Lagunaägare utomlands, snälla hjälp mig!
Moderator: Forumpolisen
-
Lagunaägare utomlands, snälla hjälp mig!
Hej,
Jag har i 4 dagar surfat runt och läst ang. panel freeze /fel på panelen/calibrating och ECU-koder osv. Vet att detta är vanligt.
Min Laguna II, -04 har varit inne på service i 4 dagar. Tilläggas ska att jag bor på Cypern.
Problemet nu är att milantalet är borta då det bytte ut en del av panelen då den funkade av och ann samt efter ett par dagar dog för att återkomma igen?? Ur-mysko! Ingen på Renault Service gav mig info om detta hade gått att fixa (vilket jag proppsade på utan verkan) Nu har jag 10 km enbart på bilen. Jag ej kan sälja bilen utan rätt eller ca antal mil´. Det är olagligt här!
Frågan är nu, hur får jag tillbaka milantalet? Kan någon förklara XR25, 12 koden och ECU samt immobilisering lite mer i detalj? Anser ni att jag betalat för mycket för en ny varvmätare och hastighetsmätare? Renault har senaste milantalet vid senaste servicen. Ska de då inte programera in det eller ska jag be om ett certificate om vad som hänt?
Tacksam för alla ideer och svar!
Här är historian, (tyvärr på engelska då jag även skickat den till Renault France.)
Report Service, Cyprus 2008.
All lights flashing on instrument panel/dashboard.
Instrument panel dead, brought car in for service. Pick up, change of 4X coil and sparkles, no odometer. Invoice €239
On my way home same day, all lights flashing!!
Next day, instrument panel working in the morning after resetting the service meter of 18.000m miles manually. Mileage 360
Service garage states problem with left back window not closing all the way up. No problem found. SUGGESTS PANEL CHANGE. Mileage 160
Service garage asking of any old ignition problems. YES, car brought in 4-5 times before. This can not be seen on computer??
Pick up car. Odometer changed, mileage lost. Back to ”0”. Invoice €179.
-According to research on the internet this is a common fault with the Laguna.
http://www.automotiveforums.com/t626238 ... rozen.html
-I have tried to speak to Renault Servie Garage about this problem but no understanding was made and the odometer was changed. How will I be able to sell the car with the wrong mileage???
http://www.ilexa.co.uk/forum/index.php/ ... l#msg26647
http://www.ilexa.co.uk/forum/index.php/ ... 674.0.html
http://www.ilexa.co.uk/forum/index.php/ ... 525.0.html
Jag har i 4 dagar surfat runt och läst ang. panel freeze /fel på panelen/calibrating och ECU-koder osv. Vet att detta är vanligt.
Min Laguna II, -04 har varit inne på service i 4 dagar. Tilläggas ska att jag bor på Cypern.
Problemet nu är att milantalet är borta då det bytte ut en del av panelen då den funkade av och ann samt efter ett par dagar dog för att återkomma igen?? Ur-mysko! Ingen på Renault Service gav mig info om detta hade gått att fixa (vilket jag proppsade på utan verkan) Nu har jag 10 km enbart på bilen. Jag ej kan sälja bilen utan rätt eller ca antal mil´. Det är olagligt här!
Frågan är nu, hur får jag tillbaka milantalet? Kan någon förklara XR25, 12 koden och ECU samt immobilisering lite mer i detalj? Anser ni att jag betalat för mycket för en ny varvmätare och hastighetsmätare? Renault har senaste milantalet vid senaste servicen. Ska de då inte programera in det eller ska jag be om ett certificate om vad som hänt?
Tacksam för alla ideer och svar!
Här är historian, (tyvärr på engelska då jag även skickat den till Renault France.)
Report Service, Cyprus 2008.
All lights flashing on instrument panel/dashboard.
Instrument panel dead, brought car in for service. Pick up, change of 4X coil and sparkles, no odometer. Invoice €239
On my way home same day, all lights flashing!!
Next day, instrument panel working in the morning after resetting the service meter of 18.000m miles manually. Mileage 360
Service garage states problem with left back window not closing all the way up. No problem found. SUGGESTS PANEL CHANGE. Mileage 160
Service garage asking of any old ignition problems. YES, car brought in 4-5 times before. This can not be seen on computer??
Pick up car. Odometer changed, mileage lost. Back to ”0”. Invoice €179.
-According to research on the internet this is a common fault with the Laguna.
http://www.automotiveforums.com/t626238 ... rozen.html
-I have tried to speak to Renault Servie Garage about this problem but no understanding was made and the odometer was changed. How will I be able to sell the car with the wrong mileage???
http://www.ilexa.co.uk/forum/index.php/ ... l#msg26647
http://www.ilexa.co.uk/forum/index.php/ ... 674.0.html
http://www.ilexa.co.uk/forum/index.php/ ... 525.0.html
Anna P.Anthimou
- figgesoft
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
Anna, testade du detta tipset?
"You can reset the panel by removing either the first (left hand) fuse in the engine bay behind the battery which will reset the entire vehicle computer including the stereo (make sure you have the code) and the electric windows. The vehicle manual details this fuse under the section called "emergency engine stop" and also shows how to reset the electric windows after you remove the fuse.
You can also remove either the 5th or 6th fuse (I forget which one but you can find it by trial and error) which will just reset the instrument panel without effecting either the radio or the windows."
Någon annan som hört om något liknande?
mvh
"You can reset the panel by removing either the first (left hand) fuse in the engine bay behind the battery which will reset the entire vehicle computer including the stereo (make sure you have the code) and the electric windows. The vehicle manual details this fuse under the section called "emergency engine stop" and also shows how to reset the electric windows after you remove the fuse.
