Megane II Touring-05 Problem med baklucka

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Ajson

Megane II Touring-05 Problem med baklucka

Post by Ajson »

Hej!

Jag undrar om någon har haft samma problem?

Oftats så fungerar bakluckan att öppna som den ska men vid något enstaka tillfälle har den inte gått att få upp.

När man trycker på Nyckelkortet aktiveras/avaktiveras det som det skall och blinkningar från blinkers blinkar som normalt dvs 1 gång vid öppning och 2ggr vid låsning.

Enl verkstad så "tror" de att felet sitter i själva tryck knappen, det kan ju även vara glapp i el-kablaget.

Enbart själva Tryckknappen kostar ca 600 kr på Volvo...

Någon som varit med om detta/som åtgärdat det eller fått andra tips?

Vore tacksam för svar.
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Post by Stymie »

Borde väl vara lätt att kolla? Lossa kabelns anslutningen till knappen och bygla sladden. Då ska låset låsas upp. Om det funkar så är det fel på knappen...

Så sätt dig i bagaget och ha en kompis på utsidan som kan öppna ifall att det blir svårt att ta sig ut.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Ajson

Post by Ajson »

Problemet är ju att det endast har hänt 4 gånger på ett halvår att det inte har fungerat..
Kanske är lite svårt att "bygla" kabeln då..? Jag menar..man skulle ju behöva bygla just då luckan inte går att öppna..eller hur.?

Kan tillägga oxå att luckan ibland inte går igen på första stängningen dvs att den inte låser till helt perfekt.men provar man stänga den igen så stänger den alltid igen på andra försöket..
Antar att det iofs inte har att göra med tryckknappen utan att det mer sitter i själva mekanismen och kanske bör smörjas upp lite för att fungera perfekt..
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Post by Stymie »

Jaha...

Har du handsfree låskort? Om ja, så blir ju felsökningen busenkel... Vid det tillfälle som du trycker på bakluckeknappen och den inte öppnar bakluckan, vad händer då? Låses bilen upp eller inte? Om bilen låses upp men du inte får upp luckan har du ju ett rent mekaniskt problem.

Har du inte handsfree...? då är det lika enkelt, men du får lista det på egen hand? :lol:

Good luck!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
ansk@hotmail.com

Post by ansk@hotmail.com »

Stymie wrote:Jaha...
...
Har du inte handsfree...? då är det lika enkelt, men du får lista det på egen hand? :lol:
Relativt okunnig på Renault-modeller är jag, men nyfiken, så: Vad har man om man *inte* har handsfree?

Jag menar, till Renault har jag sett ett sånt där radiobaserat kort som min Espace -04 hade, nyckel med inbyggd knapp och infraröd lampa som nuvarande Espace -98 har, samt bara nyckel helt utan elgrejer på äldre/enklare Renault.
Anders Skelander
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

radiokontrolleret kort som man får trycka på,om man har handsfree kan man låta bli att trycka...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply