Renault 5 med volvo motor??
Moderator: Forumpolisen
Renault 5 med volvo motor??
tjena jag tänkte köpa en Renault 5 och sätta in en 480 turbo motor, då jag har sett att ganska många har gjort så. vill ha lite extra pulver!
tänkte kolla om vad som behöver göras. om man måste bygga om hela motor utrymmet eller om det passar ganska bra?
ska man ta hela framvagnen från Volvon?
alla tips och idéer är varmt välkomna
tänkte kolla om vad som behöver göras. om man måste bygga om hela motor utrymmet eller om det passar ganska bra?
lars eriksson
Re: Renault 5 med volvo motor??
motorn passar, man egentligen säga att det är en R5 gte motor med lägre kompression och en turbo och annat insprut, eftersom motorblocket är identiskt med gte,txe motorn så behöver man inte hålla på att byta någon balk..llaarrss wrote:tjena jag tänkte köpa en Renault 5 och sätta in en 480 turbo motor, då jag har sett att ganska många har gjort så. vill ha lite extra pulver!
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
jag skulle köpt en GTE ,bäst bromsar, bäst väghållning byggd med samma motorblock och insprutning.llaarrss wrote:tack för svaren..
spelar det nån roll vilken års model på bil å motor eller passa alla?
om man tar en snik 5 med förgasare stämmer inget och dom har ju typ 50hk orginal gte nästan det dubbla...
och alla 4** tyrbo bilarnas motorer passar i GTE lr TXE men TXE är MYCKET tråkigare än en GTE, tom styrväxeln är annorlunda man får ju svänga som en galning på ratten om man jämför med GTE...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st