Kalibrering av ESP ger ifrån sig ljud?!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
löfe
Posts: 24
Joined: 16 Oct 2006, 09:54
Location: Umeå

Kalibrering av ESP ger ifrån sig ljud?!

Post by löfe »

Hej!
Hade in min Grand Scenic på verkstan för några veckor sedan. Jag har hört ett missljud varje gång jag startad och kört iväg med bilen. Det har låtit ungefär så här: fluff fluff fluff. Sedan har det varit tyst. Ljudet uppstår bara vid acceleration efter bilen varit avstängd.

På verkstan konstaterade dom att ljudet kommer ifrån kalibreringen av ESP:n. Eftersom den bara behöver kalibreras efter bilen varit avstängd låter det bara då.
Jag frågade om detta ljud uppkommer på alla bilar med ESP. Svaret blev "mer eller mindre".

Eftersom detta är min första bil med ESP så har jag ingen erfarenhet av detta. Jag undrar därför om någon annan känner igen detta fenomen med ESP????


Jan
Johan Löfgren
rscliosport
Posts: 361
Joined: 27 Dec 2006, 20:26
Location: färentuna (ekerö komun)

Post by rscliosport »

det ska låta om abs styrenhetenb (samma system som ESP) vid varje start den kollar bara om systemet fungerar om man bromsar samtidigt så känns det som att abs:en går i precis som när man låser hjulen... om det inte låter så kommer nog abs/esp lampan att lysa å du har nått fel i systemet... som fackiga skulle ha sakt en produkt egenskap helt enkelt ska vara så... dom har rätt att det hörs ej på alla bilar...
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
löfe
Posts: 24
Joined: 16 Oct 2006, 09:54
Location: Umeå

Post by löfe »

rscliosport wrote:det ska låta om abs styrenhetenb (samma system som ESP) vid varje start den kollar bara om systemet fungerar om man bromsar samtidigt så känns det som att abs:en går i precis som när man låser hjulen... om det inte låter så kommer nog abs/esp lampan att lysa å du har nått fel i systemet... som fackiga skulle ha sakt en produkt egenskap helt enkelt ska vara så... dom har rätt att det hörs ej på alla bilar...
Ok, tack för svaret. Måste säga att jag var lite skeptisk när jag hörde deras förklaring, men jag får väl lära mig ignorera ljudet (hatar missljud) och köra på............
Johan Löfgren
Post Reply