RENAULT 21 GTS- 1990- Tony försäljningsprojekt

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

RENAULT 21 GTS- 1990- Tony försäljningsprojekt

Post by Tony »

Detta kommer bli en liten tråd om Etanolkonvertering av min bruksbil
utgångsobjektet
R21 Gts
Motor R4 tvärställd 1721cc 8v 90hk, samma motor som i R5 gte ,R19 osv
grundkompression 9,5:1
orginal bränsletryck 3bar
spridare lågohmiga flödar 196cc har jag för mig.
Skulle vilja ha högre kompression för att dra nytta av E85, men det är jobbigt då förbränningsrummet befinner sig i kolven,måste man fräsa blocket så det går fetbort.
Kommer istället använda mig av en st turbo från R19 TD inkl grenrör ,skall passa som en smäck och funkar superb att höja kompressionen med..

STEG 1: bygga adaterkabel mellan orginal kablage och mitt MSII v3,0
mappa bilen så att den går på mitt ms.

STEG 2: Bygga downpipe och tryckrör, kommer gå utan ic då jag inte skall ladda mer än runt 0,3 (tror jag, iaf max 0,5), fixa blocket med oljereturer och dyl.

STEG 3; Byta spridare, höja bränsletrycket,skruva dit turbon och mappa in allt.


Bilen har gått 26100mil, men motorn har gått runt 11000mil, toppen är portad och igår monterade jag ett gasspjäll från Lag I
På Opelspråk twinport orginal 32/36 nu 35/52..
Sitter även clio 16v bromsar på den nu,annars sitter det R5gte orginaldimensioner fram.

Antagligen kommer skorstenen bytas åxå men den är i väldigt bra skick, om än lite smal..

Det jag skall göra allra först dock är att byta ett tankband,så jag kan tanka fullt och kolla hur mycket den drar nu..i visst moddat orginalskick...
Kommer även bromsas som den är nu, efter inkoppling av ms och efter montering av turbo körd på E85...

orginal skall det vara 90hk dvs 5 mindre än ex R5gte och R19 txe fråga mig inte varför, motorn kommer nu från en gte så om kammarna skiljer,så gör dom inte det längre...
Last edited by Tony on 12 Jan 2009, 21:14, edited 1 time in total.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Mr. Pink
Posts: 216
Joined: 07 Mar 2003, 21:01
Location: Täby
Contact:

Post by Mr. Pink »

Du fick väl med en volvomotor (b20f från 440/460) förra hösten då dennis hämtade mn gamla gte?
Där satt ju brännrummet delvis i toppen och i kolven har jag för mig.
Det kanske kan vara ett alternativ att etanolkontertera?
2l slag dessutom och toppen var ju sprillans ny. 8)

mvh Johannes
R5 Gt-turbo
Megane ph1 98 2.0 16v
Johannes Edrén #976
Täby
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Har även lite andra motoralternativ som kräver mer jobb. stoppa i mina balanserade 4**turbo kolvar och stakar, samma motorblock kan ladda mer då,men då blir det inte någon ekonomi,då jag bara gasar ännu mer..

Stoppa i min nästan NYA F3R(2,0 8v), då topplocket är bortplockat ,kan man passa på att plana toppen så man får lite komp. Sedan stoppar man i min trimkam från catcams och mitt ställbara kamdrev, lite större spridare (som kräver bearbetning av toppen då det inte är bosch standard på dom)
Och mappa skiten för E85, kan nog bli en rolig motor,med lite bottendrag.

Allt kräver dock mer jobb än det jag tänker börja med,det är ju bruksbilen så den kan ju inte stå stilla för länge...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Mr. Pink wrote:Du fick väl med en volvomotor (b20f från 440/460) förra hösten då dennis hämtade mn gamla gte?
Där satt ju brännrummet delvis i toppen och i kolven har jag för mig.
Det kanske kan vara ett alternativ att etanolkontertera?
2l slag dessutom och toppen var ju sprillans ny. 8)

mvh Johannes
haha höll på att skriva det,men du hann före... och ja det var ju volvos version av F3R, den försämrade....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

kan inte använda R19 insuget för det finns inget gasspjäll på en diesel, kan inte använda grenröret heller för inget vanligt insug passar. men turbon är samma märke som på 4**turbo och ett sånt grenrör har jag så turbon monteras på det och orginal insug används..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Har börjat kolla upp var alla kontakter går till, så jag kan börja med en adapterkabel..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

har inte en diselturbo högre tryck men lägre flödesprestanda jämfört med en "normal turbo" ?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

figgesoft wrote:har inte en diselturbo högre tryck men lägre flödesprestanda jämfört med en "normal turbo" ?
hmm för att få upp trycket måste det väl finns ett relativt flöde??
tror nog dieselturbon räcker till att ge ett tillräckligt flöde,huvudsyftet med turbon är att öka trycket,högre tryck = högre verkningsgrad,kan jag öka trycket utan att öka flödet är det ju en bonus(mindre luft att förse med bränsle)men hur gör man det????
kör man på E85 så spikar det inte så lätt..syftet med detta projektet är inte effekt utan kunna åka på E85 utan att höja förbrukningen,mer än marginellt.
Flexifuelbilar är skämt, en riktig konvertering drar inte 30-40%mer bränsle,och det innebär högre komp..dvs 95oktan är inget som går att köra på efter en riktig konvertering,det kan jag göra eftersom jag kör turbo, lägre tryck och en annan mappning så är saken biff..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

kommer montera bakaxel från R21 turbo 2wd, jag har trummor bak, kommer så att förbli men kommer montera STÖRRE trummor från en R21 TD,ja det är nog samma på R21 txe..
Har fått tag på spridare idag från volvo 740T flödar 336,8 orginal flödar 191,8..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

demonterade dom större trummorna idag och plockade isär allt,skall snyggas till lite när det är isär
tog även en bild på skillnaden orginal 190mm vs 240mm = 50mm större bromsar bak
Image
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

dci turbon har väl ett mycket trångare avgashus vilket ger högre mottryck? dvs. flödet kan vara relativt lågt för att få snurran att röra sig.

Tyckte jag läst det någonstans men har dock aldrig kollat själv.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

kan vara så, men om man kollar på det lilla fjantiga avgashuset som sitter på min 9-5aero turbo som skall användas till min 5a(skall klara runt 280hk),så borde dieselturbon räcka till typ 120hk som jag anser räcker till denna.
30-40hk upp räcker bra,då det är vridet jag vill ha...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

jag har en liten garett t3 till en våffla 4x0 turbo motor.

ganska fjantig även den :)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

figgesoft wrote:jag har en liten garett t3 till en våffla 4x0 turbo motor.

ganska fjantig även den :)
mm turbon till en 4** jag har heter TB02 samma som dieseln fast andra slutsiffror
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

monterat 21T bakaxel idag, blev lite styvare känsla trots gamla dämpare som skall bytas, skall även dit sänkfjädrar T bakaxeln var ca 4-5cm lägre än orginalet,och orginal är denna gts som en JEEP så den behöver komma ner främst för luftmotståndet och även för att den är så hög...
sitter fortfarande dom må trummorna på för jag har inte beställt delar till dom andra..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply