Fuktkänslig motor? (Espace III -98 PRV V6)

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
ansk@hotmail.com

Fuktkänslig motor? (Espace III -98 PRV V6)

Post by ansk@hotmail.com »

Bättre hälften kom hem med familjens stolthet, en Espace III -98 med PRV:s V6:a och klagade på att den återigen vid fuktigt väder, blöt vägbana, tappar kraften och går ner på tomgång eller knappt det.

Mitt recept som workaround när detta inträffar är att fortsätta köra och hålla igång den, verkar som att "något" torkar då av motorns värme och vips går den fint igen.

Bättre hälften tycker det är otäckt att köra på dessa villkor dock och vänder hem istället.

Jag har lite dålig fantasi när det gäller detta problem.

Finns det någon känd svag punkt när det gäller vatten från vägbanan som påverkar motorn så att den blir svag och i värsta fall börjar gå ojämnt?

Vore det på högspänningssidan i tändsystemet borde den väl gå dåligt på någon eller några cylindrar bara, men detta känns inte så.

Tacksam för tips!
Anders Skelander
john
Forumpolis
Firstname: John
Surname: Ignell

Post by john »

Hej kontakta Dennis som är här inne på forumet han kan nog svara på dina frågor då han dessutom har egen verkstad och van renaultmeck!
John Ignell Enviken
ansk@hotmail.com

Jo, jag vet. Fast jag tänker att det kanske blir många frågor som letar sig fram till den som alla vet har egen verkstad och arbetar professionellt med det.

Så jag brukar ställa frågorna öppet i forumet och hoppas att någon svarar. Mer kan jag inte begära.
Anders Skelander
john
Forumpolis
Firstname: John
Surname: Ignell

Post by john »

Dennis är så trevlig så han svarar nog på dina frågor,funderingar med .
John Ignell Enviken
ansk@hotmail.com

Jag har gjort ytterligare undersökningar och kommit fram till att:

- Bilen kan gå bra och parkeras varm och (vad jag vet) torr en kväll, för att sedan tveka nästa morgon vid fuktigt väder

- Den blir inte bara svag, utan går också dåligt och osar ruttna ägg

- Konstant gaspådrag ger ingen direkt respons. Håller jag gasen konstant nedtrampad kan det gå ex vis 5-15 sekunder, varefter den plötsligt vaknar till och sticker iväg med varvtalet, därefter går den som regel bra

- Nu har jag upptäckt att jag kan lösa upp läget då den går dåligt genom att: Släppa gaspedalen helt, trampa på gasen, då sticker den iväg, men kan falla tillbaka och gå dåligt igen. Upprepar då med att släppa på gasen och trampa på nytt. Vaknar till igen. Gör jag detta några gånger så är problemet vanligen borta sedan
Anders Skelander
mange
Forumpolis

Post by mange »

Hur är det med lamdorna? För det verkar ju som den får förmycket/fölite soppa. Kan ju vara glapp i någon lambdasond eller trasig lamdasond
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
ansk@hotmail.com

Tack för tipset Mange!

Om min bil känner jag bara till mer i detalj var saker sitter, om det är något jag redan läst mig in på och åtgärdat själv.

Detta med lambdasonden är nytt för mig. Kan du ge en lättfattlig förklaring till hur jag lokaliserar den (eller dem)? Sitter det en på grenröret på varje sida i V-motorn?
Anders Skelander
figgesoft
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm

Post by figgesoft »

borde inte vara lambdorna om den går fint på tomgång. Men glapp kanske?

motorn rör ju sig när du trampar på gasen.
skulle även kunna motiveras att det blir värre vid fuktigt väder?

lirka på kabelstammarna när du har motorn körandes på tomgång o se om det blir nån förändring..
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
ansk@hotmail.com

Tack för att du hör av dig.

Jag har nog uttryckt mig lite växlande och inte gjort observationer så noga förut.

När bilen blir svag så *kan* den gå bra på tomgång men för det mesta om jag är snabb och stannar och lägger växeln i N-läge så går den faktiskt dåligt.

Om man försöker häva symtomet under körning märker man inte på samma sätt hur dåligt den går, som om man stannar.

Så jag ska kolla närmare på uppslaget angående lambdasonden. Har inte hunnit än.

Jag tror också på detta med glapp. När den hämtar sig så växlar det på bråkdelen av en sekund, så går den jättebra igen.
Anders Skelander
eeyore

Post by eeyore »

Glöm inte att det är en Fransk bil... Franska bilar tål inte fukt :-D
Anders Gyll : Göteborg
ansk@hotmail.com

En Gyll från Göteborg som säger något ofördelaktigt om franska bilar? Inte första gången! :lol:
Anders Skelander
Post Reply