"Ny" Megange Touring Dynamiqe 08 för 160.000
Moderator: Forumpolisen
"Ny" Megange Touring Dynamiqe 08 för 160.000
Hej,
Jag har inte funderat på Renault tidigare, och ännu mindre tänkt mig köpa en "ny" men nu har jag hittat en Megange Touring Dynamiqe 08 för 160.000. Då ingår även metaliclack, färganpassade lister och lastnät.
Ordinare pris är 203900+8800 och nu nedsatt till 159.000 rent spontant känns det ju som ett klipp men vad tror ni?
Edit: Jag kanske ska tillägga att det rör sig om en 1,9 diesel.
Jag har inte funderat på Renault tidigare, och ännu mindre tänkt mig köpa en "ny" men nu har jag hittat en Megange Touring Dynamiqe 08 för 160.000. Då ingår även metaliclack, färganpassade lister och lastnät.
Ordinare pris är 203900+8800 och nu nedsatt till 159.000 rent spontant känns det ju som ett klipp men vad tror ni?
Edit: Jag kanske ska tillägga att det rör sig om en 1,9 diesel.
Martin Eriksson
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Är det manuell eller automat? Jag har två Lagunor med 1.9dci motorn, lite olika motorstyrkor och lådor dock. F9Q automat med FAP (130 hk) respektive F9Q manuell utan FAP (120 hk). Båda är trevliga motorer och kan rekommenderas, Viktigt är dock att se till att de får rätt motorolja vid service. Det klarar inte ens "renaultverkstäderna" (läs Volvo) av.
Manuell 6-växlad:
+ Snål, kan åka upp till 140 mil på en tank...!
Automat 4-växlad "Proactive":
- Förbrukningen rejält högre då den är otajmad med svenska hastigheter. Växlar upp på nästa högre växel vid ca 55 respektive 75 km/h. Rätt irriterande att köra strax under växlingsvarvtalet.
+ Lådan är i övrigt riktigt trevlig även om det "manuella" läget är meningslöst eftersom man ändå inte kan avvika från gränserna som är satta för automatläget.
Service:
var 1500:e mil numera. Tidigare var det 3000 mil mellan servicarna, men det är nu ändrat till 1500 mil på de nyare modellerna.
Alternativet för dig är väl Eco2 flex fuel som kostar från 171900 kr i kombiutförande med Dynamique-paketet. Men med priset 159000 på en diesel är det köpläge!
Manuell 6-växlad:
+ Snål, kan åka upp till 140 mil på en tank...!
Automat 4-växlad "Proactive":
- Förbrukningen rejält högre då den är otajmad med svenska hastigheter. Växlar upp på nästa högre växel vid ca 55 respektive 75 km/h. Rätt irriterande att köra strax under växlingsvarvtalet.
+ Lådan är i övrigt riktigt trevlig även om det "manuella" läget är meningslöst eftersom man ändå inte kan avvika från gränserna som är satta för automatläget.
Service:
var 1500:e mil numera. Tidigare var det 3000 mil mellan servicarna, men det är nu ändrat till 1500 mil på de nyare modellerna.
Alternativet för dig är väl Eco2 flex fuel som kostar från 171900 kr i kombiutförande med Dynamique-paketet. Men med priset 159000 på en diesel är det köpläge!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Låter som ett bra tillfälle att investera i en snålkörande Renault...
Om så blir fallet är du välkommen in i klubben!
Om så blir fallet är du välkommen in i klubben!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Nej, det är 1500 mil på båda.Martin E wrote:Skiljer sig service intervallet mellan diesel och flexifuel?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
hmmm... intressant, någon far med osanning:
Allt om motor
eller
Teknikens värld
Nåja, läsvärt i alla fall. Dieseln går nog tystare
Allt om motor
eller
Teknikens värld
Nåja, läsvärt i alla fall. Dieseln går nog tystare
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
ja det var nog rätt om man bara kör 1000mil om året..Martin E wrote:Det blev en 08:a Mégane II 1,6 16VE85 Tour Sport PhII 5-d.
En demobil som gått 1050 mil för 134 400 inkl. Det var ju iof en gigantisk skillnad mot dieselmotorn men på det sättet vi kör (nyligen barnägare ) samt att vi kör ca 1000mil om år så valde vi att köpa en flexifuel istället.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: "Ny" Megange Touring Dynamiqe 08 för 160.000
En bra motor. Det är ju 130-hästars varianten med ett driv som överstiger en 2,0 16V motor på över 140 hästar. Drar knappt någon bränsle alls. Bästa motorn i Megane om du frågar mig.Martin E wrote:Edit: Jag kanske ska tillägga att det rör sig om en 1,9 diesel.
Flexifuel skulle jag inte välja därför att med mycket last blir den något slö, surrar också en del på långfärd eftersom den är så lågt växlad på 5:an, dessutom drar ju den mänger med etanol! (det gör alla etanolbilar) så i längden blir det dyrt hu hu.
Jag är nöjd med min Mégane, förutom den låga 5:an som stör mig.
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
-
- Forumpolis
- Posts: 1184
- Joined: 13 Aug 2006, 21:41
- Firstname: John
- Surname: Ignell
- Location: Enviken
Har precis köpt en megane 2.0 dynamique med sportutrustning 08a.
den har vad jag vet "bara"134hkr och inte över 140hkr.
dessutom är den inte direkt törstig heller på bensin.
Däremot är den tyst att köra och åka i på långresor samt bekväm av sig.
Den är utrustad med en 6vxl manuell låda.
den har vad jag vet "bara"134hkr och inte över 140hkr.
dessutom är den inte direkt törstig heller på bensin.
Däremot är den tyst att köra och åka i på långresor samt bekväm av sig.
Den är utrustad med en 6vxl manuell låda.
John Ignell Enviken
Det beror på hur man räknar, ISO eller DIN. Det finns alltså två sätt räkna hästkrafter på och fransmännen, givetvis - vilka annars?, använder givetvis den standard som de andra inte använder.john wrote:Har precis köpt en megane 2.0 dynamique med sportutrustning 08a.
den har vad jag vet "bara"134hkr och inte över 140hkr.
Teknikens Värld hade en gång en artikel om detta där de påstod att fransmännen lurades bara för att de räknade enligt en annan standard än den standard andra använder... Svenska Peugeot tog åt sig av kritiken och räknade om hos sig och vips så hade plötsligt alla deras motorer färre hästkrafter.
Och tittar vi på den vanliga 1.6 16V motorn i Mégane, icke flexfuel, så har den ju mellan 110 - 115 hästkrafter beroende på hur man räknar.
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
Renault vill att du byter oljan/filtret efter 1000 mil annars är det service vid 3000mil som gäller ( om du bara tankar bensin )Tony wrote:ja det var nog rätt om man bara kör 1000mil om året..Martin E wrote:Det blev en 08:a Mégane II 1,6 16VE85 Tour Sport PhII 5-d.
En demobil som gått 1050 mil för 134 400 inkl. Det var ju iof en gigantisk skillnad mot dieselmotorn men på det sättet vi kör (nyligen barnägare ) samt att vi kör ca 1000mil om år så valde vi att köpa en flexifuel istället.
Du sparade 41.000kr mot vad jag gav för en ny i fjor ...,men efter att jag fick min har de dumpat priserna rejält och döpt om modellerna.
Mikael Ströh