Löda om säkringsboxen
Moderator: Forumpolisen
Löda om säkringsboxen
Finns det någon som provat att löda om säkringsboxen på en laguna -97, har funderat på att göra ett försök innan jag köper en ny,
blir ju billigare så, och så kanske man lär sig något nytt och det är ju alldrig fel
blir ju billigare så, och så kanske man lär sig något nytt och det är ju alldrig fel
Daniel Garstad
- figgesoft
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
det är nog ganska svårt att löda isär. men ett tips är att anväda rikligt med fluss alternativt tillsätt lödtenn (som innehåller fluss)
Sedan vore det en idé att använda varmluftspistol på cirka 360-400grader.
Observera att plast smälter runt 120grader.
Det kan ev hjälpa att bara spraya rikligt med rengöringsvätska där du kommer åt. och värm över boxen med varmluftspistol.
men tyvärr är det bästa nog att hitta en beg. på skroten..
Sedan vore det en idé att använda varmluftspistol på cirka 360-400grader.
Observera att plast smälter runt 120grader.
Det kan ev hjälpa att bara spraya rikligt med rengöringsvätska där du kommer åt. och värm över boxen med varmluftspistol.
men tyvärr är det bästa nog att hitta en beg. på skroten..
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
- figgesoft
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
det är sant. men med tanke på att den är ihopsatt i maskin så blir det nog jobbigt att få isär.
och troligtvis är det bara någon kalllödningen, dvs. värmer du upp centralen till 350grader i 3-4 sekunder (så tennet smälter) så är problemet säkert löst.
Men det är nog nästan omöjligt.
Har du erfarenhet av lödning så kan du försöka ge dig på det.
och troligtvis är det bara någon kalllödningen, dvs. värmer du upp centralen till 350grader i 3-4 sekunder (så tennet smälter) så är problemet säkert löst.
Men det är nog nästan omöjligt.
Har du erfarenhet av lödning så kan du försöka ge dig på det.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Hej !
Klart det går att löda om,jag gjorde det på min 94:a.
Det krävs en kraftig lödkolv och tennsug, och för att städa upp det sista
använde jag en avlödningsfläta.Man är tvungen att få isär kortena för att
kunna komma åt att löda om alla punkter.
Det var några timmars jobb,men det var det värt.
\Patrik L
Klart det går att löda om,jag gjorde det på min 94:a.
Det krävs en kraftig lödkolv och tennsug, och för att städa upp det sista
använde jag en avlödningsfläta.Man är tvungen att få isär kortena för att
kunna komma åt att löda om alla punkter.
Det var några timmars jobb,men det var det värt.
\Patrik L
Patrik Landell - Västerås
Laguna 2.0S RXE -98 Hgv
Bytt alldeles för mycket....
Laguna 2.0S RXE -98 Hgv
Hej !
Lödfläta är helt enkelt en flätad kopparbit,ser ungefär ut som en banbils kontaktsläpskor undertill. Du lägger den på tennet som du vill ha bort, och sen värmer du med lödkolven på flätan.Då smälter tennet och flätan "suger" upp det sista tennet.Mycket effektivt, men det går åt mycket fläta om du bara använder det,därför började jag med tenn sugen.
Vad är det för fel din bil lider av ?
Lödfläta är helt enkelt en flätad kopparbit,ser ungefär ut som en banbils kontaktsläpskor undertill. Du lägger den på tennet som du vill ha bort, och sen värmer du med lödkolven på flätan.Då smälter tennet och flätan "suger" upp det sista tennet.Mycket effektivt, men det går åt mycket fläta om du bara använder det,därför började jag med tenn sugen.
Vad är det för fel din bil lider av ?
Laguna 2.0S RXE -98 Hgv
Laguna 2.0S RXE -98 Hgv
Okej då har man lärt sig något nytt igen
Det är en laguna -97 kombi.
Det som strular är
1. abs lampa lyser
2. Halvljuset fungerar ej när man vrider om knappen för att få på heljuset bländar man av från helljuset så blir det kolsvart endast parkeringsljus lyser.
(har tagit isär ljusspaken och hittar inge fel på den.
Det är en laguna -97 kombi.
Det som strular är
1. abs lampa lyser
2. Halvljuset fungerar ej när man vrider om knappen för att få på heljuset bländar man av från helljuset så blir det kolsvart endast parkeringsljus lyser.
