kontakten på växlaren skulle vara konfigurerad. Jag hade först tänkt att köpa kontakter och en kabel med 8-ledare och göra kabeln själv. Kostanden skulle hamna på 248:-. Hittade sedan en färdig kabel på Tyska Ebay som jag köpte för 254:- inkl. frakt. Här borde det sluta men det visade sig att kabeln inte fungerade.... Efter ha mätt på kabeln med en multimeter visade det sig att samtliga 8 ledare satt på fel ställe.... Tack vare Fransmannens bild ändrade jag om ledarna och nu fungerar det perfekt!!
Fredrik Lenngren
Norrköping

Laguna III 2,0 dCi
figgesoft

Post by figgesoft »

bra ju!

Lägg gärna upp en bild om du har den tillgänglig för att andra med samma problem kan hitta samma lösning.

:)
LENN

Post by LENN »

Fredrik Lenngren
Norrköping

Laguna III 2,0 dCi
Post Reply