Tickande läte i 30-40 km/h (Espace III -98 PRV V6)
Moderator: Forumpolisen
- ansk@hotmail.com
Tickande läte i 30-40 km/h (Espace III -98 PRV V6)
Nulten (smeknamn på rennulten) ger ifrån sig ett tickande läte från motorn vid körning i cirka 30-40 km/h. På tomgång hörs det inte, i varje fall inte lika påtagligt, och uppåt 50 km/h försvinner det.
Har läst lite på detta forumet och det pratas om ventillyftare och alterantiva oljor.
Efter oljebyte gjort av verkstan på senare tid är det någon Castrol-produkt typ 10-40 tror jag. Det gjorde ingen skillnad alls på det här lätet.
Det kanske kan vara nåt annat än dessa ventillyftare som låter - vad vet jag. Men det påminner en aning om slamrande med en gammaldags skrivmaskin. Jag tror att min första bil, en Volvo 142 -67 med B18-motorn lät så här för det mesta utan att "man" höjde på ögonbrynen.
Har läst lite på detta forumet och det pratas om ventillyftare och alterantiva oljor.
Efter oljebyte gjort av verkstan på senare tid är det någon Castrol-produkt typ 10-40 tror jag. Det gjorde ingen skillnad alls på det här lätet.
Det kanske kan vara nåt annat än dessa ventillyftare som låter - vad vet jag. Men det påminner en aning om slamrande med en gammaldags skrivmaskin. Jag tror att min första bil, en Volvo 142 -67 med B18-motorn lät så här för det mesta utan att "man" höjde på ögonbrynen.
Anders Skelander
Prv6a har kamkedja brukar rassla, och borde göra så på tomgång åxå,
vad jag vet så sitter det inga hydraliska lyftare, utan det är mekaniskt,(dvs oljebyte förändrar inget) ett ventilspel borde även det låta på tomgång, men kolla ventilspelet kan nog vara en bra ide...
vad jag vet så sitter det inga hydraliska lyftare, utan det är mekaniskt,(dvs oljebyte förändrar inget) ett ventilspel borde även det låta på tomgång, men kolla ventilspelet kan nog vara en bra ide...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
- ansk@hotmail.com
Tack för snabbt svar.Tony wrote:Prv6a har kamkedja brukar rassla, och borde göra så på tomgång åxå,
Så det där med ventilerna och oljan hänger ihop med om det är hydrauliska lyftare. Man lär sig något varje dag.
Anders Skelander