Mystiskt oljeläckage, kanske växellådan?
Moderator: Forumpolisen
Mystiskt oljeläckage, kanske växellådan?
Hej!
Under ett par månaders tid har jag märkt att det kommer små mängder olja mot katalysatorn på min Clio -00. Lukten av bränd olja tränger in i kupén när bilen står still. Har tagit för vana att tvätta bort olja ett par gånger i månaden för att slippa stanken när man stannar. (Märks inget när man kör) Jag kör mest korta sträckor, men idag körde jag 38 mil med bilen och jag blev väldigt förvånad över att den inte luktade ett dugg bränd olja när jag var framme. Körningen var i princip non-stop på motorväg, alltså växlades det inte mycket. Förut har det räckt med några gångers småkörning inom stan för att det skall börja lukta mycket bränt. Någon som varit ut för liknande eller är bilgeni som kan hjälpa mig lokalisera detta? Jag börjar misstänka att det är något i växellådan som inte är tätt... Tacksam för alla tips! Och god jul förresten...
//Marcus
Under ett par månaders tid har jag märkt att det kommer små mängder olja mot katalysatorn på min Clio -00. Lukten av bränd olja tränger in i kupén när bilen står still. Har tagit för vana att tvätta bort olja ett par gånger i månaden för att slippa stanken när man stannar. (Märks inget när man kör) Jag kör mest korta sträckor, men idag körde jag 38 mil med bilen och jag blev väldigt förvånad över att den inte luktade ett dugg bränd olja när jag var framme. Körningen var i princip non-stop på motorväg, alltså växlades det inte mycket. Förut har det räckt med några gångers småkörning inom stan för att det skall börja lukta mycket bränt. Någon som varit ut för liknande eller är bilgeni som kan hjälpa mig lokalisera detta? Jag börjar misstänka att det är något i växellådan som inte är tätt... Tacksam för alla tips! Och god jul förresten...
//Marcus
- figgesoft
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
växelådsolja luktar mycket godare än vanlig motorolja.
Har du kännt skillnaden på de olika typerna?
Är motorn blöt på?
låter annars som oljeläckage från motorn.
Det är bara att lysa och följa vart oljan kommer ifrån.
Har du fyllt på ny motorolja? eller vxllådsolja?
Har du kännt skillnaden på de olika typerna?
Är motorn blöt på?
låter annars som oljeläckage från motorn.
Det är bara att lysa och följa vart oljan kommer ifrån.
Har du fyllt på ny motorolja? eller vxllådsolja?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
BiltemaMarQs wrote:Tack för svaret! Det stämde, växellådan var intakt. Det visade sig vara ett kasst oljefilter som jag just bytte när jag bytte oljan. Ha det gött!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem