Fläktmåtstånd Megane -96 AC
Moderator: Forumpolisen
Fläktmåtstånd Megane -96 AC
Hej alla kunniga.
Har problem med kupéfläkten. Den går endast på högsta fart.
Jag har kollat på gamla trådar men blir lite konfunderad.
Jag har således två frågor som jag hoppas kunna få hjälp med.
Fråga 1
Vad jag förstår finns det flera motstånd.
1: Ett som sitter på kretskortet bakom reglagen för fläkt, värme, ventilation.
2: Ett/flera som sitter på fläkten.
6745kr var priset på del 1, så jag tänkte fråga lite mer om det där som (som jag förstått) sitter på fläkten.
Sitter det direkt monterat på själva fläkten, eller sitter det under/bredvid?
Behöver jag montera loss fläkten eller kommer jag åt ändå?
Fråga2
Hade en tanke om att koppla ström direkt på fläkten och styra den med en potentiometer, men då behöver jag tydligen en massa teknisk info om fläkten. Resistans, effekt, osv. I min okunnighet trodde jag att det fanns 12v reostater/potentiometrar att köpa, men så lätt var det tydligen inte.
/tomas
Har problem med kupéfläkten. Den går endast på högsta fart.
Jag har kollat på gamla trådar men blir lite konfunderad.
Jag har således två frågor som jag hoppas kunna få hjälp med.
Fråga 1
Vad jag förstår finns det flera motstånd.
1: Ett som sitter på kretskortet bakom reglagen för fläkt, värme, ventilation.
2: Ett/flera som sitter på fläkten.
6745kr var priset på del 1, så jag tänkte fråga lite mer om det där som (som jag förstått) sitter på fläkten.
Sitter det direkt monterat på själva fläkten, eller sitter det under/bredvid?
Behöver jag montera loss fläkten eller kommer jag åt ändå?
Fråga2
Hade en tanke om att koppla ström direkt på fläkten och styra den med en potentiometer, men då behöver jag tydligen en massa teknisk info om fläkten. Resistans, effekt, osv. I min okunnighet trodde jag att det fanns 12v reostater/potentiometrar att köpa, men så lätt var det tydligen inte.
/tomas
Tomas Jansson
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
ta loss panelen och kolla om du ser något avbrännt, t.ex. skrumpna kablar eller liknande. sånt händer ibland
Panelen finns även på skrotarna runt i Sverige www.fbt.se www.laga.se
Panelen finns även på skrotarna runt i Sverige www.fbt.se www.laga.se
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Trodde jag visste var fläktmotorn satt, men jag fick nog en riktigt dålig beskrivning då det var torkarmotorn jag hittade =D
Då antar jag, tyvärr, att fläktmotorn sitter bakom/inuti AC-modulen. Alltså på förarsidan, längst mot vindrutan.
Har jag rätt?
Går det att komma åt ändå?
Mekboken säger att det inte går att byta fläktmotorn på AC-modellerna (om man inte kan det där med AC).
ACn är tom på vätska, så det kanske går att skruva isär den iaf?
Tack på förhand!
/tomas
Då antar jag, tyvärr, att fläktmotorn sitter bakom/inuti AC-modulen. Alltså på förarsidan, längst mot vindrutan.
Har jag rätt?
Går det att komma åt ändå?
Mekboken säger att det inte går att byta fläktmotorn på AC-modellerna (om man inte kan det där med AC).
ACn är tom på vätska, så det kanske går att skruva isär den iaf?
Tack på förhand!
/tomas
Tomas Jansson
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
jag gjorde ett fläktbyte på en megane med ac för nåt år sedan...
Det tog cirka 6-7 timmar och gick ut på att jag fick lossa alla slangfästen från ac-pumpen upp till ac-elemtet som sitter uppe vid motorn.
Sedan lyfte jag hela ac-paketet så mycket som krävdes för att få upp fläktmotorn. På så vis behövde vi inte fylla på nytt köldmedel (eftersom det pecis hade gjorts).
Det blir mycket skruvande om du ger dig in i det.
Och det är korrekt att den sitter på förarsidan framför vindrutan.
Lycka till!
Det tog cirka 6-7 timmar och gick ut på att jag fick lossa alla slangfästen från ac-pumpen upp till ac-elemtet som sitter uppe vid motorn.
Sedan lyfte jag hela ac-paketet så mycket som krävdes för att få upp fläktmotorn. På så vis behövde vi inte fylla på nytt köldmedel (eftersom det pecis hade gjorts).
Det blir mycket skruvande om du ger dig in i det.
Och det är korrekt att den sitter på förarsidan framför vindrutan.
Lycka till!
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430