Renault 17 TL ?

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Jaaacob
Posts: 44
Joined: 13 Oct 2008, 17:42
Location: Stockholm

Renault 17 TL ?

Post by Jaaacob »

Jag har blivit tillfrågad om jag ville ta hand om en sådan skapelse, vad jag har förstått det skall det vara en 74a då den har luftintagen på sidorna i bak.. runda lysen i fram. plast fångare fram å bak.

Lite rost verkar de ju finnas i kanter å sånt men okej i lacken, grön.

Bilen verkar vara ur registret men har skyltar.. borde väl itne vara så svårt att regga in igen?

Till sist, är det någon ide att renovera upp denna till brukskick, finns det ens någon efterfrågan på dessa?
Renault 5 -89
Matra m560 -74
Matra m550 -73
VW Bubbla Impreza 1,8L -74
VW Golf Cabriolet -84
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Post by john »

Hej!
Ta kontakt med någon av dom modellansvariga i vår klubb så får du goda råd och uppgifter om din renault gissar jag. :D
John Ignell Enviken
User avatar
t80196
Forumpolis
Posts: 432
Joined: 11 Apr 2003, 23:55
Firstname: Mats
Surname: Grimme
Location: Bromma

Post by t80196 »

Som svar på din fråga om det någon idé, ja det vet nog du bara själv, har du tid, plats och kunskaperna och utrustningen så varför inte?

Däremot måste du kanske även fundera på om det är värt pengarna. Att lägga ner en hel del pengar på att renovera en R17 skall man inte räkna med att få tillbaka. Man ska nog heller inte tro att de kommer att öka i pris speciellt mycket, om du inte har ett tidsperspektiv på 30-40 år framåt i tiden.

Kan du leva med att de pengar du plöjer ner tillhör "nöjeskontot" ja köp då bilen och fixa till den och du kommer att ha kul under tiden och bli stolt över ditt verk när du är klar.

Mitt råd är också att renovera till originalskick lönar sig alltid bäst. Alla former av ombyggnader, sänkningar och andra ändringar som görs, gör att bilen blir svårare att sälja den dagen du tröttnar, och därmed mindre värd. Original och i fint skick värderas alltid högre på gammelbilsmarknaden.

Ovanstående råd gäller naturligtvis även för de flesta andra märken också.

Modellspecialist i klubben är Peter Gersbo.

Se även här: http://www.renault15-17.net/
Mats Grimme - Stockholm, Bromma
Gillar mest gammelbilar.

Renaultlös för närvarande, men har andra kul leksaker i garaget
Jaaacob
Posts: 44
Joined: 13 Oct 2008, 17:42
Location: Stockholm

Post by Jaaacob »

Aha okej, då var den ändå inte så värst sällsynt trots allt!

Tyvärr har jag ju redan matran som jag håller på att renovera/bygga om lite smått.

Skysst länk för övrigt! :)
Renault 5 -89
Matra m560 -74
Matra m550 -73
VW Bubbla Impreza 1,8L -74
VW Golf Cabriolet -84
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Jaaacob wrote:Aha okej, då var den ändå inte så värst sällsynt trots allt!

Tyvärr har jag ju redan matran som jag håller på att renovera/bygga om lite smått.

Skysst länk för övrigt! :)
Jag skulle vilja säga att den är så sällsynt i sverige att ingen vet vad det är för bilar,därav inget intresse för dom och därför inget värde i dom, annat är det i Frankrike, dom vet ju vad det är för bilar..
Personligen hade jag hellre köpt en stylad 17 istället för en orginal, då det sitter 13" fälgar på 10cm in i hjulhuset,
Min dröm egentillverkade fälgcentrum i 17" behålla 3bult, köpa fälgbanor, så man får 9" breda fälgar med en fet polerad kant,225/35-17 däck. stoppa i en R18T motor,sänka bilen, bygga bort båtstuket.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply