Nipplar på bromsrör

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
palla
Posts: 73
Joined: 16 Jun 2005, 19:41
Location: Västerås

Nipplar på bromsrör

Post by palla »

Hej !

Besiktningen av min Fransyska gick inget vidare, i princip alla bromsrör behöver bytas.
Denna gång tänkte jag tillverka rörena själv, men stötte på patrull genast.
Nämligen vilken sorts bromsrörsnipplar som används, och är de olika om de ansluter till en slang eller ett annat rör ?
Haynes boken har endel att önska,när man kommer ner på den (partikel)nivån.
Nån på detta eminenta forum som gett sig på nått dyligt förut ?
Patrik Landell - Västerås
Laguna 2.0S RXE -98 Hgv
Bytt alldeles för mycket....
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Har inte bytt på laguna men på andra.... jag plockade bort rör och nipplar och åkte till biltema och jämförde... köpte de som passade bäst.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
palla
Posts: 73
Joined: 16 Jun 2005, 19:41
Location: Västerås

Post by palla »

Hej !

Jag var iväg å köpte koppar/nickel rör idag, plus M10x1.0 nipplar.Det var sådana som satt på de förfabricerade rörena(dock fel längder) till Renault.
Så nästa Lördag börjar äventyret med avdragna nipplar och luftningsrör,osv som brukar resultera i en hel kärve med svordommar..... :roll:
Man får ju ta medaljens baksida ibland.
Patrik Landell - Västerås
Laguna 2.0S RXE -98 Hgv
Bytt alldeles för mycket....
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Bromsrör är alltid kul att hålla på med:) men med lite svordommar så löser sig nog det där... lycka till :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
palla
Posts: 73
Joined: 16 Jun 2005, 19:41
Location: Västerås

Halvleks rapport

Post by palla »

Tänkte man skulle kunna ta isär skarvarna som är precis under förardörren, men icke sa nicke... :?
Det blev till att dra nya rör direkt ifrån ABS enheten.Imorgon blir det till att försöka få bort kopplingarna som sitter ovanför bakaxeln,det lutar åt att kapa bort dom med en Dremel,för kopplingarna ser "homogena" ut... suck.
Hursom så går det nog åt ca 10m koppar/nickelrör för att byta ut samtliga rör,och på min Renault så är det 10X1,0 mm nipplar.Förutom de som sitter på ABS enheten, dessa är grövre så dom återanvände jag.

\Patrik L
Patrik Landell - Västerås
Laguna 2.0S RXE -98 Hgv
Bytt alldeles för mycket....
palla
Posts: 73
Joined: 16 Jun 2005, 19:41
Location: Västerås

Post by palla »

Hej !


Japp, nu är Fransyskan klar för ombesiktning, att byta bromsrör är nästan ett öde värre än döden... men nu är det iallafall gjort.
Patrik Landell - Västerås
Laguna 2.0S RXE -98 Hgv
Bytt alldeles för mycket....
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

palla wrote:Hej !


Japp, nu är Fransyskan klar för ombesiktning, att byta bromsrör är nästan ett öde värre än döden... men nu är det iallafall gjort.
Det är skönt att ha det gjort, Tacka vägverket för att jobbet behövdes göras....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply