Varför inte 807 ventil i 843 motor?

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Magnus Bjelk
Posts: 162
Joined: 09 Dec 2002, 10:07
Location: Malmö
Contact:

Varför inte 807 ventil i 843 motor?

Post by Magnus Bjelk »

Håller på att bygga en 843 motor (R16 TX) till min R16.
Har haft nya ventiler liggande ett tag, men så upptäckte jag att insugsventilerna var till 807 motorn (R16 TS m.fl), men toppen är ju samma så det borde gå bra, tyckte jag.

Sedan läste jag följade i verkstadshandboken, speciellt rutan längst ner:
(Klicka på bilden för att se full storlek)
Image
Nähä, 807 ventiler i 843 motorn får man inte ha, men tvärtom går tydligen bra...

Är det någon som har en aning om vad problemet är???
Magnus Bjelk
E-mail:magnus@r16site.com
Web:www.r16site.com
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Varning för ventil med knasterspår som KK har varit med om att just R16 topp från 843 motor med de ventilerna gått av presic vid knasterspåret. Knasterna får det jobbigt att hålla i ventilen så den inte trillar ner i cylindern :wink:
Jag vill hävda tvärt om mot vad boken säger, men jag brukar alltid slipa vinklar på ventilerna och fräsa sätesvinklar när jag fixar något topplock så det är möjligt att något inte passar om man använder ventilerna direkt.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Magnus Bjelk
Posts: 162
Joined: 09 Dec 2002, 10:07
Location: Malmö
Contact:

Post by Magnus Bjelk »

Jo den har hört från dig tidigare, men det lustiga i sammanhanget är att det står att det är OK att montera 843 ventiler i en 807 motor, men inte tvärtom.
Vad kan vara skillnaden som gör att den ena typen av ventill går att använda till båda motortyper, men inte den andra?

Vill helst höra att någon har monterat 807 ventiler i en 843 motor utan problem...
Magnus Bjelk
E-mail:magnus@r16site.com
Web:www.r16site.com
Post Reply