Renault laguna-99 elfel??? Hjälp!
Moderator: Forumpolisen
Renault laguna-99 elfel??? Hjälp!
Jag har nyligen blivit ägare till en laguna diesel och har nu fått följande problem. Kom ut en morgon och startade bilen och märker när jag kommit i väg att alla mätare i instrumentpanelen är döda, hastighet, varvr, bensinm och färddatorn lyser endast utan att visa nå info, Även stereon och klockan är döda.
Kollar säkringarna och mycket riktigt så har säkringen till dessa strömkällor brunnit. Byter den och allt förutom klockan hoppar igång men bara för att fungera några kilometer sen går denna igen, testar ytterligare en gång att byta,då håller den ca en halv dag innan det blir svart igen.
Så nu har jag insett att nåt är fel, men vad?
Är det någon som har en aning eller kan hjälpa till på något vis så är jag mycket tacksam?
Försökte tänka om jag gjort nå me bilen som kan ha skadat något men det enda jag gjort är att rikta kofångaren fram på höger sida och fick då släppa på lite av innerskärmen men där borde väl knappast nå kablar gå.
MVH Jerry
Kollar säkringarna och mycket riktigt så har säkringen till dessa strömkällor brunnit. Byter den och allt förutom klockan hoppar igång men bara för att fungera några kilometer sen går denna igen, testar ytterligare en gång att byta,då håller den ca en halv dag innan det blir svart igen.
Så nu har jag insett att nåt är fel, men vad?
Är det någon som har en aning eller kan hjälpa till på något vis så är jag mycket tacksam?
Försökte tänka om jag gjort nå me bilen som kan ha skadat något men det enda jag gjort är att rikta kofångaren fram på höger sida och fick då släppa på lite av innerskärmen men där borde väl knappast nå kablar gå.
MVH Jerry
Jerry Bergstedt
Har du släpvagnsuttag? kolla så det inte är kortslutning i den dosan.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Någonstans har du ett jordfel, dvs att plus leder till jord (intermittent). Grundlig felsökning krävs med multimeter på alla plus ut från säkringen.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Ok, har nu kanske gjort framsteg med mitt problem, Sökte intensivt här på forumet och hittade en tråd med ungefär somma problem, dock stog det inget om att hans mätartavlor var ur spel. Hur som helst så stod det att han hittat felet och det var en lampa till nummerskyltsbelysningen som glappade och orsakade att säkringarna gick.
Sagt och gjort, ut i bilen på med tändningen och bak å kolla skyltbelysningen, hmm en lampa trasig, in på macken och handlade en lampa och ut å sätter i den, upptäcker då att det ärjat och är just glappt. På med kontaktspray och putsade av ytorna. Satte sen i ny säkring och tadadam, än så länge håller den och skyltbelysningen lyser.
Så nu håller jag tummarna på att detta var felet!
Är ju kass på el så någon får gärna förklara enkelt (om det går) hur skyltbelysningen kan påverka en helt annan säkrings strömkällor?
Det enda som verkar ha tagit stryk av problemet är temp och klockdisplayen som nu "lyser" med sin frånvaro. Någon som har nå förslag på vad det kan vara för fel eller vad som behövs bytas?
Mvh Jerry
Sagt och gjort, ut i bilen på med tändningen och bak å kolla skyltbelysningen, hmm en lampa trasig, in på macken och handlade en lampa och ut å sätter i den, upptäcker då att det ärjat och är just glappt. På med kontaktspray och putsade av ytorna. Satte sen i ny säkring och tadadam, än så länge håller den och skyltbelysningen lyser.
Så nu håller jag tummarna på att detta var felet!
Är ju kass på el så någon får gärna förklara enkelt (om det går) hur skyltbelysningen kan påverka en helt annan säkrings strömkällor?
Det enda som verkar ha tagit stryk av problemet är temp och klockdisplayen som nu "lyser" med sin frånvaro. Någon som har nå förslag på vad det kan vara för fel eller vad som behövs bytas?
Mvh Jerry
Jerry Bergstedt