19 TXE -92 (Lampor-Panel) + Div motor frågor + Färddator
Moderator: Forumpolisen
19 TXE -92 (Lampor-Panel) + Div motor frågor + Färddator
Hejsan, det är så att mina lampor i panelen har dött, alltså knapparna till ( Varningsblinkers, elhissar mm )
Så min fråga är, är det lätt att sätta in nya lysdioder eller är det enklare att köpa? men vart i så fall?
Sen en liten sak till
Min tomgång är lite konstig, när jag gasar till lite halv kraftig snabbt sen släpper gas pedalen så låter det som den nästan dör, fast den gör inte de..
(gasa upp i 3"RPM, sedan sjunker till 500-1000 RPM)
Hur ska jag ställa in detta på enklaste sättet?
Sen en fråga till:
Min färd dator vill inte riktigt funka, när jag köpte den så blinkade den pga avställd, sen så nollställde jag den, men efter de så visar den bara hur mycket det är i tanken, inte hur långt jag kommer på bensinen som finns kvar mm.. Har nollställt några gånger men den vill inte komma igång (Har kört 3-4 mil) så den borde ju ha ställt in sig tycker jag, hur ska jag lösa detta?
MVH
PS: Första inlägget här
Så min fråga är, är det lätt att sätta in nya lysdioder eller är det enklare att köpa? men vart i så fall?
Sen en liten sak till
Min tomgång är lite konstig, när jag gasar till lite halv kraftig snabbt sen släpper gas pedalen så låter det som den nästan dör, fast den gör inte de..
(gasa upp i 3"RPM, sedan sjunker till 500-1000 RPM)
Hur ska jag ställa in detta på enklaste sättet?
Sen en fråga till:
Min färd dator vill inte riktigt funka, när jag köpte den så blinkade den pga avställd, sen så nollställde jag den, men efter de så visar den bara hur mycket det är i tanken, inte hur långt jag kommer på bensinen som finns kvar mm.. Har nollställt några gånger men den vill inte komma igång (Har kört 3-4 mil) så den borde ju ha ställt in sig tycker jag, hur ska jag lösa detta?
MVH
PS: Första inlägget här
Knapperna har inte lysdioder is sig, utan vanliga små glödlampor, lite pilligt men tämligen enkelt att byta. Utbyteslampor går att köpa på biltema.
Jag skulle misstänka sk*t i tomgångsmotorn eller spjällhuset. Börja med att plocka bort tomgångsmotorn och rengör den.
Gällande färddatorn tror jag det är fel på hastighetsgivaren, då får man byta vajern från växellådan. Det finns ett felsökningsläge för färddatorn som man kommer till om man tar av minuskabeln från batteriet, vrider nyckeln till tändläge sen på med kabeln igen. Om man start motorn sen kan man se om flödesgivaren fungerar. Det är de två komponenter som används för att beräkna förbrujkning samt kvarvarande sträcka mm.
Den kan du köpa hos Benny på Autofrance 042-201620..
Jag skulle misstänka sk*t i tomgångsmotorn eller spjällhuset. Börja med att plocka bort tomgångsmotorn och rengör den.
Gällande färddatorn tror jag det är fel på hastighetsgivaren, då får man byta vajern från växellådan. Det finns ett felsökningsläge för färddatorn som man kommer till om man tar av minuskabeln från batteriet, vrider nyckeln till tändläge sen på med kabeln igen. Om man start motorn sen kan man se om flödesgivaren fungerar. Det är de två komponenter som används för att beräkna förbrujkning samt kvarvarande sträcka mm.
Den kan du köpa hos Benny på Autofrance 042-201620..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Testade att göra som du sa angående färddatorn, värkade faktiskt inte funka, det hände inget speciellt, bara de att jag bara hade 3 saker att välja på, annars har man ju typ 6.Joakim16v wrote:Knapperna har inte lysdioder is sig, utan vanliga små glödlampor, lite pilligt men tämligen enkelt att byta. Utbyteslampor går att köpa på biltema.
Jag skulle misstänka sk*t i tomgångsmotorn eller spjällhuset. Börja med att plocka bort tomgångsmotorn och rengör den.
