Gardera sig med tändspolar
Moderator: Forumpolisen
Gardera sig med tändspolar
Hej!
Vet att det står mycket om tändspolar här på forumet och har läst igenom en hel del och sökt runt - men känner att jag behöver starta en ny tråd för mitt ärende. Om jag missat en tråd som tar upp detta så ber jag om ursäkt.
Hursomhelst, har en Mégane 1.6 16v -02. Är amatör vad gäller bilar. Fick alldeles nyligen byta en tändspole som gått. Något som jag sedan fick reda på vara ett vanligt problem. Läste även någonstans att man absolut inte ska köra länge när en tändspole gått eftersom det skadar katalysatorn, tror jag det var.
Hursomhelst, fick byta spolen på en märkesverkstad då min lokala kvarters-mekaniker sa att han inte kunde ta reda på vilken spole som gått sönder - utan det behövdes en diagnos på det.
Slutsumman för att byta spolen hamnade på ca 1400 kr hos märkesverkstaden.
Nu känner jag dock att eftersom det är ett så pass vanligt problem så kanske man ska byta ut resten också, fast då köpa dem från en reservdelsbutik och sedan be min mekaniker byta ut dem, eftersom det blir billigare arbetskostnader. Eller ska man vänta tills dem går sönder? Problemet då blir ju att jag som sagt hört att man inte alla ska köra länge när en tändspole gått sönder, helst inte över 1 mil. Då blir det ju svårt att ta sig till en verkstad om man är ute på landsvägen och kör och kanske har 5-10 mil till närmaste verkstad, eller om det är helg eller så. Finns ju självklart bärgning, men ändå.
Skulle en amatör som jag kunna byta tändspole själv? Har man då en i reserv så kan man ju kanske byta den om den pajat mitt ute på vägen? Eller blir det svårt med tanke på att som min mekaniker sa, det behövs diagnos för det.
Mycket tacksam för upplysningar och information gällande detta.
Vet att det står mycket om tändspolar här på forumet och har läst igenom en hel del och sökt runt - men känner att jag behöver starta en ny tråd för mitt ärende. Om jag missat en tråd som tar upp detta så ber jag om ursäkt.
Hursomhelst, har en Mégane 1.6 16v -02. Är amatör vad gäller bilar. Fick alldeles nyligen byta en tändspole som gått. Något som jag sedan fick reda på vara ett vanligt problem. Läste även någonstans att man absolut inte ska köra länge när en tändspole gått eftersom det skadar katalysatorn, tror jag det var.
Hursomhelst, fick byta spolen på en märkesverkstad då min lokala kvarters-mekaniker sa att han inte kunde ta reda på vilken spole som gått sönder - utan det behövdes en diagnos på det.
Slutsumman för att byta spolen hamnade på ca 1400 kr hos märkesverkstaden.
Nu känner jag dock att eftersom det är ett så pass vanligt problem så kanske man ska byta ut resten också, fast då köpa dem från en reservdelsbutik och sedan be min mekaniker byta ut dem, eftersom det blir billigare arbetskostnader. Eller ska man vänta tills dem går sönder? Problemet då blir ju att jag som sagt hört att man inte alla ska köra länge när en tändspole gått sönder, helst inte över 1 mil. Då blir det ju svårt att ta sig till en verkstad om man är ute på landsvägen och kör och kanske har 5-10 mil till närmaste verkstad, eller om det är helg eller så. Finns ju självklart bärgning, men ändå.
Skulle en amatör som jag kunna byta tändspole själv? Har man då en i reserv så kan man ju kanske byta den om den pajat mitt ute på vägen? Eller blir det svårt med tanke på att som min mekaniker sa, det behövs diagnos för det.
Mycket tacksam för upplysningar och information gällande detta.
