Växellåda strul? Laguna kombi 2.0T -06

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
fexe

Växellåda strul? Laguna kombi 2.0T -06

Post by fexe »

Hej!
Har sökt på forumet för svar på denna fråga, men inte hittat något bra svar.

1. Köpte min laguna 2.0T 06 sport de luxe-paket för tre veckor sedan. Den har gått 3000 mil. När jag provkörde den lade jag inte märke till att växellådan är annorlunda mot min gamla laguna euroline 02. På min nya bil så känns växellådan "hackig" och det känns nästan som om jag gör fel när jag växlar (speciellt i växel 1 och 2), det tar liksom emot (nästan som om spaken måste över/genom vissa hack innan växeln är helt ilagd). Är det någon som förstår vad jag försöker förklara? Är detta helt ok eller är det någon som känner igen sig (precis innan växellådan gick sönder)!? Jag är orolig att jag gjort en dålig affär ... :( Jag är mycket dålig på bilar, men tänkte att det kanske finns någon olja i växellådan som kanske är dålig??? Tänkte också när jag provkörde den att eftersom det var turbo och sportpaket att växellådan skulle ha lite "sportbilskänsla" och tyckte det var lite coolt under testkörningen, men nu stör det mig mycket. Tacksam för svar.

2. Servade min laguna 02 euroline i somras. Ville då att servicekillen skulle byta gummit på mina torkare på vindrutan. Det gjorde han, men det kostade 500:-!!! Han sa att det inte gick att byta bara gummit; man var tvungen att byta "armen?" också. Är det sant? Ska det kosta 500 kronor att byta vindrutetorkargummi på Bilia i Lund? (På macken kostar det ca 50 spänn om man har en Mazda (som jag hade innan)). Ska jag bestrida summan på 500 kronor eller är det helt enkelt så att det kostar så mycket?

Tack för en bra sajt! Härligt att läsa så många engagerade människors inlägg.
/Fexe
fexe
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

50 spänn får du inga vindrute torkare för, möjligt vis en fönsterskrapa på IKEA :!:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
john
Forumpolis
Firstname: John
Surname: Ignell

Post by john »

man byter inte enbart gummit numer utan hela torkaranordningen utom själva armen den sitter på. :D
John Ignell Enviken
akoi

Post by akoi »

Klart det går byta bara gummit om man vill,men att dom skulle göra det under en service,är väl inget dom pysslar med..
Akoi
Laguna 3 1.5dci -11
Ford Puma -98
Mercury Cougar -69
matjo690

Post by matjo690 »

Visst kan det kosta lite mer æn 50 kronor men 500 låter ju fullstændigt sansløst. Men så skulle jag nog aldrig be en mærkesverkstad byta torkarblad heller... Går att køpa enbart gummi på okq8, alternativt vilka torkare som helst på biltema eller liknande och byta enbart gummit (eller hela torkarbladet med fæstanordning om det går att få tag i till din bil). Då kan du nog komma under en hundralapp i alla fall, men det kan vara lite pyssel men inget som ær oøverkomligt.
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
chh

Post by chh »

Valeo torkarblad på Mekka kostar ca 200:- st tex... inget konstigt.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Tomas N

Post by Tomas N »

Tja.
Ingen med liknande fel på lådan?
Jag har nämligen liknande problem, men när jag ska i med trean vid kall låda så skrapar det om inte jag är försiktig.
/Tomas N.
Tomas Niemeyer, Sandviken.
Renault Megane Sport tourer -10.
Post Reply