Gällande färddatorn tror jag det är fel på hastighetsgivaren, då får man byta vajern från växellådan. Det finns ett felsökningsläge för färddatorn som man kommer till om man tar av minuskabeln från batteriet, vrider nyckeln till tändläge sen på med kabeln igen. Om man start motorn sen kan man se om flödesgivaren fungerar. Det är de två komponenter som används för att beräkna förbrujkning samt kvarvarande sträcka mm.
Den kan du köpa hos Benny på Autofrance 042-201620..
Och plockade isär knapparna, det var faktiskt inte alls svårt, destå svårare var det att hitta en liknande lampa, men ska in på mekonomen på fredag så jag lämnar fram den så vet dom nog vilken det är
För att testa flödesgivaren håller du in knappen på vindrutetorkarspaken (knappen för att byta läge på färddatorn) samtidigt som du startar bilen. Den kommer då visa pulsfrekvensen i Hz. Tomgång borde ligga runt 5 Hz. Dock visar den enligt manualen ett L efter siffran, men så länge det inte är 0 och den ändrar sig när du gasar lite så vet du att det fungerar.Zimly wrote:
Testade att göra som du sa angående färddatorn, värkade faktiskt inte funka, det hände inget speciellt, bara de att jag bara hade 3 saker att välja på, annars har man ju typ 6.
Och plockade isär knapparna, det var faktiskt inte alls svårt, destå svårare var det att hitta en liknande lampa, men ska in på mekonomen på fredag så jag lämnar fram den så vet dom nog vilken det är
Förresten, gällande lamporna i knapparna, har du kollat att alla säkringar är hela? Tror det sitter en 5A säkring till bl.a de lamporna.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Testade de du sa med att hålla inne knappen, funkar faktiskt inte, testade ett antal gånger men icke sa nicke, visade bara samma sak som den gör i vanliga fall, ingen som har något mer alternativ?Joakim16v wrote:För att testa flödesgivaren håller du in knappen på vindrutetorkarspaken (knappen för att byta läge på färddatorn) samtidigt som du startar bilen. Den kommer då visa pulsfrekvensen i Hz. Tomgång borde ligga runt 5 Hz. Dock visar den enligt manualen ett L efter siffran, men så länge det inte är 0 och den ändrar sig när du gasar lite så vet du att det fungerar.Zimly wrote:
Testade att göra som du sa angående färddatorn, värkade faktiskt inte funka, det hände inget speciellt, bara de att jag bara hade 3 saker att välja på, annars har man ju typ 6.
Och plockade isär knapparna, det var faktiskt inte alls svårt, destå svårare var det att hitta en liknande lampa, men ska in på mekonomen på fredag så jag lämnar fram den så vet dom nog vilken det är
Förresten, gällande lamporna i knapparna, har du kollat att alla säkringar är hela? Tror det sitter en 5A säkring till bl.a de lamporna.
Sen så självklart har jag testat säkringarna, 1 lampa av 4 fungerar.. Sen angående lysdioder, det är faktiskt mitt andra alternativ, var på mekonomen idag, och de enda lamporna de hade får jag löda om för att dem ska passa
I knapparna som det är en nedstucken lampa, den heter... Glassockel 1,2w finns typ överallt! de som är lödda eller trådändarna är virade så har Kjell och kompani något som passar.
Inga konstigheter med andra ord.
Inga konstigheter med andra ord.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Du ska alltså ha färddatorn i felsökningsläge (det där med minuskabeln) sen hålla in knappen samtidigt som du startar, ber om ursäkt om det var dåligt förklarat. Jag har gjort det på min förra bil, R19 16v, fungerade utan problem.Zimly wrote:Testade de du sa med att hålla inne knappen, funkar faktiskt inte, testade ett antal gånger men icke sa nicke, visade bara samma sak som den gör i vanliga fall, ingen som har något mer alternativ?Joakim16v wrote:För att testa flödesgivaren håller du in knappen på vindrutetorkarspaken (knappen för att byta läge på färddatorn) samtidigt som du startar bilen. Den kommer då visa pulsfrekvensen i Hz. Tomgång borde ligga runt 5 Hz. Dock visar den enligt manualen ett L efter siffran, men så länge det inte är 0 och den ändrar sig när du gasar lite så vet du att det fungerar.Zimly wrote:
Testade att göra som du sa angående färddatorn, värkade faktiskt inte funka, det hände inget speciellt, bara de att jag bara hade 3 saker att välja på, annars har man ju typ 6.
