Startproblem Clio 1.4 RT 99 (+ läckage vid antennhålet)
Moderator: Forumpolisen
Startproblem Clio 1.4 RT 99 (+ läckage vid antennhålet)
Hej,
Jag har en Clio 1.4 RT från 99 med startproblem. Det verkar inte vara direkt ovanligt med den här modellen.
Problemet är det vanliga, ibland start på första draget och ibland inte start förrän efter flera minuter (det har tom gått så långt att batteriet hunnit dö en gång).
När den väl startar så går den hur jämt som helst och har inga tendenser till att dö. Tomgången går jämt och fint.
Som jag förstår det finns det flera lösningar på det här problemet. Jag har testat:
- Olika nycklar och det verkar inte vara några problem med startspärren
- Byta plats på reläerna till vänster i motorrummet
Vad finns det mer jag kan testa?
Finns det någon som har tips på en bra verkstad i Stockholmstrakten som kan dessa problem?
Och då kanske inte Bilia som har relativt hutlösa priser.
Jag har även problem med läckage in via antennhålet. Hur tätar man detta på enklast sätt?
Jag har en Clio 1.4 RT från 99 med startproblem. Det verkar inte vara direkt ovanligt med den här modellen.
Problemet är det vanliga, ibland start på första draget och ibland inte start förrän efter flera minuter (det har tom gått så långt att batteriet hunnit dö en gång).
När den väl startar så går den hur jämt som helst och har inga tendenser till att dö. Tomgången går jämt och fint.
Som jag förstår det finns det flera lösningar på det här problemet. Jag har testat:
- Olika nycklar och det verkar inte vara några problem med startspärren
- Byta plats på reläerna till vänster i motorrummet
Vad finns det mer jag kan testa?
Finns det någon som har tips på en bra verkstad i Stockholmstrakten som kan dessa problem?
Och då kanske inte Bilia som har relativt hutlösa priser.
Jag har även problem med läckage in via antennhålet. Hur tätar man detta på enklast sätt?
Jakob Ericsson
tror på denna,brukar bli glapp,ibland hjälper det att peta lite på sladden,men jag tror ett byte löser ditt problem,men det är en gissning..
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=7131
tätar hålet med tätningsmedel typ silicon..
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=7131
tätar hålet med tätningsmedel typ silicon..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
är det givaren du inte ser på min bild ??jakeri wrote:Jag har tyvärr lite problem att lokalisera TDC-givaren på clion. Bilden på bifogade länken. Finns det någon som har en bättre bild på en Clio som visar var den sitter?
Och om det inte är detta problem, tips på bra verkstad i Stockholmstrakten?
om du öppnar motorhuven och tittar på motorn från förarsidan,leta efter fördelarlocket,sitter högt upp på motorn i änden på topplocket.
rakt under den sitter den i en springa mellan motor och växellåda...så om du tittar så långt ner så att du ser var lådan sitter skruvad i motorn så sitter den där..ser inte så mycket konstigare ut på din...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen