Vattentempmätare
Moderator: Forumpolisen
Vattentempmätare
Har en vattentemp mätare som inte beter sig likadant som på våra andra bilar vi hafr.
Bilen har värme och tempmätaren kommer upp i arbetstemp under förväntat tid, problemet är att tempmätaren pendlar mellan mittenstreckeet och det ovanför hela tiden med jämna mellanrum på ca 3-5 min.
Visst har man råkat ut för att motorn kokat och tempen gått eller att det inte funnis värme i kupen och låt motortemperatur, detta har varit havererd vattenpump samt havererad termostat, men har inte haft detta fenomen.
Är det vanligt på Renault med etta fenomen ?
Bilen har värme och tempmätaren kommer upp i arbetstemp under förväntat tid, problemet är att tempmätaren pendlar mellan mittenstreckeet och det ovanför hela tiden med jämna mellanrum på ca 3-5 min.
Visst har man råkat ut för att motorn kokat och tempen gått eller att det inte funnis värme i kupen och låt motortemperatur, detta har varit havererd vattenpump samt havererad termostat, men har inte haft detta fenomen.
Är det vanligt på Renault med etta fenomen ?
Peter Nolfalk, Göteborg
Renault Megane CC 99.a
VW Passat Variant V5 03.a
Renault Megane CC 99.a
Luftficka, kolla om du har en luftningsplugg på kylaren.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Har haft bilen ca 1 vecka så jag har inte hunnit gå igenom bilen ännu dessutom har jag inte haft någon Renault innan därav dom kanske lite dumma frågorna. Alla bilar har ju sina små egenheter.
Skall kolla ev luftfickor, men räcker det inte med att skruva av locket till expansionskärlet och köra bilen varm på tomgång ? detta har funkat prefekt på dom andra bilarna vi haft.
Skall kolla ev luftfickor, men räcker det inte med att skruva av locket till expansionskärlet och köra bilen varm på tomgång ? detta har funkat prefekt på dom andra bilarna vi haft.
Peter Nolfalk, Göteborg
Renault Megane CC 99.a
Renault Megane CC 99.a
En del bilar har detta fenomen men vet inte om det gæller din bil. Har haft en Peugeot som gjorde så då tempgivaren till motorn satt strax efter termostaten och nær termostaten omvæxlande øppnade och stængde resulterade det i denna svængning då kallare kylvætska från kylaren pløtsligt strømmade in och kylde givaren, dærefter stængde såsmåningom temrostaten och tempen steg sakta tills fenomenet upprepades. På den bilen normalt, på din...vet ej... =)
//Mattias
//Mattias
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Laguna III 1,5 DCI -10