Nödkod för startspärr Scenic

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
larsda

Nödkod för startspärr Scenic

Post by larsda »

Har en Scenic -98, som jag harr fått problem med att jag inte kan låsa upp bilen, och inte kan stänga startspärren med nyckel. Det har läckt in vatten via radioantennen. Jag har löst detta med tvätt av kretskort samt tätat vid antennfoten. Känner mig osäker om problemet uppstår igen, behöver en nödkod. Mitt problem är att jag har antecknat en nödkod som består av 10 siffror. De personer jag pratat med säger något osäkert att en nödkod skall ha 4 siffror. Någon som vet? Och hur gör man med 0:an vid inmating. Man skall ju vänta på blink (första blinket anger väl en 1:a antar jag)

Lasse
Lars Danielson
renx

Post by renx »

Nødkoden på din bil er 4 siffer 1-9 (inte 0).
Kun nyere Renault MUX (multiplexet kommunikasjon) har hexadecimal nødkod som kun legges inn med diagnos verktyg.

Nødkoden får du enklest hos din Renault forhandler ELLER du kan åpne opp en nøkkel (som ved batteribyte) og poste alle siffer/alfa kombinasjoner (5-8 tegn) påtrykket printkort eller på en sticker.
Från Granna-landet vest
larsda

Tack

Post by larsda »

Tack för svaret. Den 10 siffriga koden som jag fick stämmer alltså inte. Just nu fungerar bägge nycklarna som det ska, efter rengöring av kretskort och varmluftorkning (hårtork) av utrymmet under antennen som läckte in vatten. När man råkat ut för problemet med en icke startande bil blir man osäker, och behöver därför en nödkod som backup för att starta bilen. Jag tar kontakt med Renault återförsäljare för att få en kod (kostar väl förstås).

Hälsningar från grannen i öst
Lasse
Lars Danielson
Post Reply