Renault5 går dåligt
Moderator: Forumpolisen
Renault5 går dåligt
Hej!
Jag är nu på forumet och hoppas jag skriver min fråga på rätt ställe.
Det är så att jag fått en bil av pappa en Renault 5 90 1.4 motor.
Vad ska dom dra per mil?
Den jag har drar 0.95 när jag pendlar + att den hackar lite vad kan vara problemet?
Pappa sa att rotor födelarlock tendstift och olja.
Så min fråga är ska domdrar så mycke den är ju så liten o gullig?
Hur kan man lösa prroblemet om det är något..
Jag bor på landet så det blir inte mycke köra i stan.
En fråga till vad kan en sådan här bil vara värd den är svart ingen rost 15000mil. Inredningen är felfri jätte fin bil?
Jag är nu på forumet och hoppas jag skriver min fråga på rätt ställe.
Det är så att jag fått en bil av pappa en Renault 5 90 1.4 motor.
Vad ska dom dra per mil?
Den jag har drar 0.95 när jag pendlar + att den hackar lite vad kan vara problemet?
Pappa sa att rotor födelarlock tendstift och olja.
Så min fråga är ska domdrar så mycke den är ju så liten o gullig?
Hur kan man lösa prroblemet om det är något..
Jag bor på landet så det blir inte mycke köra i stan.
En fråga till vad kan en sådan här bil vara värd den är svart ingen rost 15000mil. Inredningen är felfri jätte fin bil?
Lina johansson
LKPG
LKPG
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
En gammal R5a har tyvärr mer sentimentalvärde än penningvärde.
Här finns lite länkar till andra R5 sidor (en bit ner på sidan):
http://clubrenaultsverige.com/links.asp
Byt rotor och fördelarlocket, tändstift, Olja och luftfiltret, så borde du få lägre bränsleförbrukning.
Här finns lite länkar till andra R5 sidor (en bit ner på sidan):
http://clubrenaultsverige.com/links.asp
Byt rotor och fördelarlocket, tändstift, Olja och luftfiltret, så borde du få lägre bränsleförbrukning.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Hej!
Nu har jag bytt alla tenddelar å bilen. Till det tråkiga dock drar den lite mindre ca 0.85. Men nu hackar den lite ibland och känns slö över 100 motor väg tar en himmla tid och få upp farten till 110. Dock blåser det en aning.
Kollade på dom gammla stiften stift 1 normal 2 svart 3 normal 4 svart.
Vad kan vara felet?
En sak till hur ofta ska man byta kamrem på en sådan hära bil?
Nu har jag bytt alla tenddelar å bilen. Till det tråkiga dock drar den lite mindre ca 0.85. Men nu hackar den lite ibland och känns slö över 100 motor väg tar en himmla tid och få upp farten till 110. Dock blåser det en aning.
Kollade på dom gammla stiften stift 1 normal 2 svart 3 normal 4 svart.
Vad kan vara felet?
En sak till hur ofta ska man byta kamrem på en sådan hära bil?
Lina johansson
LKPG
LKPG
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
kamremmen borde väl vara var 12000e mil / var 5e år.
är stiften svarta så får den nog för mycket soppa.
om du har möjlighet så gör ett komptest, eventuellt är någon ventil skadad.
Du kan även kolla de nya stiften för att det inte ska bli missvisande.
är bilen äldre än 89a? om den är nyare så kan det vara lambdan som ger fel värden till motorstyrboxen som gör att den drar mer soppa.
Motortempsgivaren kan också inverka på bensinförbrukningen.
Men jag skulle nog börjat med att komptesta.
är stiften svarta så får den nog för mycket soppa.
om du har möjlighet så gör ett komptest, eventuellt är någon ventil skadad.
Du kan även kolla de nya stiften för att det inte ska bli missvisande.
är bilen äldre än 89a? om den är nyare så kan det vara lambdan som ger fel värden till motorstyrboxen som gör att den drar mer soppa.
Motortempsgivaren kan också inverka på bensinförbrukningen.
Men jag skulle nog börjat med att komptesta.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Ingen rem på dessa det är kedja
I nedanstående tråd finns det lite fler tips.
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=9044
I nedanstående tråd finns det lite fler tips.
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=9044
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Tackar för tippsena.
En till som har liknade problem som jag:(
Men jag har bara 2 saker kvar nu.
Det första är att den hackar när man håller jämngas i hastighet under 70 men så länge man accelrerar så hackar den inte.
Jag tror lösningn på det kan vara att plastbiten (packning) som sitter under fördelarlocket va i upplösningstillstånd och existerar ej längre beställt en ny på volvo skulle ta 1 vecka. Kan det vara pga det tänkte om det kommer in lite fuckt där eller borde den gå dåligt helatiden?
Och detta kanske är boven för Bensin förbrukningen samt att den seg över 100 ?
För nu ligget förbrukning på 0.78/mil så jag har fått ner den 2dl/mil.
Sedan hittade jag en slang som va av högerbak va är den till? Det va en vit sak på den. Såg ut o vara avrostat o typ gå ingenstans?
Tackar återigen för all hjälp har förhoppningar nu:)
MVH Lina
En till som har liknade problem som jag:(
Men jag har bara 2 saker kvar nu.
Det första är att den hackar när man håller jämngas i hastighet under 70 men så länge man accelrerar så hackar den inte.
Jag tror lösningn på det kan vara att plastbiten (packning) som sitter under fördelarlocket va i upplösningstillstånd och existerar ej längre beställt en ny på volvo skulle ta 1 vecka. Kan det vara pga det tänkte om det kommer in lite fuckt där eller borde den gå dåligt helatiden?
Och detta kanske är boven för Bensin förbrukningen samt att den seg över 100 ?
För nu ligget förbrukning på 0.78/mil så jag har fått ner den 2dl/mil.
Sedan hittade jag en slang som va av högerbak va är den till? Det va en vit sak på den. Såg ut o vara avrostat o typ gå ingenstans?
Tackar återigen för all hjälp har förhoppningar nu:)
MVH Lina
Lina johansson
LKPG
LKPG
hål i avgaset kan påverka, mest om det är långt framlina8 wrote:Hejsan!
Har en fråga är dessa bilar kännslig för hål i avgasrör? Jag hittade en lite läcka nämligen:(
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
gör det det påverkar nog om det är så långt fram..lina8 wrote:Det är vid katalysatorn.
Ska täta det så fort någon med kunskap kan hjälpa till.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tjenare!
Har nu hittat läckan o den va i skarven framför kattalysatorn men lamban sitter på grenröret.
Kan det vara tryckskillnaden som gör att den rycker?
Läckan ska fixas imorgon så jag håller tummarna.
Tackar för alla svar och tipps förstår om det är svårt att lösa detta i en chatt. Men denna klub/chat är helt underbar.
Mvh Lina
Har nu hittat läckan o den va i skarven framför kattalysatorn men lamban sitter på grenröret.
Kan det vara tryckskillnaden som gör att den rycker?
Läckan ska fixas imorgon så jag håller tummarna.
Tackar för alla svar och tipps förstår om det är svårt att lösa detta i en chatt. Men denna klub/chat är helt underbar.
Mvh Lina
Lina johansson
LKPG
LKPG