Renault 19 1,8 16V
Moderator: Forumpolisen
Renault 19 1,8 16V
När jag startar bilen på morgonen så dör den direkt, startar upp den igen och försöker gasa lite försiktigt men då dör den igen, tredje gången så startar jag och låter den gå en stund då funkar det, vad kan det vara för fel? För mycket Ethanol (50+50) eller ngt med termostat lr vad?
Tacksam för snabbt svar.
/Eva
Tacksam för snabbt svar.
/Eva
Eva Olsson
- figgesoft
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
låter som att den går magert om den dör när du gasar.
testa att hälla i mer bensin. annars kan det vara läge att kolla över vevaxelgivare, sprickor i vacumslangen till mapsensorn eller kanske det räcker med att byta bensinfiltret.
ps.
E85 gick upp 90öre ikväll så det är knappt lönsamt att köra på sprit längre.
ds.
testa att hälla i mer bensin. annars kan det vara läge att kolla över vevaxelgivare, sprickor i vacumslangen till mapsensorn eller kanske det räcker med att byta bensinfiltret.
ps.
E85 gick upp 90öre ikväll så det är knappt lönsamt att köra på sprit längre.
ds.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Om bilen inte är "konverterad" för E85 så brukar de bli lite småtjuriga vid kallstart. Jag hinkade i ca 20% etanol i min Corrado innan jag skulle till bilprovningen. Den ville inte ha tomgång alls vid kallstart och ryckte och var helt kraftlös på låga varv innan den fått upp ite temperatur. Det krävs ca 30% mer bränslemängd med etanol mot bensin för samma effekt.
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
hur räknar du då ?? om bilen för enkelhetens skull drar 1l/mil bensin =10,60picko1 wrote:Etanol har problem spec vid fukt och det låter specis som du beskriver inget ovanligt med etanol i tanken. Som sagts innan så är det ingen ekonomi med etanol i nu läget här hemma kostade E-85 9:70 BF95 10:60 lägger man på 30% på e85 ca 10kr. Men om man ser till miljön så känar man på det.
Men svaret på din fråga är trolgen det kalla vädret
30%mer E85 ger 1,3l 9,7*1,3 = 12,61 kr dvs 2kr MER /mil ..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen