Renault 5 problem vaumslang, förbrukning, soppamätare mm

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

bytt luftfilter olja stift ? en bra början
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

är den lambda kontrollerad? och har du katalysator?

det kan vara lambdan som är dålig isf.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

1,4 monopoint brukar ha följande fel.
*Packning mellan insug och grenrör (förvärmning) Vislande läte och hög tomgång.

*Diverse vaccumslangar. Till mapsensor, kolkanister m.m

*Täpt eller rostade anslutningar till kolkanister om den inte är bytt och är i plast. Röret från tanken till kolkanister avrostat eller täpt.

*Slagg på tändstift.

*Mittstift i fördelarlock saknar möjlighet att fjädra.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
cedricn
Posts: 7
Joined: 27 Oct 2008, 22:06
Location: Stockholm

Post by cedricn »

märkligt, min ts 88a med cat drog ca 0.58-0.59 i lugn motorvägstakt.
Se över samtliga kontakter i insp.systemet. nånting stämmer inte. Har tyvärr taskig koll på monopoint..
Cédric Nyberg
Clio 1.4 ´00
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Oj 0,8 det var mycket... min drog typ 0.6 i motorvägfart... så din drar lite mycket
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

är det bensinpumpen så borde du känna som en rejäl motorbromsning vid 3000-3500varv vid körning. (där motorn kräver mest bränsle).

jag gissar på motortempgivaren, lambdan, eller att den drar tjuvluft i insuget (packning).
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Post Reply