Hur ställa in helljus, Laguna II -02 V6?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
renult

Hur ställa in helljus, Laguna II -02 V6?

Post by renult »

Tja, som rubriken lyder.

Hur ställer man in helljuset på en Laguna II -02 V6?
Fick anmärkning på besiktningen att vänster halvljus stod för högt.
Lämnade in bilen på verkstad och bad dem åtgärda detta.
Hämtade bilen efter jobbet, åker och besiktigar bilen.
Nu säger de på besiktningen att lyset istället nästan är på gränsen till för lågt inställt. Orkar dock inte köra fram å tillbaka till verkstaden hela dagarna i ända så jag låter skiten vara som det är. Allt detta hände under sommaren, då jag i princip aldrig använder bilen under de få nattimmar då det är mörkt så jag använde aldrig helljuset.

Nu när mörkret fallit så ser jag att vänster helljus pekar ner i marken, kanske 10m framför bilen, medans höger lyser någonstans långt bort i fjärran, så som det ska. Min slutsats är att klåparna på verkstaden har justerat hela strålkastarinsatsen, med både hel och halvljust å allt, nedåt, så att de samtidigt som de pekade haljuset nedåt, oxo riktade helljuset helt fel, detta utan att kontrollera något i efterhand.

Nåja, till min enkla fråga.
Kan man enkelt justera helljuset själv? Med någon skruv eller liknande, och vart sitter denna isåfall?
Olle Lindholm
chh

Post by chh »

rakt på lamphuset sitter ett hål, bara o skruva... märkligt att dom inte orkade det på besiktningen.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
matjo690

Post by matjo690 »

Är ju automatisk justering av lyset på denna om du har xenon. Kanske gått in i limphome? finns givare för lastavkänning som skall justera detta. Åker lysena upp och ner för att justera in sig när du starar bilen?
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Post Reply