Arbetar automatlådan alls i lägena P och N ?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Knetha
Posts: 62
Joined: 10 Mar 2008, 23:52
Location: Västerås

Arbetar automatlådan alls i lägena P och N ?

Post by Knetha »

Jag känner att jag måste försöka bena upp mina problem med bilen för att komma vidare.

Jag har en Megane Scenic 2.0 8v -98 (JAOG med motorn F3R-797 och automatlåda).

Om bilen vid kall motor och kallt väder ute (typ under 15 grader) inte går att få upp högre i varv än 3500-4000 rpm och denna gräns höjs ju varmare motorn är. Vid genomvarm motor kan jag varva upp till ca 6000 rpm, och törs inte gå högre, utan problem.
Finns det då NÅGON chans att felet skulle bero på automatlådan om växelväljaren står i N eller P när "testet" utförs ??? (Felet finns även i läge D men då skulle man kanske kunna skylla på lådan...)

Har motorns elektronik NÅGON avläsning (som påverkar gången) av givare o.d. i automatlådan när automatlådan inte driver (alltså i P och N) ???

Med denna fråga, som jag tror kan besvaras med ett NEJ, vill jag kunna bortse från automaten och koncentrera mig på andra detaljer.

(Förutom detta fel så växlar nämligen inte automaten upp från 1:an till 2:an om jag inte släpper på gasen.) Visst kan det vara 2 av varandra helt oberoende fel, men det känns som om jag iallafall ska koncentrera mig hårdast på varvtalsfelet.
Kenneth Carlsson
Renault Megane Scenic 1.6 -00
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

kan du inte skriva i samma inlägg,detta är det 3e om samma sak, det fan så mycket lättare att hitta felet om det är en tråd när man skall söka även lättare att göra en över blick av problemet, så snälla gör ett inlägg av dina frågor eftersom det är samma fel, klistra in tex i den längsta tråden så raderar jag alla andra TACK PÅ FÖRHAND.. POLISEN
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Knetha
Posts: 62
Joined: 10 Mar 2008, 23:52
Location: Västerås

Post by Knetha »

Men jag känner att jag skulle vilja bena ut denna specifika fråga. Jag tror själv inte att automatlådan kan vara den "skyldige" när bilen är felaktig i läge N och P. Jag tror att det kan vara 2 fel på bilen eller att lådan växlar sämre p.g.a. att något annat är felaktigt.

Det känns som att de andra trådarna inte leder så långt, och eventuellt bör jag tala tystare om felet med växlingen för att inte "förvirra" de som eventuellt kan hjälpa mig. Jag räknar med att när man ställer en såhär "allmän" fråga så kan jag få exakta svar, ställer jag den i en gammal tråd tror jag inte att lika många läser min fråga...

(Men den gamla tråden kan jag kopiera in i den nya, så kan den gamla tas bort. Men denna vill jag gärna ha kvar...)
Kenneth Carlsson
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Knetha
Posts: 62
Joined: 10 Mar 2008, 23:52
Location: Västerås

Svår fråga.

Post by Knetha »

Ingen som vet svaret på denna fråga...

Jag misstänker att svänghjulet tillhör automatlådan och att detta snurrar trots att lådan inte driver. Efter den sitter det kanske någon kopplingshistoria där ena delen snurrar med svänghjulet och den andra delen står stilla när lådan är i P eller N. Kan jag vara på rätt spår ?
Kenneth Carlsson
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Loial
Posts: 5
Joined: 31 Mar 2007, 00:02
Location: Gävle

Post by Loial »

Momentomvandlaren sitter på svänghjulet och är i rörelse hela tiden:
Länk till howstuffworks.com
Var det vad du undrade över?
Mikael Sundberg
Post Reply