(har tagit isär ljusspaken och hittar inge fel på den.
Daniel Garstad
Jag tror fortfarande på Ljusomkopplaren eller reläfel! I ofs. så är det vanligt att elcentralen ger upp.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Hej !
Enligt krets schemat så går spänningen till helljuset inte igenom tändlåset, det gör däremot spänningen för halvljuset.
Däremot så går bägge spänningarna genom båda säkringscentralerna (i motorrum och inne i bilen) och ljusomkopplare, dock separerade från varandra förstås.Om du har Haynes manualen så ska det inte vara så svårt att se vart spänningen försvinner.Problemet jag hade på min 94:a, var att det fanns inget ljus alls tidvis.
Enligt krets schemat så går spänningen till helljuset inte igenom tändlåset, det gör däremot spänningen för halvljuset.
Däremot så går bägge spänningarna genom båda säkringscentralerna (i motorrum och inne i bilen) och ljusomkopplare, dock separerade från varandra förstås.Om du har Haynes manualen så ska det inte vara så svårt att se vart spänningen försvinner.Problemet jag hade på min 94:a, var att det fanns inget ljus alls tidvis.
Laguna 2.0S RXE -98 Hgv
Laguna 2.0S RXE -98 Hgv
Nu har jag fått tag i en Haynes v.bok så nu har jag mätt och gämfört med ett elchema. enligt schemat så ska utgång (B5) vara till halvljuset
(dipped beam) och den kommer det 12 volt på när man vrider om ljusomkoplaren, men i kontaktstycket som man sätter i ljusomk så finns det ingen kabel som går från B5 till säkringscentralen.
Jag provade och drog en kabel från det stiftet (b5) direkt till utgången för halvljuset på säkringcentralen och då fungerar det utmärkt.
Frågan är nu
Kan man ha det så eller måste man koppla ett relä så man inte bräner ljusomkopplaren
Enligt Haynes boken kan jag inte se att det skall vara något relä till halvljuset, konstigt eller
(dipped beam) och den kommer det 12 volt på när man vrider om ljusomkoplaren, men i kontaktstycket som man sätter i ljusomk så finns det ingen kabel som går från B5 till säkringscentralen.
Jag provade och drog en kabel från det stiftet (b5) direkt till utgången för halvljuset på säkringcentralen och då fungerar det utmärkt.
Frågan är nu
Kan man ha det så eller måste man koppla ett relä så man inte bräner ljusomkopplaren
Enligt Haynes boken kan jag inte se att det skall vara något relä till halvljuset, konstigt eller
Daniel Garstad
Hej !
Det sitter alltså ingen kabel mellan B5 och (F17/15A) alltså kabeln som heter MA/OR ??
Verkar märkligt,kan vara så att Fransoserna har ändrat konstruktionen i produktionen...
Däremot skulle jag inte rekomendera att dra en kabel direkt från ljusomkopplaren utan att ha ett relä.För den smälter nog ihop rätt
omgående misstänker jag.
\Patrik L
Det sitter alltså ingen kabel mellan B5 och (F17/15A) alltså kabeln som heter MA/OR ??
Verkar märkligt,kan vara så att Fransoserna har ändrat konstruktionen i produktionen...
Däremot skulle jag inte rekomendera att dra en kabel direkt från ljusomkopplaren utan att ha ett relä.För den smälter nog ihop rätt
omgående misstänker jag.
\Patrik L
Laguna 2.0S RXE -98 Hgv
Laguna 2.0S RXE -98 Hgv
Hej !
Jag skulle tippa på att antingen är det glappt i nån anslutning till nån av sensorerna till hjulena, eller så är nån sensor trasig.De sitter ju ganska utsatta. Jag menar ABS lampan problemet.
Förmodligen får du svaret direkt om du får bilen uppkopplad,och läser av felkoderna.
Jag skulle tippa på att antingen är det glappt i nån anslutning till nån av sensorerna till hjulena, eller så är nån sensor trasig.De sitter ju ganska utsatta. Jag menar ABS lampan problemet.
Förmodligen får du svaret direkt om du får bilen uppkopplad,och läser av felkoderna.
Laguna 2.0S RXE -98 Hgv
Laguna 2.0S RXE -98 Hgv