Däcktryckkontroll vid däckbyte

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

och så var den ur funktion igen... :cry:
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Mr F
Posts: 32
Joined: 06 May 2007, 16:37

Post by Mr F »

Hej govänner. Hoppas någon kan hjälpa mig.

Jag köpte min Laguna kombi -02 ifjol i maj. Sommardäcken är på alufälg och allt verkade vara ok.

Iår när jag satt på sommardäcken så indikerar den lågt däcktryck. Ibland för samtliga däck, ibland för bakdäcken, ibland endast för höger fram. Jag blir tokig av att servlampan är tänd och att det blinkar hela tiden.

Kan jag helt enkelt ha satt fjolårets framdäck bak och vv? Är det så enkelt?
Björn Jansson, Köpmanholmen
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Nope, du får nog åka till Volvo och läsa in dom. Ibland så läses sensorerna in utan eftertanke... kan ha blivit så att en del är överskrivna i minnet. Tog min verkstad 3 ggr att få det rätt (jag fick förklara hur dom skulle göra). Har funkat klockrent sedan dess. Har bytt uppsättning hjul 4-5 ggr.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Mr F
Posts: 32
Joined: 06 May 2007, 16:37

Post by Mr F »

Ok, tackar för snabbt svar. Vad tar dom för en sådan koll tro?
Björn Jansson, Köpmanholmen
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

har du köpt bilen där = gratis (kanske) annars ihop med service, då brukar dom inte ta extra betalt. Bara lämna in för sensorerna = ca 500:-
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
sOFFe
Posts: 39
Joined: 06 Jul 2008, 23:35
Location: Umeå
Contact:

Post by sOFFe »

Det var någon som skrev att det var olika sensorer till plåt och alufälgar, hur ser man vilka som passar till vad?

(Jag har köpt nya alu-fälgar men snålade in på sensorerna då dessa kostade mer än fälgarna..... men så var jag hos min lokala gummigubbe och han hade ett gäng sensorer i en kartong på bordet till överkomlig pris. Vet dock inte om det var till plåt eller alu).
Staffan Johansson
Laguna II 1,8 16V -01.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

sOFFe wrote:Det var någon som skrev att det var olika sensorer till plåt och alufälgar, hur ser man vilka som passar till vad?

(Jag har köpt nya alu-fälgar men snålade in på sensorerna då dessa kostade mer än fälgarna..... men så var jag hos min lokala gummigubbe och han hade ett gäng sensorer i en kartong på bordet till överkomlig pris. Vet dock inte om det var till plåt eller alu).
fälgarna är olika tjocka, så antagligen kan man se det så, men svårt att säga utan att kunna jämföra några..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Tony wrote:
sOFFe wrote:Det var någon som skrev att det var olika sensorer till plåt och alufälgar, hur ser man vilka som passar till vad?

(Jag har köpt nya alu-fälgar men snålade in på sensorerna då dessa kostade mer än fälgarna..... men så var jag hos min lokala gummigubbe och han hade ett gäng sensorer i en kartong på bordet till överkomlig pris. Vet dock inte om det var till plåt eller alu).
fälgarna är olika tjocka, så antagligen kan man se det så, men svårt att säga utan att kunna jämföra några..
Det är olika färg på sensorerna (själva elektronikdelen) beroende på om det är till plåt eller alu-fälg:

Alufälg - SVART
Plåtfälg - BLÅ
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Stymie wrote:
Tony wrote:
sOFFe wrote:Det var någon som skrev att det var olika sensorer till plåt och alufälgar, hur ser man vilka som passar till vad?

(Jag har köpt nya alu-fälgar men snålade in på sensorerna då dessa kostade mer än fälgarna..... men så var jag hos min lokala gummigubbe och han hade ett gäng sensorer i en kartong på bordet till överkomlig pris. Vet dock inte om det var till plåt eller alu).
fälgarna är olika tjocka, så antagligen kan man se det så, men svårt att säga utan att kunna jämföra några..
Det är olika färg på sensorerna (själva elektronikdelen) beroende på om det är till plåt eller alu-fälg:

Alufälg - SVART
Plåtfälg - BLÅ
Webbutik i Tyskland med bilder (Zubehoer - Ventile - Ventile Reifendruckkontrolle):
http://www.reifen-schreiber.de/shop/Cat ... 21&level=3
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

jaha så enkelt..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
sOFFe
Posts: 39
Joined: 06 Jul 2008, 23:35
Location: Umeå
Contact:

Post by sOFFe »

Åfan, då verkar det vara sensorer från Megane som gummigubben hade på bänken...... Typiskt... Skulle haft till Laguna.....
Staffan Johansson
Laguna II 1,8 16V -01.
sOFFe
Posts: 39
Joined: 06 Jul 2008, 23:35
Location: Umeå
Contact:

Re: Däcktryckkontroll vid däckbyte

Post by sOFFe »

Nu har jag blivit med Laguna igen. :) En -01a Laguna II denna gång.

Har dock problem med däcktryckskontrollen på denna bil.

Det har suttit vinterdäck (utan däcktrycksgivare) på den sedan jag köpte den så bilen har tjatat om "Tire Preassure Check, Not functioning" hela vintern. :(

Idag så satte jag dit sommarhjulen med däcktrycksgivare men jag fick förbli besviken, för bilen tjatar fortfarande om om att "Tire preassure check, not functioning" direkt jag startar bilen..... vad kan det vara för fel? Slut batteri i alla 4 sensorer? Någon säkring (hittade dock ingen säkring som var märkt med detta)?

Någon som har ett bra tips?
Staffan Johansson
Laguna II 1,8 16V -01.
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Däcktryckkontroll vid däckbyte

Post by Stymie »

Varje fälg måste sitta på sin ursprungliga plats (sändare och mottagare har dålig räckvidd). Hör inte däcken ursprungligen till bilen så måste de programmeras ihop i verkstaden. Om allt är ok kan man behöva köra i snigelfart några hundra meter så att sensorerna känns igen.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
sOFFe
Posts: 39
Joined: 06 Jul 2008, 23:35
Location: Umeå
Contact:

Re: Däcktryckkontroll vid däckbyte

Post by sOFFe »

Tack för svaret!

Vad jag fått höra så spelar det ingen roll för funktionen som sådan var man sätter hjulen för det enda som händer är att "fel" hjul larmar för ev. lågt tryck? Det stämmer alltså inte?
Staffan Johansson
Laguna II 1,8 16V -01.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Däcktryckkontroll vid däckbyte

Post by Tony »

sOFFe wrote:Tack för svaret!

Vad jag fått höra så spelar det ingen roll för funktionen som sådan var man sätter hjulen för det enda som händer är att "fel" hjul larmar för ev. lågt tryck? Det stämmer alltså inte?
det stämmer det enda som händer är att fel hjul larmar, men funktionen skall vara ok. jag brukar få köra några km för att det skall funka om det är ok..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply