R12-Special-1970- R12-kent
Moderator: Forumpolisen
R12-Special-1970- R12-kent
Efter att ha byggt en ny motor som bara stod och samlade damm i garaget fick jag tag på ett nytt lämpligt objekt att stoppa den i, en R12a från 1970.
Målsättningen är ingen hysterisk renovering utan det kommer att bli en busbil av det hela.
Nu kryllar det inte av R12or och jag tror att 12or från 1970 är ännu ovanligare
Målsättningen är ingen hysterisk renovering utan det kommer att bli en busbil av det hela.
Nu kryllar det inte av R12or och jag tror att 12or från 1970 är ännu ovanligare
Kent Strandberg i Kristinehamn.
Den kan du hitta här!JCWorks wrote:Kul, fler 12:or! Vad är det för motor du har byggt ihop?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Bygget går sakta framåt, jag har plockat ner den lite och börjat att laga lite rost. Motorutrymmet är målat så här avslöjar jag färgen på bilen, den blir halvmatt cementgrå. Nu återstår det att lista ut vart alla kablar ska höra hemma, jag flinade lite för mej själv när jag fick se den väl tilltagna säkringsdosan som innehåller hela två stycken säkringar.
Jag provade att uppdatera bromsarna lite så jag monterade dit en huvudbromscylinder med servo från en R-12TS, det såg jättebra ut ända tills jag skulle motera dit kopplingswiren. Servot täckte hålet för wiren så där fick man för det, bort med servobromsarna och sedan blev det till att leta i bra att ha högen och där hittade jag en huvudbromscylinder utan servo som jag tror kommer från en R-16 som passade perfekt, nu återstår det och se om den fungerar men det är ett senare problem.
Nu väntar jag på stötdämpare och fjädrar i från Småland, när jag fått dem så ska framvagnen plockas ner och nyrenoverade spindlar och uppsnyggade bärarmar med nya leder monteras.
Jag provade att uppdatera bromsarna lite så jag monterade dit en huvudbromscylinder med servo från en R-12TS, det såg jättebra ut ända tills jag skulle motera dit kopplingswiren. Servot täckte hålet för wiren så där fick man för det, bort med servobromsarna och sedan blev det till att leta i bra att ha högen och där hittade jag en huvudbromscylinder utan servo som jag tror kommer från en R-16 som passade perfekt, nu återstår det och se om den fungerar men det är ett senare problem.
Nu väntar jag på stötdämpare och fjädrar i från Småland, när jag fått dem så ska framvagnen plockas ner och nyrenoverade spindlar och uppsnyggade bärarmar med nya leder monteras.
Kent Strandberg i Kristinehamn.
Lågt serienr: på den där va? ser att det är den riltigt gamla huvförstärkningen
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Jag har faktiskt knyckt färg idén från Manges doffe, det är sant, men min 12a kommer att bli grå och svart. Jag har inga kunskaper om serienummer men chassienummret är sjusiffrigt och börjar med 3110.
Är det någon som har en bild på vart reläerna ska sitta i motorutrymmet?
Laddrelät ska sitta på två M5 skruvar på innerskärmen, med de andra två?
Är det någon som har en bild på vart reläerna ska sitta i motorutrymmet?
Laddrelät ska sitta på två M5 skruvar på innerskärmen, med de andra två?
Kent Strandberg i Kristinehamn.
Här jobbas det ... va kul
Grått är snyggt kommer att bli snygga bredvid varandra min doffe å din racer tolva
dock så tror jag din lack kommer ha högre finish än min (doffen är faktiskt mörkgrå men solen har blekt bilen tilll dagens charm )
Grått är snyggt kommer att bli snygga bredvid varandra min doffe å din racer tolva
dock så tror jag din lack kommer ha högre finish än min (doffen är faktiskt mörkgrå men solen har blekt bilen tilll dagens charm )
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Det går sakta framåt, jag har fått ta bort dörrarna, man kunde konsten att fusklaga Renaulter med spackel redan på 70talet. Det lossnade en stor kaka på ena framdörren och när jag väl började peta i det hela så visade det sej att rosten hade krupit i mellan spacklet och plåten, den dörren får hamna på sophögen, det är för mycket jobb att laga.
Det positiva med rost är viktminskningen, det är naturens egen racelättning ( så länge det rostar på rätt ställe ).
Jag har inte tagit tag i framvagnen ännu, för det fattas fortfarande grejor men jag hoppas att de är på väg.
Det positiva med rost är viktminskningen, det är naturens egen racelättning ( så länge det rostar på rätt ställe ).
Jag har inte tagit tag i framvagnen ännu, för det fattas fortfarande grejor men jag hoppas att de är på väg.
Kent Strandberg i Kristinehamn.
Arbetet med 12an går sakta framåt, men nu har det blivit framvagnens tur, bort med det gamla rostiga och dit med det nya fina. Jag letade fram ett par spindlar som fick en åktur i blästern sedan monterade jag nya lager och skivor, bärarmarna fick samma åktur och de fick nya leder, allt lackerades i ny svart färg. Styrlederna kasserads och nya monterades, den lite klena krängningshämmaren som satt orginalmonterad är ersatt med en grövre 21mm hämmare. Stötdämparna är DeCarbon gasdämpare och fjädrarna är ett par kortade bakfjädrar från en R-30.
Jag hadde förtängt vilka brutalt långa fjädrar en 12a har
Jag får passa på och tacka Club 15-17 och deras reservdelsman för hjälpen med dämpare och fjädrar.
Nu ska jag försöka få till bilder på före och efter.
Före:
Efter:
Jag hadde förtängt vilka brutalt långa fjädrar en 12a har
Jag får passa på och tacka Club 15-17 och deras reservdelsman för hjälpen med dämpare och fjädrar.
Nu ska jag försöka få till bilder på före och efter.
Före:
Efter:
Kent Strandberg i Kristinehamn.
Ser fint ut ett tips är att borra upp och sätta de grövre bultarna i alla hål på övre spindelleden, sedan vända den om då blir det lagom mycket negativ camber. Man får även fila det stora centrumhålet ovalt också.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
När man vänder övre kulleden för att få till lite negativ camber brukar man vara tvungen att korta "styrarmarna" lite för att kunna ställa toe-ut lagom.Dennis wrote:Ser fint ut ett tips är att borra upp och sätta de grövre bultarna i alla hål på övre spindelleden, sedan vända den om då blir det lagom mycket negativ camber. Man får även fila det stora centrumhålet ovalt också.
Glömde skriva om det Jag satte dit styrstag från tror det var 18, (länge sedan nu) Då får man kula i innre leden, mycket distinktare styrning och dessutom mera lättstyrt än med den där gummibussningen där.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Oj här händer det grejer! Spännande projekt, den kommer bli tuff Kul att se en så tidig R12 också
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |