Panelbelysningen helt död ?
Moderator: Forumpolisen
Panelbelysningen helt död ?
Tjena !
Mitt första inlägg här då man under söndagen blev ägare av en Renault Megané 1.6;a, -97:a.
Och som med alla "använda" bilar som säljs vidare kommer det med vissa fel.
På vägen hem från arbetet igår i mörkret märkte jag att att belysning inne i bilen ( hastighetsmätare, varvmätare, fläktreglage m.m ) är stendöd.. det enda som lyser är knappen till varningsblinkersen samt värmen till bakrutan.
Så min fråga är om det möjligtvis kan vara en säkring som gått med tanke på att i princip allt verkar dött.. eller är det ett flertal lampor som gått som kräver att allting rivs ner och byts ?
Ska nämligen lämna in bilen i veckan för kamremsbyte då den gått sina 22.000 km och jag kan faktiskt inte svara på när kamremmen bytes senast.. passade då på att fråga om dom kunde kolla på panelbelysningen och han fullständigt suckade då det verkade vara ett helsike att plocka isär allt invändigt för att byta några lampor alt. något annat som gör att det krånglar.
Då jag egentligen aldrig haft något intresse för bilar och mekaniken bakom allt har jag inte den blekaste aning om det egentligen kallas för "panelbelysning".. inte skratta åt mig
När jag ändå har er på tråden..
ÄR det något mer som jag ska be dom på verkstan att kolla upp som eventuellt behöver bytas direkt innan jag blir stående vid vägkanten ?
ÄR det något som jag själv ska kolla på lite mer nogrannt ?
Mitt första inlägg här då man under söndagen blev ägare av en Renault Megané 1.6;a, -97:a.
Och som med alla "använda" bilar som säljs vidare kommer det med vissa fel.
På vägen hem från arbetet igår i mörkret märkte jag att att belysning inne i bilen ( hastighetsmätare, varvmätare, fläktreglage m.m ) är stendöd.. det enda som lyser är knappen till varningsblinkersen samt värmen till bakrutan.
Så min fråga är om det möjligtvis kan vara en säkring som gått med tanke på att i princip allt verkar dött.. eller är det ett flertal lampor som gått som kräver att allting rivs ner och byts ?
Ska nämligen lämna in bilen i veckan för kamremsbyte då den gått sina 22.000 km och jag kan faktiskt inte svara på när kamremmen bytes senast.. passade då på att fråga om dom kunde kolla på panelbelysningen och han fullständigt suckade då det verkade vara ett helsike att plocka isär allt invändigt för att byta några lampor alt. något annat som gör att det krånglar.
Då jag egentligen aldrig haft något intresse för bilar och mekaniken bakom allt har jag inte den blekaste aning om det egentligen kallas för "panelbelysning".. inte skratta åt mig
När jag ändå har er på tråden..
ÄR det något mer som jag ska be dom på verkstan att kolla upp som eventuellt behöver bytas direkt innan jag blir stående vid vägkanten ?
ÄR det något som jag själv ska kolla på lite mer nogrannt ?
C. Andersson, Ulricehamn
Jag har tittat överallt efter något som man skulle kunna tänkas justera innebelysningen med men hittar ingen "rullknapp" som det brukar finnas.Tony wrote:kollat reostaten ,den man justerar innebelysningen med,allt strö m till lyse i panelen går genom den..
Ang. strömmen till panelen, hur går jag igenom den enkelt och snabbt ?
C. Andersson, Ulricehamn
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
brukar sitta på panelen under/bredvid ratten, alltså väldigt lågt. Stoppa in huvudet under ratten och kolla.opA wrote:Jag har tittat överallt efter något som man skulle kunna tänkas justera innebelysningen med men hittar ingen "rullknapp" som det brukar finnas.Tony wrote:kollat reostaten ,den man justerar innebelysningen med,allt strö m till lyse i panelen går genom den..
Ang. strömmen till panelen, hur går jag igenom den enkelt och snabbt ?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
om du har rn eller "billigare" variant av megane så sitter där inget ställbart motstånd / "retostat"
Den ska finnas på samma plastlucka där du hittar en skruv för at höja/sänka framlyktorna.
Skruvar du av locket där så hittar en metallbygel mellan två kablar som går till instrumentbelysningen (förberett för ställbart motstånd)
vettigt är också att kolla säkringarna samt kablaget till instrumentbrädan (belysningen vid fläktmotstånden ligger på samma tråd).
för att byta lamporna så lossar du de två högtalargallren vid vindrutan, lossar torxskruvarna sen bara rycker du den övre delen av instrumentbrädan, rakt upp.
Sen kommer du åt instrumentpanelen. - jättelätt
Om alla lampor har dött så kan det tyda på dåligt batteri i kallt väder (flämtande belysning när du höjer radio t.ex.)
Den ska finnas på samma plastlucka där du hittar en skruv för at höja/sänka framlyktorna.
Skruvar du av locket där så hittar en metallbygel mellan två kablar som går till instrumentbelysningen (förberett för ställbart motstånd)
vettigt är också att kolla säkringarna samt kablaget till instrumentbrädan (belysningen vid fläktmotstånden ligger på samma tråd).
för att byta lamporna så lossar du de två högtalargallren vid vindrutan, lossar torxskruvarna sen bara rycker du den övre delen av instrumentbrädan, rakt upp.
Sen kommer du åt instrumentpanelen. - jättelätt
Om alla lampor har dött så kan det tyda på dåligt batteri i kallt väder (flämtande belysning när du höjer radio t.ex.)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Tjena igen
Då var problemet löst med instrumentpanelbelysningen, det visade sig att säkringen hade gått till de vänstra parkeringsljuset samt instrumentpanelen som låg på samma säkring.
Dock lyser inte lamporna bakom fläktarna och jag har gått igenom varenda säkring nu och alla är hela, så då antar jag att det är lamporna som gått bakom dessa (?).
Du som har stenkoll figge, hur kommer jag lättast åt lamporna bakom styrningen av fläkthastighet, värme / kyla samt vart luften ska komma.. antar att det är samma panel.
Förklara gärna lätt, har ingen superkoll på bilar
Då var problemet löst med instrumentpanelbelysningen, det visade sig att säkringen hade gått till de vänstra parkeringsljuset samt instrumentpanelen som låg på samma säkring.
Dock lyser inte lamporna bakom fläktarna och jag har gått igenom varenda säkring nu och alla är hela, så då antar jag att det är lamporna som gått bakom dessa (?).
Du som har stenkoll figge, hur kommer jag lättast åt lamporna bakom styrningen av fläkthastighet, värme / kyla samt vart luften ska komma.. antar att det är samma panel.
Förklara gärna lätt, har ingen superkoll på bilar
C. Andersson, Ulricehamn
Har exakt samma fel på min Clio 1,6 16v -02.
Belysningen till, varvräknare, hastighetsmätare stereo och vissa till ECC är ur funktion. Tjejen ringde idag och hade sett att vänster baklyse var dött. Så jag ser ett mönster här. Kan det vara samma säkring som gått för mig också?!
EDIT: Var samma fel på min.
Belysningen till, varvräknare, hastighetsmätare stereo och vissa till ECC är ur funktion. Tjejen ringde idag och hade sett att vänster baklyse var dött. Så jag ser ett mönster här. Kan det vara samma säkring som gått för mig också?!
EDIT: Var samma fel på min.
Mårten Dignell