You can also remove either the 5th or 6th fuse (I forget which one but you can find it by trial and error) which will just reset the instrument panel without effecting either the radio or the windows."
mvh
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
-
Hej figgesoft.
figgesoft wrote:Anna, testade du detta tipset?
mvh
Hej åter/ tack för svar
Tyvärr har jag ingen i familjen här som fixar som ni killar där hemma. Ingen är haj på att "mecka"!
Renault har nu bytt ut varv och hastighetsmätare på panelen och påstår att de ej kan programmera in de 93000 engelska mil som fanns där innan. Råd tack? (har läst att om man har numret på motor samt ägaredokument och skickar till Renault Frankrike kan de hjälpa, stämmer det?)
Mvh/ Anna
Anna P.Anthimou
-
Hej Tony,
Hej åter/Tony wrote:räcker det inte med ett intyg att mätaren är bytt,vad den stog på innan och varför den byttes...??
Jo, jag har bett om det från verkstaden och de skulle fixa ett intyg.
Dock återstår frågan, går det i practise att programera in milantalet igen? Och i så fall, vad krävs?
Någon som vet säkert?
Länkar här till lite utav de jag sett.
http://www.therealdigitalsolutions.com/ ... 20tool.pdf
http://www.dataspecial.com/product.html
http://pin-code.net/index_en.html
Anna P.Anthimou
Är det ett nytt kombiinstrument så är det busenkelt att knappa in mätarställningen i Clipen. Att tänka på är att det måste vara den nya sortens kombiinstrumentet som sitter i laguna II fas II och att den har grafisk display i mitten. Den får man automatiskt när man beställer ett nytt från Renault.Dock återstår frågan, går det i practise att programera in milantalet igen? Och i så fall, vad krävs?
Någon som vet säkert?
-
Hej Tobbe,
OK, låter toppen!MrSmecker wrote:Är det ett nytt kombiinstrument så är det busenkelt att knappa in mätarställningen i Clipen. Att tänka på är att det måste vara den nya sortens kombiinstrumentet som sitter i laguna II fas II och att den har grafisk display i mitten. Den får man automatiskt när man beställer ett nytt från Renault.Dock återstår frågan, går det i practise att programera in milantalet igen? Och i så fall, vad krävs?
Någon som vet säkert?
får jag som kvinna vänligen fråga hur ett kombiinstrument ser ut? Hur vet jag att jag har ett sådant samt vad betyder "laguna II fas II och att den har grafisk display i mitten."? Finns det en bild någonstans?
Jag har en laguna årsmodell 2004, 1.6 Expression.
Tack åter pojkar
Anna P.Anthimou
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Gammal Laguna II fas I (troligen samma som du har idag):
På min -03:a har jag som ovanstående men med LCD-display för farthållare/fartbegränsare.
Ny -05 Laguna II fas II (kan skilja lite beroende på årsmodell, min -07:a ser inte riktigt likadan ut):
Om jag har tid ska jag ta foton på mina egna...
På min -03:a har jag som ovanstående men med LCD-display för farthållare/fartbegränsare.
Ny -05 Laguna II fas II (kan skilja lite beroende på årsmodell, min -07:a ser inte riktigt likadan ut):
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
beror på utrustning åxå, min privilege LagII fas 1 har inte den övre displayen utan den ser ut som den nedre med dom gamla mätartavlorna ungefär... dvs min har displayerna i mitten
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
- Stymie
Alltså samma som på min -03:a...Tony wrote:beror på utrustning åxå, min privilege LagII fas 1 har inte den övre displayen utan den ser ut som den nedre med dom gamla mätartavlorna ungefär... dvs min har displayerna i mitten
___
-
Ja, nedrans och dundrans!
***********Stymie wrote:Gammal Laguna II fas I (troligen samma som du har idag):
Hej igen, här nedrans ramlar det in svar, mycket positivt
Ja, min gamla (nu utbytta) panel såg exakt ut som bild nr. 1.
De har bytt ut den högra delen, dvs hastighetsmätaren, samt även delen i mitten högst upp dvs bensin och värme. Milen gick tillbaka till 0. Detta skedde i tisdags.
Har idag pratat med Renault IGEN OCH DE FÅR EJ (kan ej) lägga in milen som var innan utbytet. Jag kan ta bilen till någon annan men det rekommenderade han inte!
En annan grej, bytte batteri i april men knappen lyser vid start och bakdörrarna öppnas ej då jag stiger ur för att öppna dem?? Vad sker? Renault surade lite men lovade byta igen, gratis. Finns väl 1 års garanti på batteriet va?
Anna P.Anthimou
- Stymie
MrSmecker menade att om man byter HELA instrumentet till nyare modell så kan man programmera in miltalet. Vanligtvis stämplas och signeras det i serviceboken att intrumentet bytts samt vilken körsträcka det var innan bytet. Då kan man börja om från noll...
Angående batteriet, vilket menar du? Kan du beskriva felet noggrannare?
Angående batteriet, vilket menar du? Kan du beskriva felet noggrannare?
___
Ja eftersom det inte finns några lösa grejor utan det går bara att byta hela instrumentet. Allt är integrerat i vartannat och går ej att dela på.MrSmecker menade att om man byter HELA instrumentet till nyare modell så kan man programmera in miltalet. Vanligtvis stämplas och signeras det i serviceboken att intrumentet bytts samt vilken körsträcka det var innan bytet. Då kan man börja om från noll...