Ventil sitter fast Renault 4

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Florin

Ventil sitter fast Renault 4

Post by Florin »

Hej!

Ber om ursäkt om jag kanske ställer frågan i fel del av forumet, nybörjare !

Hursomhelst har jag en Renault 4 som stått över 30 år endast rullat 5000mil.
Hittills har jag rengjort bränslepump samt förgasare och även gått igenom tändningen. Motorn går runt, men då jag tog av ventilkåpan såg jag att en ventil satt fast.
Jag har nu lutat bilen och hällt Diesel vid ventilen i "baljan" för att eventuellt lösa "det" som håller fast ventilen.

Eller vad tror ni att man ska göra för att få denna ventil att börja röra sig igen?
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

har man tur så kanske det går att lossa ventilen genom att försöka knacka ner den lite,om den lossnar då så borde ventilfjädern orka lyfta upp ventilen.,
Annars får man väl ta bort toppen..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
h.kjellin

Post by h.kjellin »

Det finns ett originalverktyg modell böjd pinne som man för in genom tändstiftshålet för att hålla upp ventilen. Du kan säkert göre ett själv av en bit rundjärn och en "mutter" av ett skrotat tändstift.. Det går därefter att pilla loss den hårnålsfjäder som håller vipparmen, skjuta den åt sidan och på så vis frilägga ventilen. Med lite tur kan du joxa loss ventilen men risken är att alla ventiler har geggat fast mer eller mindre i styrningarna eller rostat fast mot sätet. Jag skulle nog satsa på att ta av toppen om du har en sådan originalare. Vad är det för årsmodell?
Jag har en 63-a under renovering med ungefär lika få mil men den motorn går runt!
Lycka till
Håkan Kjellin, Storå
Post Reply