Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt- Alla andra perfekta
Moderator: Forumpolisen
Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt- Alla andra perfekta
Hej, har lite problem med min Renault 19 GTS -90.
Felet som den har är att den har för högt lambda-värde.
Tomgången är lite ojämn och den "misständer/baktänder" lite grann.
Tändstiften är förövrigt lite "vitaktiga"
Är det någon som har nån aning om vad det kan vara?
Bilen har stått i tre år pga. trasig blockpackning vilken jag nu har bytt. Jag har även bytt tändkablar, tändstift, rotor och fördelare.
Besiktningsprotokollet såg ut så här:
1. Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktig
Miljökontrollvärden
CO 0,0 (0,5)
CO 2500 0,0 (0,3)
HC 009 (100)
LAMBDA 1,10 (0,97-1,03)
Hoppas någon kan hjälpa mig!
Mvh Tommy
Felet som den har är att den har för högt lambda-värde.
Tomgången är lite ojämn och den "misständer/baktänder" lite grann.
Tändstiften är förövrigt lite "vitaktiga"
Är det någon som har nån aning om vad det kan vara?
Bilen har stått i tre år pga. trasig blockpackning vilken jag nu har bytt. Jag har även bytt tändkablar, tändstift, rotor och fördelare.
Besiktningsprotokollet såg ut så här:
1. Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktig
Miljökontrollvärden
CO 0,0 (0,5)
CO 2500 0,0 (0,3)
HC 009 (100)
LAMBDA 1,10 (0,97-1,03)
Hoppas någon kan hjälpa mig!
Mvh Tommy
Last edited by Tommyyy on 10 Dec 2008, 18:57, edited 1 time in total.
Tommy Wikström
Boden
Boden
Liten läcka i avgassystemet orsakar detta mätresultat.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Det är ju det uppmätta gasvärdet i slutröret som bilprovningen mäter. INTE lambdasonden.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Ja okej, men jag tänkte på om det ska påverka tomgången och att men misständer. Han på bilprovningen trodde att det var något i tändningen eller liknande. Men jag har bytt nästan allt där så det kan inte vara det.Dennis wrote:Det är ju det uppmätta gasvärdet i slutröret som bilprovningen mäter. INTE lambdasonden.
Tommy Wikström
Boden
Boden
Högt lambdavärde i detta fallet har INGET med lambdasonden att göra.
Det ÄR tjuvluft i någon läcka på avgassystemet från katalysatorn och bakåt.
Det räcker med ett 1mm hål på rätt/(fel) ställe så sugs där in syre på ejektorverkan och då blir lamdavärdet högt.
Högt lambdavärde= syreöverskott
Lågt lambdavärde= feta avgaser
Det ÄR tjuvluft i någon läcka på avgassystemet från katalysatorn och bakåt.
Det räcker med ett 1mm hål på rätt/(fel) ställe så sugs där in syre på ejektorverkan och då blir lamdavärdet högt.
Högt lambdavärde= syreöverskott
Lågt lambdavärde= feta avgaser
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Okej, då skall jag kontrollera detta.Dennis wrote:Högt lambdavärde i detta fallet har INGET med lambdasonden att göra.
Det ÄR tjuvluft i någon läcka på avgassystemet från katalysatorn och bakåt.
Det räcker med ett 1mm hål på rätt/(fel) ställe så sugs där in syre på ejektorverkan och då blir lamdavärdet högt.
Högt lambdavärde= syreöverskott
Lågt lambdavärde= feta avgaser
Men det jag inte förstod riktigt, hör misständningarna och den oroliga tomgången till detta? Eller kommer det bara att förbättra mitt LAMBDA-värde?
Mvh
Tommy Wikström
Boden
Boden
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
eller precis efter.
om avgaserna inte fyller ut röret t.ex. vid tomgång så blir det småvirvlar inuti röret ifrån småhålen.
gasar du eller kör normalt så fylls röret med avgaser vilket ger korrekt lambda-värde.
det är troligtvis därför du har bra färg på tändstiften.
om avgaserna inte fyller ut röret t.ex. vid tomgång så blir det småvirvlar inuti röret ifrån småhålen.
gasar du eller kör normalt så fylls röret med avgaser vilket ger korrekt lambda-värde.
det är troligtvis därför du har bra färg på tändstiften.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Okej, ja det lät vettigt.figgesoft wrote:eller precis efter.
om avgaserna inte fyller ut röret t.ex. vid tomgång så blir det småvirvlar inuti röret ifrån småhålen.
gasar du eller kör normalt så fylls röret med avgaser vilket ger korrekt lambda-värde.
det är troligtvis därför du har bra färg på tändstiften.
Däremot ska väl inte stiften vara "vitaktiga"? Det är väl ett tecken på att den får för mycket luft?
Ultimat är väl lite "oboy" bruna stift eller?
Är jag helt fel ute där?
Tommy Wikström
Boden
Boden
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
lite vita ska dem vara.
en motor är ju inställd på att gå så magert som möjligt.
är dem röda så går dem för magert och blir varma.
men det varierar lite mellan stifttillverkare.
blöta / svarta = för mkt bränsle.
men om dina övriga avgasvärden är okej så kvittar stiftsfärgen.
en motor är ju inställd på att gå så magert som möjligt.
är dem röda så går dem för magert och blir varma.
men det varierar lite mellan stifttillverkare.
blöta / svarta = för mkt bränsle.
men om dina övriga avgasvärden är okej så kvittar stiftsfärgen.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Okej, bra bra då.figgesoft wrote:lite vita ska dem vara.
en motor är ju inställd på att gå så magert som möjligt.
är dem röda så går dem för magert och blir varma.
men det varierar lite mellan stifttillverkare.
blöta / svarta = för mkt bränsle.
men om dina övriga avgasvärden är okej så kvittar stiftsfärgen.
Jag har en teori att det kan läcka lite i anslutningen till grenröret och främre avgassystemet. Verkar det som någon logisk teori? Anslutningen där ligger ju inte så farligt långt ifrån lambdasonden.
Tommy Wikström
Boden
Boden
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
det är möjligt. bästa är om du kan köra upp bilen på en ramp eller betongplattor eller liknande o ha motorn körandes när du känner med handen runt avgasröret. se bara upp för det kan bli jävligt varmt
det finns sån där avgasklet på macken som du kan täta med om du hittar nån mindre läcka
det finns sån där avgasklet på macken som du kan täta med om du hittar nån mindre läcka
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Jo, jag har kanske möjlighet till det på fredag.figgesoft wrote:det är möjligt. bästa är om du kan köra upp bilen på en ramp eller betongplattor eller liknande o ha motorn körandes när du känner med handen runt avgasröret. se bara upp för det kan bli jävligt varmt
det finns sån där avgasklet på macken som du kan täta med om du hittar nån mindre läcka
Ja, ljuddämparpasta tror jag att det heter, brukar fungera ganska bra.
Tommy Wikström
Boden
Boden