Lucas Kling, Karlstad.
jag bytte tändspole idag på min laguna -02a.. det var förvånasvärt lätt..
av med motorkåpan, en 10ans hylsa o spärrskaft (modell liten) och ur med kontakten så var det klart.. Bara av och på med grejerna.. lättaren än att byta glödlampa
Köpte min på autoexperten, fick ner priset från 836:- till 700 då Meca i Borås tar 700 för dom oxå fast då e det Bosch.
Så kolla runt med priserna hos mekonomen o micro innan du köper, du kan spara en hundring hit eller dit.
av med motorkåpan, en 10ans hylsa o spärrskaft (modell liten) och ur med kontakten så var det klart.. Bara av och på med grejerna.. lättaren än att byta glödlampa
Köpte min på autoexperten, fick ner priset från 836:- till 700 då Meca i Borås tar 700 för dom oxå fast då e det Bosch.
Så kolla runt med priserna hos mekonomen o micro innan du köper, du kan spara en hundring hit eller dit.
Joakim Holmberg
Renault Laguna Touring 1.8 -02
Renault Laguna Touring 1.8 -02
Autofrance 600:- inkl. moms Valeospolar. Minus klubbrabatt
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Tack för svaren!
Men hur blir det med felkoder och sånt om man byter själv utan att använda diagnosverktyg och sådant? Och hur ska jag veta vilken som gått sönder, om inte ens min mekaniker kunde ta reda på det? Eller handlar det bara om att man får testa sig fram?
Autofrance, var hittar jag dem? Är det en webshop eller bara fysisk butik? Sökte på Google och fick bara upp en sida med kontaktinfo till en fysisk butik.
Men hur blir det med felkoder och sånt om man byter själv utan att använda diagnosverktyg och sådant? Och hur ska jag veta vilken som gått sönder, om inte ens min mekaniker kunde ta reda på det? Eller handlar det bara om att man får testa sig fram?
Autofrance, var hittar jag dem? Är det en webshop eller bara fysisk butik? Sökte på Google och fick bara upp en sida med kontaktinfo till en fysisk butik.
Lucas Kling, Karlstad.
Man ringer dit.. Han är jättetrevlig och hjälpsam. 042-201620, bor du i helsingborg kan du ju iofs åka dit så slipper du fraktenLuke wrote:Tack för svaren!
Men hur blir det med felkoder och sånt om man byter själv utan att använda diagnosverktyg och sådant? Och hur ska jag veta vilken som gått sönder, om inte ens min mekaniker kunde ta reda på det? Eller handlar det bara om att man får testa sig fram?
Autofrance, var hittar jag dem? Är det en webshop eller bara fysisk butik? Sökte på Google och fick bara upp en sida med kontaktinfo till en fysisk butik.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
ja det gör det, om du plockar upp en tändspole i taget när motorn är igång så märker du om den är hel på motorgången, obs du får inte ta bort kabeln till någon spole utan du lyfter upp tändspolen med kabeln i..Luke wrote:Finns det något relativt enkelt sätt att se vilken spole som gått sönder utan att använda diagnoseringsverktyg? Eftersom min mekaniker sa att det inte gick så undrar jag, för efter att läst runt här på forumet så verkar det som att det går att testa sig fram.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Ok Tack! Kommer det fortfarande att lysa från varningslampan efter man bytt eftersom man inte "släckt ner" felkoden? Jag har dock förstått att det är inte för själva spolen som lampan lyser, utan för att det är förbränningsfel, men den började lysa direkt sist när spolen gick. Och han som fixade det sa att han släckt ner alla felkoder.Tony wrote:ja det gör det, om du plockar upp en tändspole i taget när motorn är igång så märker du om den är hel på motorgången, obs du får inte ta bort kabeln till någon spole utan du lyfter upp tändspolen med kabeln i..Luke wrote:Finns det något relativt enkelt sätt att se vilken spole som gått sönder utan att använda diagnoseringsverktyg? Eftersom min mekaniker sa att det inte gick så undrar jag, för efter att läst runt här på forumet så verkar det som att det går att testa sig fram.
Lucas Kling, Karlstad.