Är renault rena skräpet eller? (tomgång som formel1 bil)
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 17
- Joined: 03 Jan 2009, 18:23
- Location: Forshaga
Är renault rena skräpet eller? (tomgång som formel1 bil)
Min fru köpte en Megane -01 med 1,4 motorn 16v för ett år sedan och det har bara varit problem med den
Tändspolar, Databox, Med andra ord svindyra saker.
Nu har det franska bilundret slagit till igen med det att tomgången pendlar mellan 2-3500 rpm.
Har rengjort spjällhuset, smort IAC, mätt TPS, kolla slangar men hittar inga fel.
"Den orange motorn" lyser konstant, och tvärtrampar man på gasen (wire) så blinkar stopp & servlampan,
Någon som har nån susning om detta eller skall jag i förtvivlan vika bilen runt ett träd. och försöka övertala frun att köra amerikanst med V8
Tändspolar, Databox, Med andra ord svindyra saker.
Nu har det franska bilundret slagit till igen med det att tomgången pendlar mellan 2-3500 rpm.
Har rengjort spjällhuset, smort IAC, mätt TPS, kolla slangar men hittar inga fel.
"Den orange motorn" lyser konstant, och tvärtrampar man på gasen (wire) så blinkar stopp & servlampan,
Någon som har nån susning om detta eller skall jag i förtvivlan vika bilen runt ett träd. och försöka övertala frun att köra amerikanst med V8
Peter Lingman
-
- Posts: 17
- Joined: 03 Jan 2009, 18:23
- Location: Forshaga
lmm?
Felkoder
nej det har jag tyvärr inte, eftersom jag inte vill gynna Helmia bil mer, det var ju trots allt de som lurade frugan, och bilen har varit på service där 4 ggr på ett år, man sk---ter inte pengar så därför provar man själv först
De felkoder som lästes ut när databoxen dök var:
DF271. DF009, DF261, DF052, DF061, DF014, DF018, DF038, DF120
men det säger inte mig så mycket
tänk vad lätt det var på min cheva en lampa som blinka en sekvens "klart"
nej det har jag tyvärr inte, eftersom jag inte vill gynna Helmia bil mer, det var ju trots allt de som lurade frugan, och bilen har varit på service där 4 ggr på ett år, man sk---ter inte pengar så därför provar man själv först
De felkoder som lästes ut när databoxen dök var:
DF271. DF009, DF261, DF052, DF061, DF014, DF018, DF038, DF120
men det säger inte mig så mycket
tänk vad lätt det var på min cheva en lampa som blinka en sekvens "klart"
Peter Lingman
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Re: lmm?
Vet inte om dessa stämmer exakt eftersom koderna i mitt obd program börjar med P0271 etc.
Men det låter nästan som om du har problem med kabelstammen.
DF271. styrkabel till injector 4 kortsluten mot +spänning
DF009, ospec. mekaniskt fel
DF261, styrkabel till injector 1 kortsluten mot jord
DF052, kortsluten kabel för uppvärming av lambda
DF061, samma som ovanstående (uppvärming till lambda)
DF014, kamaxelgivaren , höger/bak, mekaniskt fel
DF018, kablage till vevaxelgivaren felaktigt
DF038, kortis för uppvärming till lambdan
DF120, kablage till spjällägesgivaren / kabel-krets fungerar ej
Har du kortsluten lambda eller kablage, så lär motorfelslampan lysa.
Tvärstampar du på gasen så går motorn magert vilket kommer detekteras med knacksensor och eventuellt även lambdan. (ger 0 volt) då lyser stop/servlampan.
hmm. koppla loss lambdan och se hur bilen går.
Den har en offset på cirka 0.5 volt som du kan mäta i kontakten från datorboxen (här finns även 12volt och jord).
har inte haft detta felet själv men det verkar det mest logiska.
Men det låter nästan som om du har problem med kabelstammen.
DF271. styrkabel till injector 4 kortsluten mot +spänning
DF009, ospec. mekaniskt fel
DF261, styrkabel till injector 1 kortsluten mot jord
DF052, kortsluten kabel för uppvärming av lambda
DF061, samma som ovanstående (uppvärming till lambda)
DF014, kamaxelgivaren , höger/bak, mekaniskt fel
DF018, kablage till vevaxelgivaren felaktigt
DF038, kortis för uppvärming till lambdan
DF120, kablage till spjällägesgivaren / kabel-krets fungerar ej
Har du kortsluten lambda eller kablage, så lär motorfelslampan lysa.
Tvärstampar du på gasen så går motorn magert vilket kommer detekteras med knacksensor och eventuellt även lambdan. (ger 0 volt) då lyser stop/servlampan.
hmm. koppla loss lambdan och se hur bilen går.
