Scenic med dålig cupévärme..Min lösning!
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 3
- Joined: 06 Jan 2009, 10:34
- Location: Stockholm, Kungsholmen
Scenic med dålig cupévärme..Min lösning!
Jag är såå lycklig!!
Har haft problem med min Scenic-97, iskallt i cupén trots att jag luftat av kylsystemet, kollat ventilationsspjället, bytt termostaten mm.
Gjorde som jag läst om i forumet och tog bort slagnarna till kylarpaketet och blåste igenom med Ok´s högtryckstvätt.
Jag ville blåsa igenom systemet mot ordinarie strömningsriktning och trodde jag hade koll på åt vilket håll vattenpumpen pumpade. Blåste på så det stod härligt till, blött över allt, men inget sk*t kom ut, som jag såg. Monterade ihop slangarna, fyllde på glykol igen och luftade. ingen skillnad!!
När jag senare kände på slangarna så märker jag att den ena slangen är varmare än den andra, vilket tyder på att varmvattnet kommer fram till värmapaketet men inte ut. (Jag har misstolkat flödesriktningen).
Kopplar då isär slangarna igen och blåser igenom åt andra hållet..Nu jäklar blåser det ut.. lervälling, rost, gammalt äckligt..sump, hur mycket som helst.
Överlycklig över resultatet sätter jag ihop allt igen och provar värmen igen och det kommer smällhet luft ur fläktspjällen.
Nu kan jag köra med värmereglaget rakt upp (50/50) i -10 minus med fläkten på 3án.
Summarum: Blås alltid igenom slangarna åt båda hållen för säkerhets skull, var inte så blyg med vattentrycket det är ett ruskigt tryck i värmesystemet när bilen är varm, så det håller.
På min scenic-97 går vattenriktningen från röret längst ner närmast grenrören fram till kylapaketet I genomkylapaketet och in i motorn igen genom övre slangen som går in i termostathuset, (där luftningsskruven sitter). Blås alltså in i den övre slangen och ut kommer skiten längs ner vid grenrörs T-stycket. [/color]
Lycka till!!
Har haft problem med min Scenic-97, iskallt i cupén trots att jag luftat av kylsystemet, kollat ventilationsspjället, bytt termostaten mm.
Gjorde som jag läst om i forumet och tog bort slagnarna till kylarpaketet och blåste igenom med Ok´s högtryckstvätt.
Jag ville blåsa igenom systemet mot ordinarie strömningsriktning och trodde jag hade koll på åt vilket håll vattenpumpen pumpade. Blåste på så det stod härligt till, blött över allt, men inget sk*t kom ut, som jag såg. Monterade ihop slangarna, fyllde på glykol igen och luftade. ingen skillnad!!
När jag senare kände på slangarna så märker jag att den ena slangen är varmare än den andra, vilket tyder på att varmvattnet kommer fram till värmapaketet men inte ut. (Jag har misstolkat flödesriktningen).
Kopplar då isär slangarna igen och blåser igenom åt andra hållet..Nu jäklar blåser det ut.. lervälling, rost, gammalt äckligt..sump, hur mycket som helst.
Överlycklig över resultatet sätter jag ihop allt igen och provar värmen igen och det kommer smällhet luft ur fläktspjällen.
Nu kan jag köra med värmereglaget rakt upp (50/50) i -10 minus med fläkten på 3án.
Summarum: Blås alltid igenom slangarna åt båda hållen för säkerhets skull, var inte så blyg med vattentrycket det är ett ruskigt tryck i värmesystemet när bilen är varm, så det håller.
På min scenic-97 går vattenriktningen från röret längst ner närmast grenrören fram till kylapaketet I genomkylapaketet och in i motorn igen genom övre slangen som går in i termostathuset, (där luftningsskruven sitter). Blås alltså in i den övre slangen och ut kommer skiten längs ner vid grenrörs T-stycket. [/color]
Lycka till!!
John Hagestål- Kungsholmen
Lé John
Lé John
Re: Scenic med dålig cupévärme..Min lösning!
allting är ju relativt,jag ser inte trycket i kylsystemet så värst högt om man jämför med en högtryckstvätt på 150bar, därför räcker det med trycket från en vattenslangJonnejonne wrote: var inte så blyg med vattentrycket det är ett ruskigt tryck i värmesystemet när bilen är varm, så det håller.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 3
- Joined: 06 Jan 2009, 10:34
- Location: Stockholm, Kungsholmen