Sprucket grenrör och avgasläckage
Moderator: Forumpolisen
Sprucket grenrör och avgasläckage
Nedlsag på besiktningen för några dagara sedan. "Avgasläckage, avgasmätning kunde ej genomföras" löd domen. Grabben tyckte lite luddigt att "det verkar läcka framme vid katalysatorn ungefär..." (det var inte jag själv som besiktigade, så jag har bara andrahandsinfo)
Jag letade och hittade inte mycket till läckage, bara ytterst lite småpys vid en koppling mitt under bilen och så lite pys vid kopplingen till grenröret. Dock så visade det sig att grenröret är lite sprucket
Hur illa är det att köra med ett sprucket grenrör? Min förhoppning är att det räcker med att täta det lilla som läckte i skarvarna för att komma igenom besiktningen.
Nästa fråga är hur mycket läckage som bilprovningen tolererar? De små läckorna jag hittat kan inte ha släppt ut mycket... har kag missat något?
Vad kostar det med ett grenrör ungefär? Nytt eller begagnat från skrot? Bör man plana ett begagnat för att vara säker på passformen?
Jag letade och hittade inte mycket till läckage, bara ytterst lite småpys vid en koppling mitt under bilen och så lite pys vid kopplingen till grenröret. Dock så visade det sig att grenröret är lite sprucket
Hur illa är det att köra med ett sprucket grenrör? Min förhoppning är att det räcker med att täta det lilla som läckte i skarvarna för att komma igenom besiktningen.
Nästa fråga är hur mycket läckage som bilprovningen tolererar? De små läckorna jag hittat kan inte ha släppt ut mycket... har kag missat något?
Vad kostar det med ett grenrör ungefär? Nytt eller begagnat från skrot? Bör man plana ett begagnat för att vara säker på passformen?
Anders Gyll : Göteborg
Problemet är inte att det paserar ut avgaser genom läckan utan att det sugs in luft och då blir lamdavärdet högt. Det är känsligt som bara den så en por i en svetsfog räcker för att lamdavärdet skall skena. Man kan också se det på O2 värdet, Skall ligga under 0,3 helst vid tomgång men definitivt under redan vid 1200 rpm
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
OK, så om jag förstår dig rätt så menar du att det inte är någon som helst mening med att försöka få en motor med sprucket grenrör genom besiktningen?
Följdfråga blir då även hur ett sprucket grenrör (eller annat läckage) påverkar motorn med tanke på att motorn då måste få fel värden från lambdasonden? Är detta skadligt?
Jag antar vidare att kritiska läckor av det här slaget bara sitter mellan motor och lambdasond? Om det läcker efter lambdasonden kan väl inte spela någon roll?
Följdfråga blir då även hur ett sprucket grenrör (eller annat läckage) påverkar motorn med tanke på att motorn då måste få fel värden från lambdasonden? Är detta skadligt?
Jag antar vidare att kritiska läckor av det här slaget bara sitter mellan motor och lambdasond? Om det läcker efter lambdasonden kan väl inte spela någon roll?
Anders Gyll : Göteborg
Det måste vara helt tätt mellan motor och kat, annars blir avgasvärdena fel och motorn går som en kratta.
Det är svårt att svetslaga ett grenörör i gjutgods. Man måste ha rätt svetselektråder till materialet i grenröret. Vad det nu är för blandningar i gjutgodset, sedan ska det värmebehandlas så att alla spänningar försvinner. Sedan är det bra att kontrollera grenröret med röntgen och magnetpulverprovning för att se om lagningen är helt korrekt.
Mitt råd är att leta upp ett felfritt grenrör och byt det innan nästa besiktning.
Det är svårt att svetslaga ett grenörör i gjutgods. Man måste ha rätt svetselektråder till materialet i grenröret. Vad det nu är för blandningar i gjutgodset, sedan ska det värmebehandlas så att alla spänningar försvinner. Sedan är det bra att kontrollera grenröret med röntgen och magnetpulverprovning för att se om lagningen är helt korrekt.
Mitt råd är att leta upp ett felfritt grenrör och byt det innan nästa besiktning.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Det är bra att byta bultar när man byter och smöj gängorna med antikärvmedel. Det är inte roligt med skurna gängor.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Avgasmätningen utföres ju längst bak så HELA avgassystemet måste vara helt tätt annas får du inn falsk luft i systemet och lamdavärdet blir fel. Lamdavärdet som en avgastester visar är bara ett teoretiskt värde och har inget med funktionen att göra.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Jag drog en rövare och åkte till besiktningen med mitt nytätade system, men fortfarande spruckna grenrör. Och... skiten gick igenom
Grenröret skall i och för sig bytas så snabbt som möjligt, men detta löste en hel del potentiella problem av logistisk karaktär för mig då körförbudet började knacka på dörren.
Så... någon som råkar ha ett grenrör till försäljning? Motorn det gäller är en 1.6 liters K7M.
Tack för all hjälp och alla synpunkter. Det är alltid ett nöje att lägga ut trådar på detta forum!
Grenröret skall i och för sig bytas så snabbt som möjligt, men detta löste en hel del potentiella problem av logistisk karaktär för mig då körförbudet började knacka på dörren.
Så... någon som råkar ha ett grenrör till försäljning? Motorn det gäller är en 1.6 liters K7M.
Tack för all hjälp och alla synpunkter. Det är alltid ett nöje att lägga ut trådar på detta forum!
Anders Gyll : Göteborg
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
jag har ett liggande men behöver det själv eftersom mitt också har sprickor... (funkade också med tätningsmassa på besiktningen;) )
Du kan kolla med www.autofrance.se för ett nytt
eller på www.ebay.de eller www.fbt.se för begagnat.
Du kan kolla med www.autofrance.se för ett nytt
eller på www.ebay.de eller www.fbt.se för begagnat.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
kopparpastaeeyore wrote:Det tipsas ovan i tråden om "antikärvmedel" för pinnskruvarna till grenröret. Vad använder man som antikärvmedel för denna typ av montering?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Inte kopparpasta på aluminiumet men mellan pinnbult och mutter funkar det perfekt.Tony wrote:kopparpastaeeyore wrote:Det tipsas ovan i tråden om "antikärvmedel" för pinnskruvarna till grenröret. Vad använder man som antikärvmedel för denna typ av montering?
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
menar mellan mutter och pinnbult eftersom det är tänkt att det skall lossna där..Dennis wrote:Inte kopparpasta på aluminiumet men mellan pinnbult och mutter funkar det perfekt.Tony wrote:kopparpastaeeyore wrote:Det tipsas ovan i tråden om "antikärvmedel" för pinnskruvarna till grenröret. Vad använder man som antikärvmedel för denna typ av montering?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen