Tändspole problem på Migrän 03:a
Moderator: Forumpolisen
Tändspole problem på Migrän 03:a
Jag har nu på 3 dagar haft sönder 3 tändspolar, är detta normalt betende på en fransos (Renault Migane Optimal) från 2003 med 8500 mil på mätaren.
Nu funderar jag då om de bara är så att spolarna är slitna efter de 8500 mil de hängt med, eller om det är något annat som kan trigga att de lägger av?
Tacksam för svar..
Nu funderar jag då om de bara är så att spolarna är slitna efter de 8500 mil de hängt med, eller om det är något annat som kan trigga att de lägger av?
Tacksam för svar..
Mattias Svensson, NiTRO.SE
Nej inte ett sk*t, tog över bilen efter far för en månad sen.
De började med att flickvännen kom hem en kväll från jobbet spottade och svor över att bilen gick dåligt och att en lampa blinkade "avgasreningslampan".
Efter litet googlande fattade jag att de va en spole som va kass, åkte ner till Mekonomen och köpte en ny. Stoppade i den (va då hos svärfar) bilen gick fint igen. Körde hem bilen ca 2 km, när vi svänger upp på garage uppfarten va de dags igen, den gick som en påse sk*t.
Dagen där på bar de av till mekonomen igen och hämtade ut en ny spole, denna gången var de spole nr 3 som gett upp. När den va bytt, drog jag mig för in i de längsta med att erkänna att bilen nu va hel och fungerande.
Vi lyckades väl köra 3-4 mil till den idag började bete sig på samma sätt.. Troligtvis spole nr 4:a denna gång. Det är den enda orginal som sitter kvar då den första byttes för ett halv år sedan.
Man bli ju lite trött..
De började med att flickvännen kom hem en kväll från jobbet spottade och svor över att bilen gick dåligt och att en lampa blinkade "avgasreningslampan".
Efter litet googlande fattade jag att de va en spole som va kass, åkte ner till Mekonomen och köpte en ny. Stoppade i den (va då hos svärfar) bilen gick fint igen. Körde hem bilen ca 2 km, när vi svänger upp på garage uppfarten va de dags igen, den gick som en påse sk*t.
Dagen där på bar de av till mekonomen igen och hämtade ut en ny spole, denna gången var de spole nr 3 som gett upp. När den va bytt, drog jag mig för in i de längsta med att erkänna att bilen nu va hel och fungerande.
Vi lyckades väl köra 3-4 mil till den idag började bete sig på samma sätt.. Troligtvis spole nr 4:a denna gång. Det är den enda orginal som sitter kvar då den första byttes för ett halv år sedan.
Man bli ju lite trött..
Mattias Svensson, NiTRO.SE
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
såg på din blogg att du startkablat igång en annan bil? var det efter detta som tändspolarna gav upp?
isf kan det vara att du har för dåligt kräm i batteriet/dålig laddning
vilket resulterar i lägre "högspänning" och högre ström till tändstiften som knäcker spolarna...
Det vore intressant om det är enl. ovanstående.
Lycka till med raketrampen.
isf kan det vara att du har för dåligt kräm i batteriet/dålig laddning
vilket resulterar i lägre "högspänning" och högre ström till tändstiften som knäcker spolarna...
Det vore intressant om det är enl. ovanstående.
Lycka till med raketrampen.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Hmm, nej den gick inte direkt. Utan bilen stod parkerad 10 minuter i mellan. Sen gick den.figgesoft wrote:såg på din blogg att du startkablat igång en annan bil? var det efter detta som tändspolarna gav upp?
isf kan det vara att du har för dåligt kräm i batteriet/dålig laddning
vilket resulterar i lägre "högspänning" och högre ström till tändstiften som knäcker spolarna...
Det vore intressant om det är enl. ovanstående.
Lycka till med raketrampen.
HAHA kul att du va inne och läste
Mattias Svensson, NiTRO.SE