Hur fixar man enklast halvljusautomatik på en importbil?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
NLindstrom

Hur fixar man enklast halvljusautomatik på en importbil?

Post by NLindstrom »

Hej, jag är ny här på forumet och nybliven ägare till en Renault Scenic -01 som är importerad från Italien och således saknar halvljusautomatik. Efter att ha läst ett antal trådar här angående problem med halvljusautomatiken så tycker jag att det låter som att det ska gå att komplettera systemet så att man får halvljusautomatik även på bilar som saknade det från fabrik.

Är det någon här som vet hur man ska göra för att få till det? Det skulle vara någon bygel och något relä som ska till...

Jag kan naturligtvis dra egna ledningar till tändningslåset och ett universal-relä och säkert få till det, men känns som att det är snyggare att göra det så som Renault gör det...

Mvh
Niclas Lindström
Scenic 2001 1.6 16V (import)
Bengt

Post by Bengt »

Då blir det ändra i kabel härvan under instrumet brädan .Så är det utfört på Super 5:an , jag har en 5GT Turbo från Tyskland . Har kollat en svensk GTE och det skiljer mycket mellan dessa .

Så bör vara fallet även på nyare bilar oberoende modell , men de finns säkert fler här på forumet som kan ge bättre svar .
NLindstrom

Post by NLindstrom »

Jag hittade det här: http://www.mixonelektronik.se/ och det kanske kan fungera om det inte redan finns inbyggt... men det tror jag att det finns då bilen är från 2001 och många länder har halvljuskrav nu för tiden...
Niclas Lindström
Scenic 2001 1.6 16V (import)
Bengt

Post by Bengt »

Det är väl ett bra alt .mindre jobb om inte annat. :wink:
Post Reply