Ryckig gång vid inbromsning

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Michael2006
Posts: 39
Joined: 02 Oct 2006, 19:59
Location: Skara

Ryckig gång vid inbromsning

Post by Michael2006 »

Hejsan,

När jag bromsar så rycker det i bilen. Ryckningen känns som om bromsarna tar, därefter släpper dom lite, och så tar dom igen.
Det är väldigt märkbart vid låga hastigheter, t.ex. när jag skall stanna för ett rödljus.
Jag har fått tipset om att det kan vara bromskivorna fram som är slut.
Några andra förslag?
Och hur vet jag när det är dags att byta fram- respektive bakbromsar?
För bil se signatur.
Michael Isberg - Skara
Ägare av en Renault Megane 1.6 RN -99
User avatar
Stymie
Posts: 3625
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Vibrerar ratten om du bromsar hårt löst i hög fart? Om svaret är ja så är det nog läge att byta skivor i fram.

Tar pedalen långt ner? Risk för att du har rejält slitna bromsklossar & skivor.

Duttbromsar du eller stampar du bestämt på pedalen? Duttbromsningar är som gjorda för att skapa sig bromsproblem.

Kolla
- Bromsklossarnas tjocklek (nya har 15-20 mm slityta och 3-4 mm metallgods)
- Om bromsoken kan röra sig ordentligt
- Om det finns gravrost i bromsklossarnas "glidbanor"
- Skivornas slitytor (ska vara någorlunda släta och jämnslitna)
- Skivornas tjocklek (minsta tillåtna tjocklek står instansat på nya skivors kant, oläsbart på gamla skivor pga rost). Tyvärr hittade jag ingen guide för just din bil, men här är en för de lite nyare Renaulterna, http://www.renault.co.uk/Resources/PDF/ ... ins_UK.pdf
- Om du har trummor bak kan de vara lite ovala inuti och skapa den där otrevliga ojämna bromsningen

Har du allvarliga "ryckningar" vid inbromsning så kan det vara ABSen som inte fungerar som den ska.

Du kommer säkert att få lite bättre förslag på åtgärd från några andra på forumet så snart du benat ner problemet med en distinktare felbeskrivning.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
ior69
Posts: 123
Joined: 24 Nov 2007, 09:35
Location: Värnamo

Post by ior69 »

Hej! Uppstår fenomenet endast i låg fart kan det vara en kuggkrans till absen som är sönder.
Mats Fredriksson Ort Värnamo
Renault Cotech
Renault Laguna II 2,0T -03
Renault Twingo -98
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

ior69 wrote:Hej! Uppstår fenomenet endast i låg fart kan det vara en kuggkrans till absen som är sönder.
Förtydligar lite..Uppträder som ett "dunk" i pedalen på varje varv typ som om det vore en kraftig spricka i bromsskivan.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Michael2006
Posts: 39
Joined: 02 Oct 2006, 19:59
Location: Skara

Ingen ABS

Post by Michael2006 »

Hej igen,

Tack för svaren. Jag skall undersöka problemet lite närmre.
Jag vill dock påpeka att jag inte har några ABS-bromsar.
Och så måste jag köpa mig en mikrometer på Biltema för att kunna mäta skivornas tjocklek.
Dessutom har jag Haynes reperatörsmanual och där står vilken tjocklek det är som gäller för respektive del.
Jag ville enbart ha tips om var jag skulle börja leta, och det har jag fått. Tack!
Michael Isberg - Skara
Ägare av en Renault Megane 1.6 RN -99
User avatar
Stymie
Posts: 3625
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Återkom gärna efter felsökning så att andra kan få hjälp med att identifiera liknande symptom.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
ior69
Posts: 123
Joined: 24 Nov 2007, 09:35
Location: Värnamo

Post by ior69 »

Dennis wrote:
ior69 wrote:Hej! Uppstår fenomenet endast i låg fart kan det vara en kuggkrans till absen som är sönder.
Förtydligar lite..Uppträder som ett "dunk" i pedalen på varje varv typ som om det vore en kraftig spricka i bromsskivan.
Vid inbromsning innan bilen stannar helt så går absen igång då känner man att broms pedalen rör sig precis som när absen arbetar.
Mats Fredriksson Ort Värnamo
Renault Cotech
Renault Laguna II 2,0T -03
Renault Twingo -98
Post Reply