Och plockade isär knapparna, det var faktiskt inte alls svårt, destå svårare var det att hitta en liknande lampa, men ska in på mekonomen på fredag så jag lämnar fram den så vet dom nog vilken det är
Förresten, gällande lamporna i knapparna, har du kollat att alla säkringar är hela? Tror det sitter en 5A säkring till bl.a de lamporna.
Sen så självklart har jag testat säkringarna, 1 lampa av 4 fungerar.. Sen angående lysdioder, det är faktiskt mitt andra alternativ, var på mekonomen idag, och de enda lamporna de hade får jag löda om för att dem ska passa
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Funkar inte för mig i alla fall, tror inte jag gör fel i alla fall... Men jag har ju 19 txe så det kan ju skilja mellan de 2 modelernaJoakim16v wrote:Du ska alltså ha färddatorn i felsökningsläge (det där med minuskabeln) sen hålla in knappen samtidigt som du startar, ber om ursäkt om det var dåligt förklarat. Jag har gjort det på min förra bil, R19 16v, fungerade utan problem.Zimly wrote:Testade de du sa med att hålla inne knappen, funkar faktiskt inte, testade ett antal gånger men icke sa nicke, visade bara samma sak som den gör i vanliga fall, ingen som har något mer alternativ?Joakim16v wrote: För att testa flödesgivaren håller du in knappen på vindrutetorkarspaken (knappen för att byta läge på färddatorn) samtidigt som du startar bilen. Den kommer då visa pulsfrekvensen i Hz. Tomgång borde ligga runt 5 Hz. Dock visar den enligt manualen ett L efter siffran, men så länge det inte är 0 och den ändrar sig när du gasar lite så vet du att det fungerar.
Förresten, gällande lamporna i knapparna, har du kollat att alla säkringar är hela? Tror det sitter en 5A säkring till bl.a de lamporna.
Sen så självklart har jag testat säkringarna, 1 lampa av 4 fungerar.. Sen angående lysdioder, det är faktiskt mitt andra alternativ, var på mekonomen idag, och de enda lamporna de hade får jag löda om för att dem ska passa
Funderar nu på mina lediga dagar att fixa tomgången, men vet inte riktigt hur man gör..
Är det i fördelaren man ska skruva för att ändra tomgången?? eller hur är det man gör?
Och var hittar man tomgångs motorn, hade tänkt att smörja upp den, om de skulle hjälpa.
Eller finns det något annat sätt jag kan lösa de på..
(
På något sätt så har de löst sig, tomgången funkar fin fint, Kan vara att jag behövde leka ur den, för att en gammal dam har haft den innan
)
MVH
Är det i fördelaren man ska skruva för att ändra tomgången?? eller hur är det man gör?
Och var hittar man tomgångs motorn, hade tänkt att smörja upp den, om de skulle hjälpa.
Eller finns det något annat sätt jag kan lösa de på..
(
På något sätt så har de löst sig, tomgången funkar fin fint, Kan vara att jag behövde leka ur den, för att en gammal dam har haft den innan
)
MVH
Det brukar behövasZimly wrote:(På något sätt så har de löst sig, tomgången funkar fin fint, Kan vara att jag behövde leka ur den, för att en gammal dam har haft den innan)
MVH
Annars sitter tomgångsmotorn på sidan av motorblocket, med en luftslang innan spjället och en slang som går in efter spjället
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Okej då vet man de, alltid lär man sig något nyttJoakim16v wrote:Det brukar behövasZimly wrote:(På något sätt så har de löst sig, tomgången funkar fin fint, Kan vara att jag behövde leka ur den, för att en gammal dam har haft den innan)
MVH
Annars sitter tomgångsmotorn på sidan av motorblocket, med en luftslang innan spjället och en slang som går in efter spjället