Varierande oljenivå efter oljebyte (Espace III -98 PRV V6)

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
ansk@hotmail.com

Varierande oljenivå efter oljebyte (Espace III -98 PRV V6)

Post by ansk@hotmail.com »

Lämnade in vår Espace III -98 med PRV-V6:an till vanliga Volvo/Renault-verkstaden för bl a byte av motorolja och oljefilter i augusti.

Tiden efter byte av olja sjönk oljenivån tillbaka något mätt med oljestickan och även enligt indikatorn för oljenivå på stora displayen.

Jag har hört nånstans att det kan bli så på grund av att oljefiltret sakta fylls med olja en tid efter bytet.

Har dock inget minne av att det blev så på den Volvo V70 femcylindrig bensin -00 vi hade förut. Oljan sjönk vad jag kommer ihåg ingenting alls efter att verkstan servat bilen.

Hur som helst fyllde jag på olja till max igen nu på Espacen (något svåravläst på oljestickan). Fyllde på lite i taget, körde en bit, mätte på nytt och upprepade detta tills den låg på max både enligt stickan och enligt indikatorn i displayen.

Så min ena undring är om det är OK enligt verkstadsproceduren att man ska behöva komplettera med oljepåfyllning en tid efter byte av olja och oljefilter.

Den andra frågan gäller indikatorn i displayen som nu kan växla lite på ett sätt som den inte gjorde förut. Den visar ibland åtta steg av nio. Ibland nio av nio. Den har också visat sju av nio en gång, men därefter återgått till nio av nio.

Den enda slutsats jag kan dra är att det ändå finns utrymme för ytterligare påfyllning och att först då kommer det att stabilisera sig. Vet ej hur givaren för indikatorn i displayen är konstruerad, men den kan väl inte visa åtta av nio om det är maxnivå fylld?
Anders Skelander
figgesoft
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm

Post by figgesoft »

igensatta vevhuskanaler skulle kanske kunna förklara nivåskillnaden? har du indikator för oljetryck?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

vissa verkstäder fyller filtret andra inte,dessutom kan man kanske inte fylla filtret på vissa bilar pga hur det sitter. vissa kanske inte kollar nivån efter man startat och fyllt upp filtret.
så det är olika...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
ansk@hotmail.com

figgesoft wrote:igensatta vevhuskanaler skulle kanske kunna förklara nivåskillnaden? har du indikator för oljetryck?
Jag tror inte att jag har indikator för oljetryck.

Däremot noterar jag att den här variationen i visad oljenivå på displayen aldrig uppträtt *före* oljebytet. Finns det något rimligt samband mellan oljebyte (filterbyte) och att problemet med igensatta vevhuskanaler blir synligt?

Igensatta vevhuskanaler låter otrevligt. Det ger försämrad cirkulation av motorolja antar jag? Och förhöjt oljetryck eller?
Anders Skelander
ansk@hotmail.com

figgesoft wrote:igensatta vevhuskanaler skulle kanske kunna förklara nivåskillnaden? har du indikator för oljetryck?
Jag tror inte att jag har indikator för oljetryck.

Däremot noterar jag att den här variationen i visad oljenivå på displayen aldrig uppträtt *före* oljebytet. Finns det något rimligt samband mellan oljebyte (filterbyte) och att problemet med igensatta vevhuskanaler blir synligt?

Igensatta vevhuskanaler låter otrevligt. Det ger försämrad cirkulation av motorolja antar jag? Och förhöjt oljetryck eller?
Anders Skelander
ansk@hotmail.com

Tony wrote:vissa verkstäder fyller filtret andra inte,dessutom kan man kanske inte fylla filtret på vissa bilar pga hur det sitter. vissa kanske inte kollar nivån efter man startat och fyllt upp filtret.
så det är olika...
OK, så det kan vara normalt att det sjunker efter lite.

Det är möjligt att variationen i utslaget på indikatorn i displayen lagt sig nu. Den har gått ner från fullt utslag till åtta av nio och måhända blir det bra nivå både på stickan och i displayen nu om jag fyller på lite till.
Anders Skelander
Post Reply