Den har en offset på cirka 0.5 volt som du kan mäta i kontakten från datorboxen (här finns även 12volt och jord).
har inte haft detta felet själv men det verkar det mest logiska.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
-
- Posts: 17
- Joined: 03 Jan 2009, 18:23
- Location: Forshaga
-
- Posts: 17
- Joined: 03 Jan 2009, 18:23
- Location: Forshaga
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
om lambdan ger fel värden så kan det fabricera att tomgången vandrar,
Men samma fenomen kan även ges från defekt:
tändspole
vevaxelgivare
spjälllägesgivare (tps)
motortempgivaren
maf/map-sensorn
Man får metodiskt felsöka bit för bit för att hitta den egentliga orsaken.
sannolikheten är rätt hög att du kan läsa ut felkoderna med odb
Men samma fenomen kan även ges från defekt:
tändspole
vevaxelgivare
spjälllägesgivare (tps)
motortempgivaren
maf/map-sensorn
Man får metodiskt felsöka bit för bit för att hitta den egentliga orsaken.
sannolikheten är rätt hög att du kan läsa ut felkoderna med odb
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
-
- Posts: 17
- Joined: 03 Jan 2009, 18:23
- Location: Forshaga
Ok , tack så länge
det blir till att gynna någon med kodläsare innan jag börjar rota igen, inte så kul ikväll eftersom det är -17 gr och inget varmgarage
När jag provade att koppla ur tps så fick jag ett jämt varvtal iaf. dock ca 2500 rpm, så jag tycker det verkar vara tps
Så fort bilen blir ok, blir det en saluvagn fort som f.... nån som vill köpa?
det blir till att gynna någon med kodläsare innan jag börjar rota igen, inte så kul ikväll eftersom det är -17 gr och inget varmgarage
När jag provade att koppla ur tps så fick jag ett jämt varvtal iaf. dock ca 2500 rpm, så jag tycker det verkar vara tps
Så fort bilen blir ok, blir det en saluvagn fort som f.... nån som vill köpa?
Peter Lingman
-
- Posts: 17
- Joined: 03 Jan 2009, 18:23
- Location: Forshaga
-
- Posts: 17
- Joined: 03 Jan 2009, 18:23
- Location: Forshaga
Om det vore t-spolarna skulle väl bilen gå soppigt i övrigt, det gör den inte den svarar mycket bra på gasen, dock så verkar det som den tappar varvet om man tex kör i 70 km jämn gas, så får man gasa till lite ibland för att den ska "svara".
Tändspole är nytt en gång och innan dess gick bilen mycket illa, så.. nä jag tror inte på tändspole.
Har du några referens spec på tempgivaren?
Tpfh
Peter
Tändspole är nytt en gång och innan dess gick bilen mycket illa, så.. nä jag tror inte på tändspole.
Har du några referens spec på tempgivaren?
Tpfh
Peter
Peter Lingman
-
- Posts: 17
- Joined: 03 Jan 2009, 18:23
- Location: Forshaga
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
låter mer som jordfel inuti kupén. Kolla så du har ordentlig jord på kontakten vid bromspedalen. finns även en säkring till abs (15amp) som kan ha bränts av.
Kabelstammen är inget generellt fel, jag syftade mer på dina tidigare felkoder.
Det kan även vara vaccumläckage / spricka i slangen till map-sensorn som gör att den går "soppigt" på tomgång.
När motorn är kall så reglerar motortempgivaren bensinmängden, ungefär som en choke vid kall motor.
Men är givaren kass så reglerar den kanske inte linjärt
och datorboxen tror mototemp är 90grader när den eg. är 40.
Detta ger mager gång / svårt att hålla tomgång, återhållsam när man ger fullgas vid cirka 3200rpm (vridmoment toppen) etc.
kolla skärmdumpen här nedan:
om du har tillgång till multimeter så kan du mäta på givaren om resistansen stämmer..
Du kan också testa att varmköra motorn och dra av kontakten till givaren (med tändningen avstängd!)
Ett oändligt värde för datorn är detsamma som "väldigt kall motor" och då kommer det automatiskt mer soppa. (om ecu inte regerar på att där inte finns någon givare överhuvudtaget förstås)....
Funkar tomgången då, så är det ect som är kaputt.
Kabelstammen är inget generellt fel, jag syftade mer på dina tidigare felkoder.
Det kan även vara vaccumläckage / spricka i slangen till map-sensorn som gör att den går "soppigt" på tomgång.
När motorn är kall så reglerar motortempgivaren bensinmängden, ungefär som en choke vid kall motor.
Men är givaren kass så reglerar den kanske inte linjärt
och datorboxen tror mototemp är 90grader när den eg. är 40.
Detta ger mager gång / svårt att hålla tomgång, återhållsam när man ger fullgas vid cirka 3200rpm (vridmoment toppen) etc.
kolla skärmdumpen här nedan:
om du har tillgång till multimeter så kan du mäta på givaren om resistansen stämmer..
Du kan också testa att varmköra motorn och dra av kontakten till givaren (med tändningen avstängd!)
Ett oändligt värde för datorn är detsamma som "väldigt kall motor" och då kommer det automatiskt mer soppa. (om ecu inte regerar på att där inte finns någon givare överhuvudtaget förstås)....
Funkar tomgången då, så är det ect som är kaputt.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430