Renault laguna -96
Moderator: Forumpolisen
Renault laguna -96
Hej igen!
Så här ligger det till:
Utgångspunkt: En Renault Laguna -96 2.0 8v starar inte.
Började med att utesluta en några viktiga faktorer så som att motorn fick bränsel i bra kvalite (Samt att spridarna är ok), att startspärren avaktiverades, att vevaxellägesgivaren fungerar, bra komp. med hyfsat jämnhet, att kamaxel och vevaxeln står rätt inställda i förhållande till varandra (Märke svänghjul för övre dödläge 1:a cylindern samt märke på kamaxen), antal kuggar på kamremen, samt att de kom ström från tändspolen.
Har laggt märke till att kylvattnet försvinner, orsak/lösning?
Prövade med en tändinställningslamap och såg då att den endast tände bra och i tid på 2:a cylindern. Provade då att ansluta varje tändstift och tändkabel till det 2:a tändstiftets uttag på fördelarlocket och då gick de fint på var och en av cylindrar. Borde då kunna utesluta att det inte är något fel på tändstiften och kablarna.
Orsak/lösning? Skaffa nytt fördelarlock kanske?
Skall även nämnas att vi kollat rotorn som ser bra ut och tändföljden (när den väl tänder) stämmer 1-3-4-2.
Alla tips tas tacksamt emot!
Mvh David
Så här ligger det till:
Utgångspunkt: En Renault Laguna -96 2.0 8v starar inte.
Började med att utesluta en några viktiga faktorer så som att motorn fick bränsel i bra kvalite (Samt att spridarna är ok), att startspärren avaktiverades, att vevaxellägesgivaren fungerar, bra komp. med hyfsat jämnhet, att kamaxel och vevaxeln står rätt inställda i förhållande till varandra (Märke svänghjul för övre dödläge 1:a cylindern samt märke på kamaxen), antal kuggar på kamremen, samt att de kom ström från tändspolen.
Har laggt märke till att kylvattnet försvinner, orsak/lösning?
Prövade med en tändinställningslamap och såg då att den endast tände bra och i tid på 2:a cylindern. Provade då att ansluta varje tändstift och tändkabel till det 2:a tändstiftets uttag på fördelarlocket och då gick de fint på var och en av cylindrar. Borde då kunna utesluta att det inte är något fel på tändstiften och kablarna.
Orsak/lösning? Skaffa nytt fördelarlock kanske?
Skall även nämnas att vi kollat rotorn som ser bra ut och tändföljden (när den väl tänder) stämmer 1-3-4-2.
Alla tips tas tacksamt emot!
Mvh David
David Falk
men hallå har du en 96a med fördelar lock ?? har inte du 2st dubbeltändspolar som sitter i framkant på motorn ??? trodde det bara var -94 som hade fördelarlock..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen