Weber Renault 16

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Jakob
Posts: 7
Joined: 22 Sep 2008, 20:20
Location: Värnamo

Weber Renault 16

Post by Jakob »

Hej alla Renaultvänner!

Har köpt mig en Lotus Europa med en renault 16 motor (1470 cc) Min bil fick som extrautrustning en motor med en weber 45 och ett speciellt insug, kam och ventilkåpa. Det här insuget verkar vara väldigt svårt att få tag i så därför undrar jag om ni Renaultvänner vet någon websida eller var man kan få tag i delar. Har tittat lite på franskasidor som handlar om Alpine och A110 motorn men den är väl en 1565 cc motor (min franska är inte den bästa)? Men visst är det väl så att några renault Alpine motorer fick Webrar eller var det bara dellorto som man använde?
Tacksam för svar!

MVH Jakob
Jakob Rydh
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

alpinerna åkte med crossflow motorn (16 ts) men europan hade vanliga motorn (16 TL). Men din bil kan ju vara uppdaterad med TS motorn

Alpine delar kan du bla hitta här:

www.mecaparts.com

men vad saknar du ?
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Jakob
Posts: 7
Joined: 22 Sep 2008, 20:20
Location: Värnamo

Post by Jakob »

Jag har den vanliga 1470 cc motorn med insug och utblås på samma sida. Jag skulle ha det gjutna insuget mellan webern och motorn. Det fanns sådana insug från Europa trimmare ( Hermes och Else) på 60 talet men dom är oerhört svåra att få tag på. har bilder på insugen men vet inte hur man bifogar bilder på ert forum.

MVH Jakob

PS tack för det snabba svaret man verkar vara på "hugget" här DS
Jakob Rydh
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Ok
Hittade denna men den antagligen till 1400 kubik motorn så den passar nog inte på din
http://www.mecaparts.com/Equipement/pag ... page=10#ok

Vet att jag såg sådana insug när jag var på neoretro (bildelsmässa i paris) men kommer inte ihåg vem som sålde... hursom så var det nytillverkat så det skall gå att få tag på.

Lite OT men jag har en sprillans topp med styrningar (dock inga ventiler) till en 16 TL intressant ?
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Jakob wrote:Jag har den vanliga 1470 cc motorn med insug och utblås på samma sida. Jag skulle ha det gjutna insuget mellan webern och motorn. Det fanns sådana insug från Europa trimmare ( Hermes och Else) på 60 talet men dom är oerhört svåra att få tag på. har bilder på insugen men vet inte hur man bifogar bilder på ert forum.

MVH Jakob

PS tack för det snabba svaret man verkar vara på "hugget" här DS
bilder kan du lägga upp på www.photobucket.com regga dig och länka bilderna hit
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
R12-Kent
Posts: 224
Joined: 11 Nov 2005, 17:50
Location: Kristinehamn

Post by R12-Kent »

Hej!

R16 är inte min starka sida, men kolla med Lynx manifolds, jag har för mej att de tillverkade insug med en enkel 40a-45a till R12 och R16. Sedan finns det en firma i Frankrike som heter IRESA. www.iresafrance.com De tillverkar div insug till Renaulter, jag har ett insug som kommer därifrån till min R12a och det är för en enkel 40-45a. kolla med dom om de kan ha ett till din R16. Sedan finns ju alltid Franska Blocket, www.leboncoin.fr där kan det dyka upp div godsaker till äldre Renaulter.

Lycka till.
Kent Strandberg i Kristinehamn.
Post Reply